2 צפייה בגלריה
איה ורביד סטרול בעמדת הכריכים | צילום עצמי
איה ורביד סטרול בעמדת הכריכים | צילום עצמי
איה ורביד סטרול בעמדת הכריכים | צילום עצמי
איה קידר-סטרול ובעלה רביד סטרול, תושבי תלמי אלעזר, פתחו לפני כחודש ביוזמה מרגשת בחדרה, במסגרתה הם מחלקים 'כריך למי שצריך'. מידי יום ה', בשעה 10:00 בבוקר, מתייצבים השניים באזור בנק הפועלים בעיר, מציבים שולחן ועליו סלסילת כריכים ומזמינים את מי שנזקק - להגיע ולקחת כריך בחינם.
היוזמה נולדה לאחר שאיה עברה ברחוב הנשיא בחדרה וראתה אשה קשישה מחטטת בפח האשפה. "הבן שלי שהיה איתי שאל אותי מה האשה הזו עושה", היא מספרת, "והשבתי לו שכנראה מחפשת משהו שאיבדה או שנפל לה.
"ידעתי שאני לא אומרת לו את האמת, והיא שמעה אותי. כשהבטתי בעיניה, הרגשתי שזה לא יכול להימשך, שאנחנו ממשיכים הלאה לעניינים שלנו ולא רואים את האנשים הרעבים. באתי הביתה ואמרתי לבעלי רביד, חייבים לעשות משהו. אי אפשר שאנשים יאבדו מכבודם".
שבוע לאחר מכן כבר הגיעו השנים לרחוב הרברט סמואל, אזור די עמוס בפושטי יד וקשיי יום, חמושים בצידנית מלאת כריכים והמון כוונות טובות: "פשוט לא יכולנו לעבור לסדר היום עם חוסר האיזון בעולם", סיפרה והוסיפה: "ביום הראשון, כשהגענו, אנשים לא ידעו כל כך איך להתייחס אלינו. היום יש קבועים שמחכים לנו והכריכים נגמרים די מהר - מה שמראה עד כמה חמור הוא המצב".
2 צפייה בגלריה
איה ורביד סטרול | צילום עצמי
איה ורביד סטרול | צילום עצמי
איה ורביד סטרול | צילום עצמי
לדברי קידר-סטרול, במפגש הישיר עם הרחוב, היא ובן זוגה גילו כי לא רק בני הגיל השלישי רעבים: "יש מכל המגזרים, יש אמהות עם עגלות תינוק, ויש מי שסיפרה לנו שהיא בין עבודות ושאלה אם היא יכולה לקחת. יש גם מי שמבקשים 6-7 כריכים שיהיה מה לתת בבית. יש גם שיכורים ומה שמאחד את כולם הוא שהם רעבים.
"אנחנו משתדלים לחלק שווה בשווה שלא ישארו רעבים ברחוב. המחשבה שלנו היא שהמכנה המשותף הכי נמוך והכי גבוה של כולנו הוא צורך לאכול, וכמו שרביד בעלי אומר - 'ברגע שאדם שבע הוא פחות כועס על עולם, וזה עוד משהו שמאזן קצת את העולם'. אותנו לא מעניין שירותי רווחה או לא, אנחנו עושים את האחריות האישית שלנו כלפי העולם".
קידר-סטרול, בין שלל עיסוקיה, משמשתמדריכה ל'אודישנים' וכותבת סיפורים קצרים. בעלה, רביד, מטפל בשיטת הסו-ג'וק. שניהם פתחו דף פייסבוק תחת הכותרת 'כריך למי שצריך', שם הם מבקשים להעלות את המודעות ליוזמה. "יש המון אנשים שעוצרים לידינו, נרגשים מהיוזמה ושואלים איך אפשר לעזור. הם גם תורמים כסף וזה הכי משמח ומרגש מבחינתנו", הם חותמים.
"הכי חשוב לנו שאנשים יצטרפו ויפתחו גם הם עמדות של כריכים. בשבוע הבא אנחנו רוצים להיות באור עקיבא עם 'כריך למי שצריך', ואנחנו קוראים לכול מי שיכול לסייע להאכיל את הרחוב, לעזור, להצטרף למיזם ולהדליק את האור ברחוב".
לעמוד הפעילות של "כריך למי שצריך" - הקליקו