"החיים יהפכו כל סירה על פיה אם היא תישאר קבועה, יותר מדי זמן על העוגן שלה".
"רק על כאבי ידעתי לספר" אבל לקחתי את זה צעד קדימה גם לתקן.
2 צפייה בגלריה
אתי אטיאס
אתי אטיאס
אתי אטיאס
(צילום: אינגה אבשלום // סטיילינג: יעל מימוני // בגדים: glow fashion)
הדוברת היא אתי אטיאס, בת 43 דתייה לשעבר בת לאיש שב"כ בעברו ולאמא אשת חינוך. השנייה מבין חמישה אחים/ות, אקטיביסטית חברתית ופוליטית לרבות בתחום החקיקה .
אנחנו נחזור לטרגדיות שגרמו לאתי אטיאס לצאת מאזור הנוחות, אבל ראשית בואו נכיר אותה: היא אמא לספיר בת ה 17. ולעדי בת ה15 מנהלת ש"ל וצוות ניהול בארגון רפואי גדול ,הד האנטרית בכירים ,ומגשרת דיני משפחה .
היא מדברת ברהיטות ובבטחון אבל מורגשת אצלה גם הצניעות , מלאת כריזמה , חוש הומור, חריפת שכל, דקת אבחנה ועם דאגה לזולת : "גדלתי בנתניה לאבא דתי ואמא חילונית .למדתי בתיכון דתי בר אילן.
למעשה ניתן לומר שחזרתי בשאלה רק בגיל 24 בעודי אמא צעירה.
מקטנות היא גילתה יוזמה ומנהיגות, התנדבתי בבתי אבות הייתי הולכת שנים בחגים ובאירועים לשמח אותם ולהאכיל אותם הקמתי סיירת מתנדבים לבתי האבות .
התחום הזה פרוץ מישהו שכח את הקשישים בארץ .
שתי הבנות שלי אובחנו עם הפרעת קשב בבי"הס, זו הפרעה שקופה ומתעתעת .בקשה "קטנה" כמו להעתיק מהלוח או לפתור תרגיל, הופכת כבדה ולעיתים אפילו לא אפשרית.שלא נדבר על שיעורי בית בתגובה הם מקבלים מהמורה כעס, עונשים או תגובות כמו "מה כבר ביקשתי", הבורות והכשלים שיש במערכת החינוך בנושא הזה זועקות לשמיים צריכים להילחם על כל התאמה או תוספת זמן במבחנים.
2 צפייה בגלריה
אתי אטיאס
אתי אטיאס
אתי אטיאס
(צילום: אינגה אבשלום // סטיילינג: יעל מימוני // בגדים: glow fashion)
ביסודי הצלחתי להכניס לבית הספר שלמדו את פרוייקט מבעד לשריון של משרד החינוך שסייע לכל הילדים עם הפרעות הקשב בבית הספר .. .ושיפר את הישגיהם הלימודים והדימוי העצמי שלהם .
תוהה כמה מהם מערכת החינוך מפספסת, ההמצאות הגדולות בהסטוריה הגיעו מהם: ניתן למצוא את אלברט איינשטיין, גלילאו גלילי,כריסטופר קולומבוס .
גם בתחום הזה פועלת במטה החינוך של ימינה ומפלגות אחרות להעלות למודעות ובתקווה להקל על חייהם .
בכל עיסוק שבחרתי בו בחיי כיוונתי לערך מוסף, החל מהעבודה בתחום הרפואי כ- 14 שנה, גישור שהתחלתי לעסוק אחרי גירושיי שזו שליחות בעיני לפשר וליישב מחלוקות.
וגם במקום של הפרנסה אני נמצאת. אושר אמיתי למצוא לאדם את מקום העבודה שאוהב ובאחת , לסיים לו את חיפושיו המייגעים, אחר הפרנסה .
לשאלה מדוע היא לא הייתה עצמאית ופתחה עסק משלה היא עונה: אני יזמת באופיי אבל כמפרנסת יחידה את לא באמת יכולה להיכנס לאתגר לא מחושב מראש, אבל מצאתי את האיזון בין כל העולמות .
כאמור, שתי טרגדיות משפחתיות ששינו את התנהלותה הנחבאת והביאו אותה לקדמת הבמה הפוליטית: "בן דודה עו"ד אברהם אטיאס ז"ל, אליו הייתה קשורה, היה מנהל משאבי אנוש בעיריית חדרה ונפטר בגיל 49 ממחלת הסרטן כאחד מצוללני חיל הים בנחל הקישון: הנחל הזה זוהם מביוב תעשייתי של מפעלים פטרוכימים באזור חיפה.ביוב שאילו היו אוכפים את התקנות , לא היה נשפך לשם. וועדת שמגר בבית המשפט העליון לא מצאה קשר נסיבתי בין מחלתם ומותם לבין הזיהום בנחל. אך עובדה אחת נמצאה - אף אחד מהיחידה כבר לא נשאר בחיים היא חברה לעמותות שונות למניעת זיהום ואיכות הסביבה, וכמובן הייתה פעילה אקטיבית במאבק הציבורי שנוהל גם ע"י המשפחות. עד שחלקם הוכרו כנפגעים.
