כתבה: אביבה טנא.
מספר העצמאים בישראל וגם ברחבי העולם נמצא במגמת עלייה, כך שיותר ויותר עובדים הם המנהלים של עצמם ונהנים מהחופש היחסי; אך עם היתרונות באים גם אתגרים. כך למשל בעוד שעובדים שכירים נהנים מחיסכון לפנסיה בהשתתפות המעביד שלהם, שגם מטפל עבורם ברוב הבירוקרטיה, עצמאים נדרשים לדאוג לעצמם לחיסכון.
המדינה מעודדת את כל התושבים לחסוך, בדגש על עצמאים, ומעניקה הטבות מס שונות למי שחוסך במגוון כלים פיננסיים, בהם קרנות פנסיה וקרנות השתלמות. ההטבות הללו יכולות להיות שוות לכם לא מעט כסף ובכתבה שלפניכם, נסביר אילו הטבות ניתנות בכל מסלול, וכיצד אפשר לנצל אותן בצורה הטובה ביותר.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

קרן פנסיה

סכום ההפקדה המרבי בקרן פנסיה לעצמאים הוא 16.5% מהכנסתם השנתית עד לתקרה של 211,200 שקל. כלומר ניתן להפקיד עד 34,848 שקל בקרן הפנסיה מדי שנה. עצמאים החוסכים בקרן פנסיה מקבלים שתי הטבות מס שונות – זיכוי במס עבור 5.5% מהשכר, וכן ניכוי עבור 11% מהשכר. עם זאת, עבור עצמאי שרכש ביטוח לאובדן כושר עבודה המהווה הוצאה מוכרת, הזיכוי במס יהיה על 5% בלבד מהשכר.
שיעור ההטבות מחושב בהתאם לשיעור המס השולי הרלוונטי לכל עצמאי. כך למשל, מי ששיעור המס השולי שלו הוא 31%, החל על הכנסה של174,961 - 243,120 שקל בשנה, ויפקיד בקרן הפנסיה את הסכום השנתי המרבי, שעומד על 34,848 שקל כאמור, יקבל הטבות מס בשווי כולל של 11,257 שקל. סכום זה כולל זיכוי מס בשווי 4,056 שקל עבור 11,616 שקל מתוך השכר; וכן ניכוי מס של 7,201 שקל על 23,323 שקל מתוך השכר.
לכן הפקדה לפני סוף שנת המס תסייע לכם ליהנות ממלוא הטבות המס המוענקות לעצמאים שחוסכים בקרן פנסיה.

2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

קרן השתלמות

אפיק החיסכון שבעבר שימש למימון כנסים, לימודים והשתלמות מקצועית, שינה את פניו. כיום מדובר במכשיר חיסכון משתלם במיוחד לכל מטרה, לטווח הבינוני והארוך. קרן ההשתלמות אינה מחליפה חיסכון פנסיוני אך יש לה יתרונות שהופכים אותה לאפיק חיסכון משלים אידיאלי.
יתרון ראשון טמון בנזילות היחסית שלה – שכן ניתן ברוב המקרים למשוך אותה שש שנים לאחר ההפקדה הראשונה, בלי לשלם מס רווח הון. עבור עצמאים קיים יתרון נוסף – ההפקדה לקרן השתלמות היא הוצאה מוכרת, הניתנת לקיזוז במס הכנסה.
יתרון נוסף שמאפשרת קרן השתלמות לעצמאים הוא פטור ממס רווחי הון והכרה כהוצאה מוכרת בתנאים מסויימים: עבור תקרת הכנסה שנתית של 265 אלף שקל, ניתן להפקיד בקרן ההשתלמות עד 4.5% מההכנסה, שיהוו הוצאה מוכרת עבור העצמאי. פרט לכך, הפקדה עד לסכום של 18,600 שקל בשנה תזכה את החוסך בפטור ממס רווח הון כאשר ימשוך את הכסף (אך רק במועד שבו הקרן נהפכת לנזילה). ניתן גם להפקיד יותר מ-18,600 שקל – אך במקרה זה, יחול מס רווח הון, בגובה של 25%, על הרווח הריאלי שיצטבר בקרן. לא בטוחים כמה הפקדתם? את פירוט ההפקדות בקרן תוכלו לראות בדוח השנתי של קרן ההשתלמות, הנשלח לכל חוסך.
גם עצמאים שהכנסתם נמוכה מהתקרה, יכולים להפקיד את הסכום המרבי, 18,600 שקל – וליהנות מהוצאה מוכרת עבור 4.5% מהכנסתם, כמו גם מפטור מס רווח הון.
את כסף ניתן להפקיד בתשלומים קבועים, אך גם בהפקדות חד-פעמיות. עצמאים רבים מעדיפים להפקיד לפני סוף השנה – כדי לקבל את מלוא הטבות המס עבור שנה זו.
בשורה התחתונה, חיסכון, בין אם לטווח הבינוני ובין אם לטווח הארוך, הוא חלק חשוב מחיינו – שכירים ועצמאים כאחד. המדינה שמה דגש על עידוד העצמאים לחסוך כדי שיוכלו להבטיח את עתידם הפיננסי גם לאחר הפרישה מהעבודה – ורצוי לנצל את הטבות המס המוצעות, ששוויין עשוי להגיע לאלפי שקלים בשנה.