חודש נובמבר הפך זה מכבר לחודש הקניות. זה מתחיל בחגיגות שופינג IL המקומיות 10-11.11.20, ממשיך ביום הרווקים הסיני 11.11.20, משם אל בלאק פריידיי 27.11.20 ומסתיים ב- 30.11.20 עם סייבר מנדיי.
כשמרבית החנויות סגורות וכבר הורגלו להזמנות דרך האינטרנט, נראה כי מדובר בחגיגת קניות גדולה ומשתלמת במיוחד המאפשרת להתחדש בפריטים לקראת החורף הקרוב, חידושים לעיצוב הבית, גדג'טים וכמובן מוצרי חשמל ואלקטרוניקה.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

"אנו צופים שבחודש הקניות תהיה עלייה ניכרת של 15-20% לעומת שנה שעברה במכירות האונליין באופנה ובחשמל בעיקר", אומר גיא פישר, מנהל חטיבת ה-Commerce Fish של אלעד מערכות הבונה אתרי סחר מתקדמים לחברות המובילות בישראל. "כשהחנויות הפיסיות סגורות, כל התקציבי הפיתוח והפרסום מופנים לאונליין. אנו מסייעים לקמעונאים רבים בתכנון וההכנות לקראת חודש זה. במסגרת ההכנות נערכים הקמעונאים לשיפור העיצוב ונוחות השימוש באתר, כדי ליצור חווית קנייה קלה ונוחה יותר, הכנסת חברות משלוח ופיצ'רים נוספים שיסייעו להגדיל את המכירות וישפרו משמעותית עבור הצרכנים את חווית השירות".

קונים מקומי

חגיגות שופינג IL המקומיות הן יוזמה של גוגל ישראל הבאה לסייע לאתרי הסחר הישראל להתחרות מול ענקיות המסחר הבינלאומיות, כדוגמת אמזון. "בשנים קודמות בחודש הקניות נובמבר אנחנו חווים עלייה של כ-80% בהיקף הפעילות והמכירות. בעבר מרבית המכירות היו סביב חגי הקניות הבינלאומיים ובשנתיים האחרונות אנו רואים עלייה משמעותית גם סביב חג הקניות ישראלי שופינג IL של גוגל ישראל", אומר דן סמדג'ה, סמנכ"ל השיווק של שוז אונליין. "בשנה שעברה הוא כבר עקף את בלאק פריידי במכירות. השנה, בגלל הקורונה והמעבר הכמעט מוחלט של הלקוחות לרכישה מקוונת אנחנו צופים חודש עמוס במיוחד עם גידול בביקושים".

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

לא תמיד משתלם לקנות מעבר לים, במיוחד שיש להוסיף את עלויות השילוח, תוספת של מע"מ ברכישה מעל 75 דולר ומיסים נוספים. עם משבר הקורונה ברקע וסגירת הקניונים זו בהחלט הזדמנות למקסמם את הרכישות דווקא בחברות המקומיות. לדברי עמית זמיר, מנהל שיווק בחברת סיריוס אלקטרוניקה, יבואנית של מותגי אלקטרוניקה ואודיו בינלאומיים רבים כדוגמת פיור אקוסטיקס, מרשל, פולק ונוספים, "נהוג לחשוב שהמחירים תמיד נמוכים יותר כאשר קונים מאתרי בינלאומיים, אך הדבר לא תמיד נכון ויש לבדוק זאת בקפידה. חשוב לא לשכוח שקיימים מיסים על קניות באינטרנט. כיום עד 75 דולר אין מיסים ולא נדרש תשלום נוסף מעבר לשילוח. מסכום של 75 דולר ועד 500 דולר נדרש רק מע"מ ומעל 500 דולר יש צורך לחשב גם מע"מ ומכס, כאשר לכל קטגוריה חישוב מיסים משלה. אלו עלולים לעיתים לייקר את הרכישה באחוזים רבים ולהפוך אותה ללא משתלמת כלכלית. ככלל, במיוחד בתקופת הקורונה, העדיפו לרכוש ולתמוך בעסקים ישראלים".

השוואת מחירים

כדי להפוך את הקניות לחכמות, חשוב לקרוא את האותיות הקטנות וגם לבצע השוואת מחירים בין אתרי הסחר השונים. לפעמים, תופתעו לגלות כי פערי המחירים מגיעים לעשרות אחוזים. "החנויות והרשתות משתמשות באחוזי ההנחה ככלי שיווקי שנועד לסנוור את עינינו", מסבירה מאיה טיטו שועה, מנהלת השיווק של קבוצת טי אנד איי, המייבאת לישראל מותגים בינלאומיים רבים, ביניהם ג'ישוק, קסיו, בייבי ג'י, איזוסטיל, לדרמן, זיפו ונוספים. "בתאריכי חגי ההנחות רצוי לסייר בין מספר חנויות ואתרי האון ליין, לסמן לעצמנו פריטים שאנו אוהבים ובסופו של דבר לרכוש את אלו שלאחר השוואה מחיריהם הם המשתלמים ביותר. הדבר נכון בעיקר כשמדובר בפריטים של מותגים בינלאומיים אותם מחזיקות מספר חנויות או רשתות, כאשר לעיתים כל אחת מהן מחליטה על אחוזי הנחה שונים לפריטים שונים וניתן למצוא הפרשי מחיר גדולים על אותו הפריט".
לדברי אלמוג שכטר, מנהל השיווק של מותג הטיפוח אלונה שכטר, שמשתתף גם הוא בחגי ההנחות הקרובים, "הרשתות והחנויות לוקחות בחשבון כבר בתחילת העונה שבחודש נובמבר יצטרכו לקיים הנחות גדולות ועמוקות בכדי לעמוד בתחרות מול מתחריהם, שהרי גם בסוף עונה לא מתכוונות אותן רשתות למכור במחירי הפסד. אי לכך, חלקן מתמחרות מראש את פריטיהם במחירים גבוהים על מנת להגיע בחגי המכירות למחיר אותו הן מעוניינות להרוויח. חשוב לבדוק לא רק את מספר אחוזי ההנחה, אלא לשים לב למחיר הסופי, האם הוא באמת משתלם או שהמחיר המקורי כביכול היה גבוה ומנופח? "בניגוד לאמור" מוסיף שכטר, "לעיתים פריטים בודדים מהמלאי עלולים להיות מתומחרים על ידי החנויות במחירי הפסד על מנת למשוך אליהן קונים. אלו בדרך כלל יהיו הפריטים אותם נראה בפרסומים השונים והם אלו שבהחלט כדאי לרכוש".

צעצועים, מוצרי חשמל וריהוט

האם הקורונה השפיע על מוצרי הצריכה שלנו? בהחלט. אנחנו מבלים יותר שעות בבית, חלקנו אף העבירו את המשרד הביתה, אנחנו לא יוצאים או מבלים אלא יושבים יותר שעות בסלון. הטלוויזיה והמחשב הפכו לכלי הבידור העיקרי, כך שהנוחות היא בראש סדר העדיפויות, כמו גם פריטים לעיצוב חלל המגורים. כאשר אין חוגים לילדים או פעילויות חוץ, הרי שגם שוק הצעצועים הגדיל את אחוזי המכירה בתקופת הקורונה.
"מאז הקורונה, ישנה עליה ברכישת פריטי ריהוט נוחות בעיקר ריקליינרים וכורסאות טלוויזיה, עליה זו צופים תלך ותגבר בעקבות הסגר, החגים, החורף", מסבירה שרית פיינשטיין מנכ"ל דיור אינטריורס. "הציבור הישראלי עושה הכל כדי לשפר את הנוחות בבית ולמקסם את אפשרויות הפינוק. אנחנו צופים שהמכירות באון ליין ימשיכו להיות במגמת עליה. אנחנו נכנסים לחודשי חורף, ואנחנו בטוחים שנראה עליה של כ-50% לפחות, מנובמבר שעבר. בהחלט נראה גידול של פי 2 במכירות. אנשים נמצאים יותר בבית, גם בגלל המצב וגם בגלל החורף. אנחנו נערכים לתקופה של פעילות מאומצת באון ליין, גם לאפשרות של סגר נוסף".
בעוד שמותגי אופנה תמיד מפתים לרכישה, נראה כי את מרבית תקציב הקניות השנה כדאי להשקיע במוצרים שיהפכו את החיים שלנו בתקופה הקרובה לנוחים יותר.