בסקר שנערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסוף חודש אפריל נמצא שתחושת הלחץ והחרדה מלווה בתקופת זו כ-34 אחוזים מהאוכלוסייה. כלומר, כ-1.9 מיליון איש.
2 צפייה בגלריה
להפחית את החרדה
להפחית את החרדה
להפחית את החרדה
(צילום: shutterstock)
מרבית מקרי החרדה הם תוצר של חיים במציאות שיש בה אי ודאות מתמשכת, כמו זו המאפיינת את תקופת הקורונה. האם נחזור לעבודה? האם נצליח לשקם את העסק? האם שנת הלימודים של הילדים תעבור בשלום? ועוד שפע תהיות של היעדר ודאות.
סימפטומים של חרדה כוללים רגשות כמו פחד, כעס, אי שקט, מחשבות על הרע ביותר שיכול לקרות ותחושה כללית של חוסר שליטה. התסמינים הגופניים כוללים מתח בשרירים, מועקה באזור החזה, עלייה בדופק, עלייה בלחץ הדם, הזעה וקשיי נשימה.
2 צפייה בגלריה
להכניס לתפריט מזונות בסיסיים, להתרחק ממזונות חומציים
להכניס לתפריט מזונות בסיסיים, להתרחק ממזונות חומציים
להכניס לתפריט מזונות בסיסיים, להתרחק ממזונות חומציים
(צילום: shutterstock)
אז מה אפשר לעשות על מנת לשלוט ברמות החרדה?
נמקד את צריכת המידע, נסנן את המחשבות ונקפיד על סביבת פעילות שבה אנו מרגישים בשליטה. הפעלת שיקול דעת במצבים של אי ודאות איננה פשוטה (בשל הגירויים הסביבתיים הרבים), לכן אנו צריכים לחזק את היכולות הפיזיות והמנטליות שלנו - בעזרת תזונה מתאימה וצמחי מרפא ייעודיים.
מתח וחרדה לאורך זמן גורמים לשינוי ברמת החומציות (PH) בדם. היות שהתזונה שצורכת מרבית האוכלוסייה כוללת 80 אחוז מזונות חומציים לעומת 20 אחוז בלבד של מזונות בסיסיים, התפריט המומלץ לסובלים מחרדה יכלול אחוז גבוה של מזונות בסיסיים ומעבר של תזונה אנטי דלקתית.
מרבית הפירות הם בסיסיים, למעט פירות ההדר החומציים (פרט ללימון).
הירקות הבסיסיים: קישוא, דלעת, סלק, אפונה ונבטים.
הירקות החומציים: תרד, מנגולד וארטישוק.
חלבונים מן החי - חומציים: בשר אדום, עוף, דגים, ביצים, חלב, גבינה, מוצרי חלב , מזונות מעובדים למיניהם, דגנים ושמנים מעובדים.
בנוסף, קיימת חשיבות לצריכת מזונות עשירים בוויטמין B6 (בננה, מלון, שמרי בירה, נבטים, שיבולת שועל, קטניות). הוויטמין מסייע ביצירת שני נוירוטרנסמיטרים חשובים במוח, דופמין וסרוטונין, המשפיעים על מצב הרוח – וכך גם על רמות החרדה.
ויטמין B6 אף מסייע ביצור המוגלובין, שהיעדרו עלול לגרום לתחושות של עייפות ותשישות, שממילא מאפיינות את הסובלים מחרדה.
קיימים מגוון צמחים לטיפול ברמות שונות של חרדה. הטיפול הצמחי בטוח ונטול תופעות לוואי. סימפטומים של חרדה כמו חוסר שקט, מתח כרוני, הפרעות שינה וכאבי ראש הם, לפי הרפואה הסינית, ביטויים של עליית יאנג הכבד וחוסר יין של הלב. לכן נציע צמחים נוגדי חרדה שיזינו את יין הלב וירגיעו נפשית. מתח נפשי שמוביל לחרדה מוגדר כתקיעות צי באדרנל (כליות).
צמחים לטיפול בחרדה:
ולריאן: לטיפול במתח מתמשך, מעכב עצבי, נוגד חרדה.
ורבנה: מחזק ומזין את מערכת העצבים, נוגד חרדה ומרגיע.
פסיפלורה: לטיפול במתח מתמשך ובנדודי שינה.
קראטגוס (עוזרר): מאזן לחץ דם, מגן ומזין את שריר הלב במקרה של דופק מואץ.
הומולוס (כשותית): משחרר תקיעות צ'י הלב ומשמש לטיפול בחרדות ובאי שקט.

תרגיעו: שייק רימונים ופירות יער

2 חופנים של עלים ירוקים
½ כוס מיץ רימונים
1 בננה בשלה מקולפת
½ כוס אוכמניות קפואות
½ כוס תותים
1 כף גרגרי ספירולינה
½ כוס מים
מכניסים את כל החומרים למעבד מזון. משקשקים – ונרגעים.
אתי לוין נטורופתית ( R.Na) והרבליסטית קלינית ( Cl.H)