"הקפצה בגבעת ניל"י, נערכים לחיפושים אחרי נעדר כבן 40 שנסחף עם הרכב שלו בנחל תנינים. מי שיכול לצאת ולהשתתף, נא להיכנס לקבוצה ולהגיע לחפ"ק. ייתכן שאנחנו משחקים נגד הזמן בניסיון למצוא אותו. נא לשמור על הבטיחות". זאת ההודעה שהתקבלה ביום ראשון השבוע בקבוצת הווטסאפ של אלפי מתנדבי עמותת "תופעת טבע", הפרוסים בכל הארץ, ומעניקים שירותי חילוץ בחינם לנהגים שנתקעים בשטח.
מתנדבי האזור הוקפצו פעמים רבות, בעקבות מזג האוויר הסוער שפקד את ישראל השבוע, אלא שהפעם זה היה טראגי: כוחות החילוץ של המתנדבים איתרו ביום שני בבוקר את עלי אגבריה, תושב ערערה בן 47, כשהוא בלי רוח חיים, לאחר שמכוניתו נסחפה בזרם המים סמוך לכביש 6, מצפון לגבעת ניל"י. כמה שעות לפני כן טבע למוות ערן הרנשטט, בן 72 מבנימינה, לאחר שנסחף בשיטפון.
2 צפייה בגלריה
אנשי השטח. "העמותה הוקמה על בסיס של נתינה ואהבה" | צילום: אלעד גרשגורן
אנשי השטח. "העמותה הוקמה על בסיס של נתינה ואהבה" | צילום: אלעד גרשגורן
אנשי השטח. "העמותה הוקמה על בסיס של נתינה ואהבה" | צילום: אלעד גרשגורן
הראשונים להגיע
הקריאות שמקבלים המתנדבים הפכו חלק משגרת חייהם, והם עונים באופן מיידי, כדי להעניק את הסיוע הנדרש ולהציל חיי אדם. "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם שלם", מזכירים תמיד בהודעות העמותה.
"באירועים שהתרחשו באזור בנימינה היינו הראשונים להגיע. כמעט 100 מתנדבים הגיעו וסייעו בעבודות החילוץ. מדובר באנשים שעזבו את משפחותיהם ויצאו בלילה לחלץ אחרים, והכול בחינם", אומר מנכ"ל עמותת "תופעת טבע", הראל רצון.
סיפורה של העמותה החל במרץ 2012, כאשר רצון, בן 28 מפרדס חנה-כרכור, יצא עם אחד מחבריו לטייל בחוף קיסריה. רגע לפני כניסת השבת נתקע רכבו בחולות, וכל ניסיונותיו לחלץ את עצמו עלו בתוהו. רצון, שומר שבת, יצר קשר עם אנשים שעוסקים בחילוץ, ולדבריו, כולם ביקשו סכומים גבוהים בעבור החילוץ. בסוף אחד מחבריו חילץ אותו, בלי תמורה. האירוע הזה גרם לרצון להקים קבוצת מחלצים שתסייע לכל אדם שנמצא במצוקה, ושהיום הפכה לעמותה ששמה "תופעת טבע", שמונה כ-30 אלף מתנדבים מכל רחבי הארץ.
מאז, בימים הסוערים בחורף, כאשר מאות אלפי נהגים נמצאים בכבישים וחלקם נתקעים בנחלים ובשטחים וזקוקים לחילוץ, יש מי שנותן מענה בזמן אמת ובחינם. "העמותה הוקמה על בסיס של נתינה ואהבה, וכך היא פועלת עד היום הזה", אומר רצון.
סמדר צור מפרדס חנה הייתה אחת מאלה שזכו לקבל עזרה בשבוע שחלף ממתנדבי העמותה. "זה קרה בשעות הערב, כאשר התחוללה סערה וירד גשם חזק", מספרת צור, 39, אם לחמישה, שעשתה את דרכה מהעבודה לביתה. "כשהגעתי לכביש המקביל למחנה 80 ירד מבול, הכביש היה חשוך והרוחות היו חזקות. פתאום הגיעה מולי משאית שסינוורה אותי, וכתוצאה מכך סטיתי ימינה. האוטו עף באוויר, ונתקעתי בתוך תעלה עמוקה מלאה במי גשם. המים התחילו לחדור לתוך האוטו ולא יכולתי לצאת ממנו".
למקום הוזעקו מתנדבי עמותת "תופעת טבע", הגיעו מיד וחילצו אותה. "חימם מאוד את הלב לראות איך הם פעלו כדי להציל אותי. מדובר באנשים מדהימים", היא אומרת השבוע.
2 צפייה בגלריה
צילום: אלעד גרשגורן
צילום: אלעד גרשגורן
צילום: אלעד גרשגורן
המקרה הזה הוא אחד מאלפי מקרים שבהם טיפלו מתנדבי העמותה בימים האחרונים. לדברי רצון, יערן בקק"ל, מאז שנתקע ברכבו לפני כשמונה שנים, החליט לסייע לכל אדם שזקוק לחילוץ. "כשנתקעתי וחיפשתי מישהו שיחלץ אותי, נדהמתי לגלות שיש 'חאפרים' שעוסקים בזה ושביקשו ממני כ-1,500 שקל. מאותו הרגע החלטתי להקים את הקבוצה".
רצון מספר, כי בהתחלה עשה זאת לבד, ולאחר מכן צירף קרובי משפחה, שכולם קנו ג'יפים בשביל זה. "הקמתי קבוצת ווטסאפ, והתחלנו להתנדב. אחר כך צירפתי חברים, ועם הזמן הקבוצה הפכה לעמותה של התנדבות בלי תנאי, בפריסה ארצית מלאה, מקריית שמונה עד אילת. המתנדבים פעילים דרך אמצעי התקשורת למיניהם, ב-95 קבוצות ווטסאפ, בשלוש קבוצות פייסבוק ובאתר רשמי".
"אוהב להתנדב"
העמותה פועלת מתוך משרדים בכפר פינס שבצפון השרון, עם מוקדנים שמקבלים קריאות ומעבירים לאחראים. אדם כבהא (26), תושב כפר אום אל-קוטוף שבמועצה האזורית מנשה, מתנדב בעמותה בתפקיד מנהל אגף המבצעים ואחראי לוגיסטיקה ואיתור נעדרים. כבהא עובד כאיש כיבוי אש בקק"ל, והצטרף לקבוצה לפני כשנה וחצי. "אני אוהב להתנדב", הוא אומר. "שמעתי על העמותה ומיד הצטרפתי. בתפקידי בעמותה אני ממונה על 26 מנהלי אזורים הפרוסים בכל הארץ. אני מפעיל את מנהלי האזורים במקרים של אסונות טבע, של נעדרים או של חילוץ מורכב. מנהל האזור מוקפץ לאירוע, מקים חפ"ק, מקבל את המתנדבים ומתדרך אותם לפני כניסתם לשטח. המתנדבים מקבלים הנחיות ומתחברים לגורמי ההצלה שנמצאים בשטח".
לדברי כבהא, עבודתם של המתנדבים שונה מעבודתם של גופי ההצלה כמו כיבוי אש, משטרה, מד"א ואחרים. "אנחנו היחידים שיש לנו היכולת להגיע לכל מקום בשטח, אם זה בהרים או בנחלים, לכן כאשר יש חילוץ פצוע מהשטח, גורמי ההצלה יוצאים איתנו עד המקום".
אלדד גד (46), אב לשישה, הוא אחד המתנדבים הוותיקים בעמותה. "הצטרפתי לעמותה כשהיא נוסדה. בהתחלה התנדבתי עם הרכב הפרטי שלי, בחילוץ אנשים שזקוקים לכבלים או להחלפת פנצ'ר. אחר כך קניתי ג'יפ והתחלתי לפעול בשטח".
לדברי גד, הוא עוקב כל הזמן אחרי הקריאות שמגיעות לקבוצות, ואם הוא נמצא באזור שבו מתקבלת הקריאה, הוא יוצא לשטח. "יש לי עגלה עם ציוד חילוץ, וכאשר יש קריאה אני יוצא. אני מגיע לכל מקום בשטחים ומחלץ את הנתקעים. הכול נעשה מתוך נתינה ואהבה. אנחנו אף פעם לא עוזבים מישהו עד שמגישים לו עזרה".
באחד המקרים, מספר גד, הוא יצא לחלץ נהג בקיסריה שנתקע עם שלושה פנצ'רים. "השעה הייתה מאוחרת, התחלתי לחפש פנצ'רייה ולא מצאתי. האיש, שמתגורר בנהריה, לא מצא דרך להגיע הביתה, אז הזמנתי אותו שיישן אצלי עד הבוקר".
עם הזמן הקבוצה גדלה, ונבנו עוד מחלקות, הפעילות בתחומי האדם והסביבה, כמו שיקום הטבע וניקוי חופים, טיולי עמותות, וטיולים וימי גיבוש למתנדבים.
ארבל סימנר (27), שמתגוררת במושב אביאל, הצטרפה לעמותה לפני כשנה, במסגרת פרויקט התנדבותי לשיקום מעיין בטבע. "שמעתי על העמותה ומיד הצטרפתי אליהם. יש לי ג'יפ קטן, ולכן אני יוצאת לחילוצים שמתאימים לג'יפ שלי. יש הרבה נשים מתנדבות בעמותה".
רענן שער (55), אב הבית של ישיבת כפר הרוא"ה, מספר כי לפני שש שנים, כאשר יצא לטיול עם תלמידים בנחל חרוד ליד בית שאן, אחד מכלי הרכב החליק והם נזקקו לחילוץ. "לא היה לנו למי לפנות כדי שיחלץ אותנו. התקשרנו ל'תופעת טבע' ותוך עשר דקות חולצנו. מאז הצטרפתי אליהם. אני צייד שיטפונות במדבר, והמון פעמים מוציא אנשים תקועים בשיטפונות ומחלץ אותם. זה הכיף, שאתה יכול לתת מעצמך בלי תמורה".
רצון מספר על שני מקרים, שבהם, בזכות החילוץ שהעניקה העמותה, הגיעו האנשים בזמן ליעדם. באחד מהם, אדם נתקע באמצע הלילה באזור תל ברוך, ובזכות החילוץ שהעניקו לו הספיק להגיע לאביו ששכב בבית החולים, ונפרד ממנו רגע לפני שנפטר. במקרה אחר, חתן וכלה נתקעו, ובזכות החילוץ שהעניקו מתנדבי העמותה, הם הגיעו בזמן לחופה.
"מדי שנה מקיימת העמותה את הפסטיבל השנתי הגדול שלה. הכניסה בחינם, האירוע פתוח לכל הציבור באהבה, וכולו בהתנדבות מלאה. היעד והחלום שלי שהעמותה תהפוך לארגון הצלה ארצי, שייתן מענה לכל תושבי הארץ בצורה מסודרת", אומר רצון.