הטרגדיה השנייה שפקדה את משפחתה היה מחלתו ומותו של בן אחותה עידן זלוף ז"ל במחלת הסרטן בגיל 13, הבית השני שלנו הפך להיות המחלקה האונקולוגית באיכילוב, לראות שם במשך שנתיים את הילדים החולים ולהרגיש את מלאך המוות שמסתובב במסדרונות ,עם משפחות ואחות אהובה שחרב עליה עולמה. זה מצבים שמשנים חיים. וכאן המקום לציין הראפר זמר איזי ששר, שימח, וביקר את עידן והילדים הנוספים במחלקה.
ונחזור לשיח בחדרי החולים של המשפחות, רובם ידעו להצביע על קו מתח גבוה שעבר מעל ביתם או מעל בית הספר של ילדם. וכן אף אחד כמו במקרה הקישון לא יוכל להוכיח קשר נסיבתי בין השניים . ושוב אותו תקן שלא נאכף.
בעודה כואבת את פטירתם של בני משפחתה רצה הגורל ותכננו להקים בחדרה, עיר מגוריה, בית ספר תחת קו מתח גבוה: "ניהלנו מאבק עיקש ", היא נזכרת, מאבק שגזל מחבריי למטה המאבק וממני המון אנרגיה זמן וכסף פרטי ,שהוצאנו כולם מהכיס.
בסופו של דבר הצלחנו במאבק ובית הספר הורחק מאזור קו המתח המסוכן, ונמצא שם עד היום - מכשיר ניטור שמודד את מצב הקרינה בכל רגע נתון.
המאבק גם ביוקר הארנונה, כמי שמגיעה מתחום המיסוי המונציפלי והיתה מהעבר השני כמנהלת תחום עסקים וסגנית מנהלת אגף הגבייה בעיריית אור עקיבא. הבנתי שנושא בוער זה חייב להשתנות הגעתי עד חברת החדשות להעלות למודעות , וחברתי למטה המאבק הארצי -זו שיטת חישוב מעוותת שעוד קיימת מימי חומה ומגדל .
באחת ההפגנות הכרתי את מי שהיום הם חבריי לסיעת "מחוברים".
מחוברים הוקמה מהכסף הפרטי של כולנו זה הסתכם בעשרות אלפי שקלים ששם כל אחד, לא הסכמנו לקחת שקל מתרומות של קבלנים, גם אם הן היו חוקיות. היה חשוב לנו לשנות את השיטה.גם דרך קבלת ההחלטות שלנו שונה - הרוב קובע.
בראש סיעת מחוברים עומד עו"ד יניב דרי מנהיג מוכשר וערכי ,עם עוצמה שקטה, כזו שגם משרה עליך ביטחון ולא מאלו שמאפסנים את הלבבות אחרי בחירתם .
את הבחירות לראשות העיר הפסדנו בחצי אחוז אך למועצה קיבלנו את מירב הקולות הסיעה הגדולה ביותר בעיר. במועצה היום גם מייצגים אותנו חבר המועצה רון שגן, הוא מהנדס בכיר באינטל ועל גבול הגאון בעיני ... העיר חדרה הרוויחה אותו. היום הוא מחזיק את תיק ההנדסה ומוביל ביד רמה את מטה המאבק בשדה התעופה האזרחי. ויש לנו את רונן הילף היום מחזיק בתיק רווחת התושב עושה עבודת קודש בתחום.
אני כאמור עם עיסוקיי גם בגיזרה הארצית לא יכולתי להרשות לעצמי עוד שעות רבות לתרום בהתנדבות כחברת מועצה ומתמקדת בסיוע לחברי במחוברים ובפניות תושבים מאתגר, אך מצליחים לעשות דברים גדולים ונפלאים.
פעילותה של האישה העוצמתית והאקטיביסטית הזו ממשיכה גם בגיזרת החקיקה עם ח"כ מתן כהנא מימינה, כאמור היא יזמה ביחד עם עו"ד יניב דרי הצעת חוק אשר מטרתה בגדול - להוריד את יוקר הארנונה לתושבים באופן יחסי, ומנגד להעלות את תעריפי הארנונה למזהמים.
"לימינה התחברתי לאחר שנפתלי בנט ואיילת שקד לא נכנסו לכנסת. נפתלי בנט מנהיג ערכי ועוצמתי ויכול לאחד את העם.
"איילת שקד היתה שרת המשפטים הטובה ביותר. המהלכים שעשתה במשרד המשפטים משפיעים עד היום על המציאות של חיינו".