האם זה בגלל הימים החמים והזיעה? העומס הנפשי בלימודים או בעבודה הגורם לחוסר איזון אמוציונלי והורמונלי?
או שאולי זאת הפיצה או ההמבורגר העסיסי שאכלנו אתמול – וגרמו להופעתם של פצעי האקנה?
ואולי מדובר בשילוב של כמה גורמים?
2 צפייה בגלריה
טיפול טבעי באקנה
טיפול טבעי באקנה
טיפול טבעי באקנה
(צילום: shutterstock)
כשאנו בעיצומו של עוד קיץ חם ולח, יש לקחת בחשבון שעם עליית החום יש עלייה ביצור השומן העורי (הסבום) המופרש מהעור.
הלחות והחום גורמים להזעה מוגברת, שמגדילה את ספיגת המזהמים הסביבתיים החוסמים את נקבוביות עור ומחמירים את פצעי האקנה.
לפני שאתם פונים לכדורי הרואקוטן או לאנטיביוטיקה, אציע לכם חלופה טבעית לטיפול באקנה.
אקנה היא בעיית עור שכיחה בקרב בני נוער מתבגרים, אולם היא אינה נחלתם בלבד: פצעי אקנה יכולים להופיע גם בגילאים מאוחרים יותר (לרבות בגיל המעבר אצל נשים על רקע שינויים הורמונליים).
קראו גם:
בין הגורמים שאחראים להופעת האקנה: פעילות הורמונלית מוגברת (גיל ההתבגרות, ביוץ, וסת) צריכת מוצרי חלב, מתח נפשי המגביר הפרשת הורמונים מבלוטת יותרת הכליה, זיעה ולחות מוגברת, חשיפה למזהמים סביבתיים ומתח נפשי המשפיע על סיבולת הגוף והנפש.
הטיפולים הקונבנציונליים באקנה כוללים טיפול הורמונלי, טיפול אנטיביוטי להשמדת החיידקים הנמצאים בזקיק השערה ותרופות רטינואידיות המבוססות על נגזרות של ויטמין A.
תפקידן הוא להפחית את השומנים המופרשים מבלוטות החלב. תרופת הדגל בקבוצה זו הם כדורי Roaccutane (שעלולים לפגוע בתפקודי הכבד, לכן ניתנים לזמן מוגבל ותחת מעקב של בדיקות דם).
מתבגרות הסובלות מאקנה מטופלות לרוב באמצעות גלולות למניעת הריון המכילות את הורמון האסטרוגן. הטיפול בגלולות מונע את השפעת ההורמונים על בלוטות החלב ותורם להפחתת היווצרותם של פצעים נוספים.
2 צפייה בגלריה
יש להימנע מהמזונות הלבנים, המתוקים ומשוקולד
יש להימנע מהמזונות הלבנים, המתוקים ומשוקולד
יש להימנע מהמזונות הלבנים, המתוקים ומשוקולד
(צילום: shutterstock)
החסרון: הטיפול עלול להקשות על כניסה להריון בשלבים מאוחרים יותר בשל התערבות הורמונלית בגיל צעיר של ההתפתחות המינית.
הטיפול האנטיביוטי מפחית את אוכלוסיית החיידקים "הטובים" במעי, וגם קשור למצב הרוח ולרווחה הנפשית. היות שפצעי האקנה שכיחים יותר בגיל ההתבגרות, בו חלים שינויים פיזיולוגיים ופסיכולוגים "התורמים" לתנודות במצבי הרוח, הרי שלהרכב אוכלוסיית מעי מאוזנת ועשירה בחיידקים "טובים" יש חשיבות מכרעת בשמירת האיזון הנפשי והפחתת רמות הסטרס בקרב בני הנוער הסובלים מאקנה.
הטיפול הנטורופתי וההרבליסטי לטיפול באקנה משלב ראייה הוליסטית של היבטי גוף נפש הגורמים לאקנה וכולל ניקוי הגוף מרעלים ואיזון הורמונלי ונפשי .
