שכונת מעו"ף בחריש צפויה להתאכלס בחודשים הקרובים. מאות רוכשי דירות שלחו מכתבי מחאה לראש העירייה, יצחק קשת, ובהם טענו, כי "השכונה, שחלק ממנה היה אמור להיות מרכז עסקים, פיתוח ומסחר, נראית כרגע כבנייני מגורים בתוך מדבר. שום דבר ממה שהובטח לנו לא התקיים".
1 צפייה בגלריה
התושבים המוחים | צילום: אלעד גרשגורן
התושבים המוחים | צילום: אלעד גרשגורן
התושבים המוחים | צילום: אלעד גרשגורן
בשכונה כ-600 יחידות דיור, והיא הרביעית שנבנתה בחריש במסגרת "מחיר למשתכן". על פי התוכנית, חל איסור על הדיירים למכור את הדירה במשך חמש שנים מיום קבלתה. לטענת רוכשי הדירות, התוכנית המקורית של השכונה דיברה על הקמת מע"ר — מרכז עסקים ראשי, שישתרע על 43,000 מ"ר ויכלול עסקים, מסחר ומשרדים. "בעבורנו זאת הייתה תוכנית החלומות — לגור בשכונה שמסביבה עסקים ומסחר. חשבנו שהשכונה תהיה תוססת כלכלית ותענה על כל הדרישות שלנו", אמרו התושבים.
לטענת התושבים, בעוד כחודשיים חלקם ייכנסו לדירות החדשות, עוד בטרם החלו העבודות להקמת מרכז העסקים שהובטח להם על פי התוכנית המקורית. "הבטחת העירייה לתושביה העתידיים של חריש הייתה, שחריש היא 'עיר שמחכה לתושבים', הבטחה שלא ניתן לעמוד בה במקרה החריג של שכונת מעו"ף. מה שנראה כרגע שהעיר לא ממש מחכה לתושביה", כתבו לראש העירייה.
אלי שטראוס, ממובילי המאבק, אומר, כי הוא רכש את הדירה בשנת 2017. לדבריו, לפני שחתם על החוזה הוא ראה את התוכנית העתידית של השכונה. "הדירה בעבורי הייתה חלום שהתגשם", אומר שטראוס, בן 31, אב לשניים, חשמלאי במקצועו. "לצערי הרב, מה שאני וכל הדיירים רואים עכשיו הוא, שכל מה שתוכנן וכל מה שהובטח התבטל ולא ברור לנו מה עומד לקרות. מאז שחתמנו על חוזה קניית הדירה חלפו יותר משנתיים, ושום דבר לא נעשה חוץ מבניית בנייני המגורים".
יותר מ-300 דיירים שיגרו בימים האחרונים מכתב לראש העירייה, יצחק קשת, ובו הביעו את דאגתם ואכזבתם מהעיכוב בהקמת המרכז המסחרי. "השכונה עוברת רוויזיה, ועקב התכנון המחודש, לא רק שאיננו יודעים מה ייבנה והיכן, אלא עדיין לא הוברר מה יהיה אופי השכונה ומה הנפח שיתפסו שטחי המסחר והתעסוקה שייבנו בה, אם בכלל".
דניאל שחר, בן 26, שרכש דירה בשכונה, אומר, כי כרגע נראה, שקיימת מחלוקת גם בתוך הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה — חריש, אם להקים בשכונה מגורים בלבד או לשלב בה מסחר ותעסוקה. "היות שהחלטות על אופי השכונה טרם התקבלו, ברור לנו כתושבי השכונה שניאלץ לחיות בשכונה בלי איכות חיים סבירה ובלי שטחי ציבור ומבני ציבור".
שחר, נשוי ומתגורר כיום בנתניה, הוא במקצועו מדריך רכיבה טיפולית ומרצה. הוא אומר כי איש אינו יודע מה יעלה בגורל התוכנית. "כל מה שידוע לנו זה שיהיו שישה גני ילדים. לא יכולה להיות שכונה בלי חנויות, גנים ציבוריים, מתקני משחקים לילדים, חנויות ועוד שירותים אחרים".
במכתביהם לראש העירייה דרשו התושבים קביעת תעריף ארנונה חריג ומוזל בעבורם למשך שלוש שנים. "אנו מבקשים את מלוא ההתחשבות מצד העירייה במצבה החריג של השכונה".
מהעירייה לא התקבלה תגובה.