אני מייצג היום אשת אמן ששכרה חדר בדירת אייר בי אנד בי, לאחר שהרגישה מאוימת מצד בן זוגה שהשליך עליה נעליים. אותה אישה העדיפה לעזוב את הבית עם הילדים ומאפשרת לבן זוגה לקחת אותם אליו למספר ימים על פני פנייה לבית המשפט. הצעד הזה נקרא 'סעד עצמי' שאדם יכול, במקרים מתאימים, לעשות דין לעצמו, והדין מכיר בכך.
1 צפייה בגלריה
אלימות בימי קורונה
אלימות בימי קורונה
אלימות בימי קורונה
(צילום: shutterstock)
אבל לא כל המקרים מסתיימים על מי מנוחות. ההסתגרות בבתים מאז פרצה הקורונה לחיינו חושפת גם צדדים אפלים. הימצאות בין ארבעה קירות תובעת מחיר נפשי ואובדן פרטיות והשהייה המשותפת 24/7 היא סיר לחץ לא פשוט. ההמצאות באותו מרחב לאורך שעות כה רבות מעוררת את השדים אצל מי שסובל מנטייה לאלימות.
המשטרה, גורמי רווחה ועמותות המפעילות קווי סיוע לנשים מדווחים על עליה משמעותית ביותר של אלימות במשפחה. ביום שני אף פורסם שאישה שסבלה מאלימות מתמשכת מצד בן זוגה התאבדה.
באתר עורכי הדין והפורומים המשפטיים LAWGUIDE מדווחים על עליה משמעותית בשבועות האחרונים של דיונים בפורומים הנוגעים בנושא. לדברי עידו רוזנר, מנכ"ל האתר, עיקר החיפושים מתמקדים בהתייחסות המשטרה ובית המשפט כלפי עבירות אלימות, העונשים, צווי ההגנה ואיך להתגונן מפני תלונה.
טיפול וסיוע נכונים יכולים לעזור, אבל בהיעדרם המצב נפיץ. לכן חשוב לקבל החלטה: מה עושים בסיטואציה שבה אחד מבני המשפחה מגלה אלימות בלתי נסבלת? ואיך נוהגים כשאב מכה את ילדיו?
לא פשוט להרחיק בן זוג ממקום מגוריו וגם לצד האלים יש זכויות שבתי המשפט מקפידים עליהן. בית המשפט יבחן חלופות שלוקחות בחשבון מספר היבטים כמו טובת הילדים, הקרבה אליהם ואפשרויות מגורים לגורם האלים, שגם נוגעות לבריאות הציבור בהקשר הקורונה. בנסיבות "רגילות", גם אם קיים חשש סביר שההתנהגות של הגורם האלים תחזור ותישנה, זו האינדיקציה לבקש צו הגנה, אבל בנסיבות של קורונה, החשש לבדו אינו מספיק ומתייחסים לסוגיה באופן מעמיק יותר, בגלל השאלה לאן הוא ייצא. כך, למשל, מתבצעת חלוקת טריטוריות בתוך הבית במידה והדבר מתאפשר.
בכל מקרה, תמיד טובת הילדים עומדת בראש סדרי העדיפויות. ניסיון העבר מלמד שצריך לקחת בחשבון גם את היום שאחרי, כי במידה וכופים על הילדים נתק מוחלט מאביהם, יהיו לכך השלכות מרחיקות לכת להמשך הקשר (או להיעדרו) בין האב לילדים.
מגפת הקורונה דורשת מכולם להיות יצירתיים ולמצוא פתרונות למצבים שבהם לא נתקלנו קודם ולא חשבנו שנדרש להם. בימים כאלו יש מקום למצוא את הדרך להפיק את המירב מן הנתונים העומדים בפנינו. כמו שבית המשפט מעניק סעדים זמניים, כך גם יש לתת פתרונות (אפילו זמניים) לסיטואציות שאליהן נקלעות משפחות, גם אם מדובר במצב של "עד יעבור זעם", ובמקרה זה – עד שתעבור הקורונה.
עו"ד רפי שדמי הוא מומחה בדיני משפחה.
פורסם לראשונה: 08:22, 05.05.20