בראיה הסינית פצעי האקנה נגרמים מעליית חום כלפי פלג הגוף העליון – הפנים, החזה והגב. מכאן שהמזונות המועדפים יהיו מזונות מקררים כמו אצות ים, צמחים מנקזים (מתמירים) ומפחיתי דלקת וצמחים מרגיעים (אדפטוגנים) לאיזון רמות הסטרס בגוף.
מה אוכלים? מגוון של אצות וירקות עליים ירוקים העשירים בכלורופיל – נוגד חמצון המסייע בניקוי כליות ושינוע הפסולת. ירקות ופירות בצבעים כהים כמו אוכמניות, פירות יער, כרוב אדום, סלק אדום. אלו עשירים באנתוציאנינים נוגדי חימצון עוצמתיים נוספים.
שילוב קטניות ודגנים, שמלבד עושרם במינרלים ובוויטמיני B התורמים לאיזון מצב הרוח, הם גם עשירים בסיבים תזונתיים הממלאים שני תפקידים חשובים: סיוע בניקוז פסולת ורעלים מהגוף (שמסייע לריפוי העור) ושמירה על אוכלוסיית החיידקים הטובים במעי .
בתחילת כל טיפול באקנה מומלץ לצרוך פרוביוטיקה איכותית לשיקום ואיזון אוכלוסיית החיידקים הטובים במעי.
הימנעות מוחלטת מכל המזונות הלבנים והמתוקים: מסוכרים (כולל דבש או סילאן), משוקולד (שמכיל קפאין המעודד ייצור יתר של קורטיזול, הורמון הסטרס).
הימנעות מקמחים לבנים - עוגות, עוגיות, מאפים מלוחים ומתוקים.
הימנעות או הקטנה משמעותית של מוצרי חלב, לרבות חלב ניגר. הם עשירים בהורמונים ובסוכרים, והוספת הורמונים חיצוניים לגוף עלולה להחריף את חוסר איזון ההורמונלי שממילא קיים בגופם של המתבגרים.
הפחתה מלאה של כל המזונות המעובדים, לרבות רטבים ומתבלים מוכנים כמו קטשופ, מיונז ואוכל מוכן המכיל שומני טרנס ושמנים רוויים המעלים את רמות הכולסטרול הרע, המחמיר את מופעי האקנה.
צמחי המרפא המוצעים לטיפול באקנה בטוחים לשימוש. הם אינם משבשים את האיזון ההורמונלי (כמו גלולות נגד הריון) ואינם פוגעים בתפקודו של הכבד או איברים אחרים בגוף.
הרכב צמחי לטיפול באקנה יכלול צמחים בקטגוריות שונות, על מנת לתת מענה מקיף לגורמים השונים לפצעי האקנה. הוא יורכב במדויק ובהכנה אישית על ידי ההרבליסט שיבצע אבחנה מבדלת של המטופל.
רפואת הצמחים מציעה צמחים בדרגות פעילות שונות:
צמחים מתמירים (מנקזים) כמו טריפוליום (תלתן אדום) שבנוסף הינו גם צמח פיטואסטרוגן, לכן יסייע הן בניקוז הרעלים מהגוף והן באיזון ההורמונלי אצל נערות וגם בנשים בגיל המעבר.
צמחים נוגדי זיהום וממריצי חיסון לשימוש פנימי: אכינציאה, ברבריס וולגריס, קופטיס סיני.
צמחים לאיזון הורמונלי: וויטקס (שיח אברהם), סירינואה (דקל ננסי), סימיסיפיוג'ה (קוהוש שחור) ונוספים.
ולבסוף צמחים לאיזון מתח וסטרס (צמחים אדפטוגניים) - וויתניה משכרת, פיטריית גנודרמה ונוספים.
צורה נוספת של שימוש בצמחי מרפא הינה שימוש בשמנים אתריים המופקים מהם, שמנים אנטיספטיים וצמחים מרגיעי נפש לשימוש במריחה חיצונית או בבליעה. בין השמנים המומלצים: שמן פלמה רוזה, שמן זרעי אשכולית ושמן לענה. השימוש בהם ייעשה בהמלצה ובהשגחת ארמותריפיסט בלבד.
אתי לוין, נטורופתית R.Na והרבליסטית קלינית. שאלות ניתן להפנות למייל: levinetty.nature@gamil.com