מזג האוויר הסוער וגל הקור שפוקד את המדינה מצפון ועד דרום מחייב היערכות מיוחדת. המטרה היא לצמצם את נזקי הקור, בדגש על קשישים, ילדים, תינוקות וכל מי שנמנה על האוכלוסיות הרגישות.
4 צפייה בגלריה
בתנאי קור קיצוניים מומלץ לנוע כל הזמן. פעולת השרירים מייצרת חום
בתנאי קור קיצוניים מומלץ לנוע כל הזמן. פעולת השרירים מייצרת חום
בתנאי קור קיצוניים מומלץ לנוע כל הזמן. פעולת השרירים מייצרת חום
(צילום: shutterstock)
כללית גיבשה המלצות חשובות לצמצום נזקי הקור:
זהירות, היפותרמיה
היפותרמיה מוגדרת כמצב שבו חום ליבת הגוף יורד מתחת ל-35 מעלות צלזיוס (טמפרטורת גוף תקינה עומדת על 37 מעלות בקירוב) ועלולה להיות מסכנת חיים. במקרה של היפותרמיה יש האטה במערכות המרכזיות של פעילות הלב, דיכוי של מערכת העצבים המרכזית, הפרעות בפעילות המוחית וירידה בזרימת הדם. האוכלוסיות הפגיעות הן בעיקר תינוקות, ילדים וקשישים.
קראו גם:
"בגיל המבוגר קיים שילוב של גורמים גופניים – פיזיולוגיים, התנהגותיים וסביבתיים המעמידים את אוכלוסיית הקשישים בסיכון מוגבר לקור", אומרת מאיה רוזן, מנהלת רפואית במחוז מרכז כללית. "הם חשים פחות את הקור, יכולת הוויסות שלהם לאזן את חום הגוף פוחתת, הם נוטים לשתות פחות, לזוז פחות ולחמם פחות את הבית כדי לחסוך בהוצאות.
"שילוב זה הופך את אוכלוסיית הקשישים לרגישה יותר לקור בנוסף למצבם הבריאותי ולנטילת התרופות השונות שעלולות להגביר סיכון זה.
"בקרו את קרוביכם המבוגרים, דרשו בשלומם ווודאו שסביבתם מותאמת. עם קשישים המתגוררים לבד חשוב לשמור על קשר באמצעות חברים, שכנים או מתנדבים - לפחות פעם ביום".
איך מזהים ירידת חום גוף מסוכנת?
"ניתן לזהות את ירידת חום הגוף על סמך מגע עור קר, שינוי בצבע העור, ירידה בערנות, מצב בלבולי ושינויים בנשימה. במידה וקיימים סימנים כאלה, יש לפנות לרופא ולהזעיק עזרה רפואית.
"הסימנים הראשונים לפגיעת קור יתבטאו לרוב באובדן תחושה בקצות האצבעות או באזורים החשופים כמו האף. שינויים בהתנהגות, כמו בלבול, עייפות ועצבנות, הם כבר נורה אדומה להידרדרות משמעותית, כאשר בשלבים המתקדמים עלולים לאבד את ההכרה, לסבול מהפרעות קצב הלב ואף ללקות בדום לב".
4 צפייה בגלריה
אל תשתמשו ברדיאטור אם יש נזילת שמן או במקרה של התנפחות מקומית
אל תשתמשו ברדיאטור אם יש נזילת שמן או במקרה של התנפחות מקומית
הקפידו על חימום הבית בטמפרטורה קבועה של 24 מעלות בקירוב
(צילום: shutterstock)
ההמלצות שיסייעו למניעת פגיעת קור:
תתלבשו היטב
קו ההגנה הראשון בהתגוננות מפני הקור הוא לבוש טוב המורכב משכבות ביגוד דקות יחסית, שם נכלא חום הגוף וכך משיגים בידוד טוב יותר.
תזוזו
בתנאי קור קיצוניים מומלץ לנוע כל הזמן. פעולת השרירים מייצרת חום. השתדלו לבצע פעילות גופנית, מתונה, בבית – העיקר לזוז.
תחממו
הקפידו על חימום הבית בטמפרטורה קבועה של 24 מעלות בקירוב, שאינה פחותה מ- 21 מעלות.
המזגן מייבש את האוויר: יש לדאוג ללחות האוויר בחדר באמצעות מגבת רטובה פרוסה בחדר או בעזרת קערת מים כדי להימנע מאויר יבש. באופן כללי מומלץ לאוורר מדי פעם את חללי הבית.
אם משתמשים בתנור גז או נפט, חשוב מאוד לבדוק את בטיחות התנורים בדירה ולהרחיקם מווילונות או חומרים דליקים.
יש לשמור על אוורור נאות כדי לספק חמצן ולמנוע הצטברות של גזים רעילים כמו CO ו־CO2.
ישנוניות, חוסר ריכוז וכאבי ראש עלולים להצביע על הרעלת CO.
4 צפייה בגלריה
להגן על מערכת החיסון
להגן על מערכת החיסון
גם אם אתם לא צמאים ולא מזיעים, אל תשכחו לשתות. במיוחד כשהמזגן מייבש
(צילום: shutterstock)
תשתו
גם אם אתם לא צמאים ולא מזיעים, אל תשכחו לשתות. במיוחד כשהמזגן מייבש. מים, תה, הכל הולך.
תאכלו
ארוחות קלות וקרובות עדיפות על ארוחות כבדות.
צמצמו
הימנעו משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול. בניגוד לסברה המקובלת, אלכוהול מחמם רק זמנית, ולמעשה גורם לאובדן חום, לכן שתיית אלכוהול בתנאי קור מסוכנת.
4 צפייה בגלריה
חימום הבית
חימום הבית
חימום יתר של הבית, מלבד עלותו היקרה, איננו בריא
(צילום: shutterstock)
תינוקות
אל תחממו את חדרי התינוקות (וגם לא את שאר חדרי הבית) יתר על המידה. חימום יתר, מלבד עלותו היקרה, איננו בריא. ממחקרים עולה כי ישנה עלייה בשכיחות של מוות בעריסה בחדרי תינוקות שחוממו יתר על המידה.
פנו 24/7
לדברי ארז לוי, מנהל מחוז מרכז כללית: "לנוחיות מטופלינו הרחבנו את מערך שירותי האון ליין ברפואת משפחה וילדים כך שמעתה ניתן לפנות בכל שעות היום 24/7 להתייעצות עם רופאים מומחים שזמינים בשיחת וידאו או בשיחה רגילה מבלי לצאת מהבית. שמרו על בריאותכם ומאחלים לכם חורף בריא ונעים".