2 צפייה בגלריה
מיינט נותנים יד לעצמאים
מיינט נותנים יד לעצמאים
מיינט נותנים יד לעצמאים
תקופת הקורונה, בה ישבנו בבית, בין אם עבדנו מהבית ובין אם לא, שיבשה את תחושת הזמן. החזרה לעבודה צריכה להיעשות בהדרגה כדי שנוכל להיות במיטבנו בטווח המיידי ובטווח הארוך. כפי שחימום הוא חלק מהזמן שספורטאים מקדישים לאימון, כך גם העובדים זקוקים לזמן מעבר כדי לחזור לעצמם. כדי לעזור לעצמנו או לעובדים שלנו לנהל את הזמן באופן אפקטיבי, כדאי לנהל אותו באופן גמיש וזה אומר על פי היכולות של האנשים, כל עוד המשימה מתבצעת בזמן. חשוב להציב יעדים ריאליים ברמה היומית, השבועית והחודשית. למי שממשיך לעבוד מהבית וגם למי שחוזר למשרד – גמישות עם גבולות הוא שם המשחק. ישנם אנשים שמעדיפים לטפל במשימות הקטנות לפני שניגשים למשימה גדולה. אחרים יתחילו עם מה שמוגדר "העיקר". ניהול זמן אפקטיבי מדבר על מיקסום עשייה בזמן מסוים ומינימיזציה של בזבוז זמן. צריך להבין שההגדרות האלה אינן אחידות ולעתים קרובות כדי שהעבודה תהיה יעילה, חייבים גם את מה שנראה כבזבוז זמן, אבל הוא למעשה החימום. כל עוד העבודה מתבצעת בזמן הנדרש, יש לאפשר לעצמנו ולעובדים לעבוד לפי מה שהכי טוב לנו בין אם זה הפרדה בין משימות בית למשימות עבודה או דווקא השילוב שלהן (מכונת כביסה שעובדת עשויה להיות רעש רקע מרגיע לחלקנו), פירוק משימות גדולות לקטנות וטיפול במשימות בדרך שתקל עלינו את ההמשך – וזאת כשהמשימות מבוצעות בזמן.
2 צפייה בגלריה
ד"ר יעל יצחקי
ד"ר יעל יצחקי
ד"ר יעל יצחקי
(צילום: ג'ודי בן יוד)

איך להתמודד עם ניסוי הקורונה הגדול בעבודה מהבית – האם זה יעיל לטווח ארוך עבור העסק או לא?

בתקופת הקורונה הבנו מה האפשרויות האמיתיות של עבודה מהבית. אפילו התעשיות השמרניות ביותר התחילו לתת שירותים מרחוק בין אם בטלפון ובין אם דרך האינטרנט. גילינו שגם יעוץ פסיכולוגי יכול להינתן דרך הזום, מה שהגדיל את מרחב הפעולה של אנשי מקצוע רבים. פתאום מה שנתפס פעם כבלתי אפשרי הפך לברור מאיליו. מה שטוב בכך שהקורונה הכריחה אותנו להיות גמישים ויצירתיים, זה שאופציות רבות יותר פתוחות כעת בפנינו. נוכל להחליט מה נרצה לקחת לעולם העבודה החדש, באיזו תדירות נגיע למשרד ומה ניתן להמשיך לעשות מרחוק.
על מנת לקבל החלטה מושכלת עבור העסק בעניין המשך העבודה מהבית כדאי לבדוק, לנתח ולהשוות בין התפוקות של העובדים לפני משבר הקורונה ובמהלכו, ולראות האם לעבודה מהבית הייתה השפעה שלילית או חיוביות על התוצרים. כדאי גם להתייעץ ולשאול את העובד מה עזר לו בעבודה מהבית. ייתכן ותשובותיו יעזרו לכם לייצר במשרד סביבת עבודה שתסייע לו להתרכז ולהגדיל את יעילותו.
חשוב לזכור כי עבודה מהבית, על כל הסחות הדעת שהיא מביאה איתה, מחייבת את העובד להיות בעל משמעת עצמית ויכולת ארגון גבוהות מאוד. אחרת, אנשים העובדים מהבית עלולים למצוא עצמם עובדים אפילו לתוך הלילה ובכל זאת משיגים מעט מאוד. עובדים שאלו לא המיומנויות החזקות שלהם, בדרך כלל יוכלו להגיע להישגים טובים יותר בעבודה במשרד.
בנוסף, אם מחליטים לאמץ מודל של עבודה חלקית/מלאה מהבית, חשוב שהמעסיק ידאג לספק לעובדים את הציוד המתאים ואת המיומנויות הטכניות הנדרשות לעבודה מהבית על מנת שהעבודה לא תיפגע.

איך שומרים על תחושת המחויבות והמוטיבציה של העובדים גם כאשר אין תחושה משברית?

מחויבות ומוטיבציה של עובדים צריכים להיות בשיגרה ולא במשבר. החיבור לערכים של מקום העבודה, החיבור לקולגות, הרצון לעשות טוב – כל אלה מהווים את התשתית שבעזרתה עובדים מחוברים לעבודה שלהם. הקשבה לעובדים ולצרכים שלהם, הקשבה אמיתית שבאה עם פעולה שמיועדת לעזור תוביל למקום עבודה פורה ומפרה הן לעובדים והן למעסיקים.
בנוסף, התחשבות באילוצים אישיים של עובדים וגילוי גמישות ורגישות, במיוחד בתקופה הקרובה, תסייע להחזיר לעובדים את תחושת המחויבות למקום העבודה. גם מילות הערכה וחיזוק על עבודה טובה חשובות מאוד בשמירה על מוטיבציה של העובדים. בעסקים שבהם העובדים ממשיכים לעבוד מהבית והניהול מתבצע מרחוק, מומלץ שהמעסיק יתקשר עם העובדים גם בשיחות טלפון, יתעניין בשלומם, ולא יתנהל רק באמצעות מייל והודעות.

הכותבת היא ד"ר יעל יצחקי, מנכ"לית נטע – המרכז לפיתוח קריירה.