מכתב התראה מעורך דין הוא אמצעי נפוץ שנהוג להשתמש בו על מנת להתריע ולאותת לצד השני, שבמידה והוא לא ימלא את ההוראות ו/או הדרישות שמצוינות במכתב ההתראה, תוגש נגדו תביעה בבית המשפט או שינקטו נגדו צעדים משפטיים אחרים וסנקציות נוספות.
1 צפייה בגלריה
עו"ד ניר אביב
עו"ד ניר אביב
עו"ד ניר אביב
(יח"צ)
למכתב התראה מעורך דין יש יתרונות רבים אך גם חסרונות ואת כולם צריך לקחת בחשבון טרם שולחים מכתב התראה.
מתי כדאי לשלוח מכתב התראה מעורך דין
מכתב התראה נשלח כאשר כל הניסיונות להדברות עם הצד השני הגיעו לכדי מיצוי וכאשר אין עוד אפשרות אמיתית להגיע למשא ומתן ולפשרה. צריך לקחת בחשבון ששליחת מכתב התראה מעורך דין בדרך כלל מציינת את העובדה כי תמו כל ניסיונות ההידברות בין הצדדים ישירות ביניהם, וכעת העניין ינוהל מול עורכי הדין באופן רשמי ואחרון לפני שהצדדים יפנו לערכאות המשפטיות המתאימות.
ישנם מקרים נוספים ששליחת מכתב התראה מעורך דין טרם נקיטת הליכים משפטיים נשלח כחלק מחובה החלה על התובע טרם הגשת התביעה. לדוגמא, כאשר מגישים תביעה לפינוי מושכר נגד שוכר דירה שלא עומד בתנאי הסכם השכירות, חלה חובה על פי דין להתריע בפני אותו שוכר כי בעל הדירה מתכוון להגיש נגדו תביעה לפינוי מושכר. במידה והמשכיר לא ישלח מכתב רשמי המודיע לשוכר כי במידה ולא יסדיר את ההפרות תוגש נגדו תביעה כאמור, בית המשפט יכול לדחות את התביעה ולו מטעם זה בלבד.
לכן, פעמים רבות, מכתב התראה נכון לשלוח לא רק כצעד וולונטרי, אלא גם כצעד מחייב כאשר החוק דורש זאת.
להלן דוגמאות למצבים שכיחים שבהם נהוג לשלוח מכתב התראה מעורך דין טרם הגשת תביעה:
• כאשר קיים חוב כספי ללקוח.
• התראה לשוכר דירה על הפרת הסכם השכירות.
• מכתב התראה לקבלן שלא עמד בהתחייבויותיו.
• התראה על הפרת הסכם ו/או חוזה מכר.
• התראה על הפרת תנאי עבודה ו/או הלנת שכר ע"י מעסיק.
• התראה טרם הגשת תביעה כספית.
• התראה לפני הגשת תביעה על פירוק שיתוף.
• ועוד.
המקרים שמצוינים לעיל, הם רק דוגמא למצבים רבים בהם נהוג לשלוח מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים וכצעד אחרון לפני הגשת התביעה ו/או פתיחת הליכים בהוצאה לפועל.
היתרונות שבשליחת מכתב התראה מעורך דין
לשליחת מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים יש יתרונות רבים. נעמוד על כמה מהם:
• שליחת מכתב התראה מתמצת את דרישות התובע ועוזר למקד את הסוגיות השנויות במחלוקת –
פעמים רבות הצדדים כבר זמן רב נמצאים בסכסוך ולא מוצאים את דרך הפשרה. לכן, קיימים מסמכים רבים, התכתבויות, הקלטות שיחות טלפון ומידע רב שהועבר והוחלף בין הצדדים, עד שכבר קשה לזכור בדיוק מה כל צד רוצה ומה ה"שורה התחתונה" אותה דורש כל צד בשביל ליישב את המחלוקת. לכן, כאשר שולחים מכתב התראה, המכתב ימנה את רשימת הדרישות שבגינן מוכן אותו צד לזנוח את תביעתו ולסיים את הסכסוך באופן מיידי מבלי להגיע לבית המשפט. יש בכך יתרון גדול גם מפני שאם העניין יגיע לבית המשפט, יצרף אותו צד ששלח את מכתב ההתראה לכתבי בי-דין מטעמו כנספח, בו יראה שדרש את המצוין בכתב התביעה עוד טרם הגשת כתב התביעה ועל כן הדבר יהיה לטובתו בעניין תום הלב והוכחה מטעמו שהגיש את כתב תביעתו רק כמוצא אחרון לאחר ניסיון הידברות.
• שליחת מכתב התראה מעיד על רצינות והצהרת כוונות:
לשליחת מכתב התראה יש אפקט פסיכולוגי על הצד השני, שבו למעשה מבין הצד השני כי לצד ששלח את מכתב ההתראה נגמרה הסבלנות והוא אינו מתכוון להמשיך לשחק את אותו משחק. מכתב התראה שכתוב נכון וטוב משדר לצד השני למעשה את המסר כי השלב הבא הוא הגשת תביעה וכי שלב ההידברות תם.
החיסרון בשליחת מכתב התראה
• למכתב התראה מעורך דין יש יתרונות רבים, אך יש גם חסרון אחד, והוא, העובדה שלאחר שליחת מכתב ההתראה אין דרך חזרה. לכן סביר להניח שהצדדים לא יוכלו להידבר בינם ובין עצמם אלא באמצעות עורכי דין.
על כן, חשוב מאוד לנסות ולמצות את כל ניסיונות ההידברות טרם שליחת מכתב התראה מעורך דין, בכדי לראות האם הצדדים מגיעים לפשרה או לדרך האמצע טרם ישלח המכתב.
לסיכום, שליחת מכתב התראה מעורך דין, מומלץ שיהיה כחלק מתוכנית משפטית אסטרטגית של עורך הדין. בדרך כלל מכתב התראה ישמש כאקט התראה אחרון טרם הגשת תביעה ו/או הליכים משפטיים אחרים כגון תביעה לפינוי מושכר, תביעה לפירוק שיתוף במקרקעין וטרם נקיטת הליכים משפטיים שונים בערכאות שונות.
עורך דין ניר אביבי הינו עורך דין מקרקעין בחדרה ומתמחה במקרקעין, חוזים ותביעות בבתי משפט.
הכתוב לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי