אטופיק דרמטיטיס או 'אסתמה של העור', הנקראת באירופה - אקזמה - היא דלקת עור המתבטאת ביובש בעור, גרד מתמשך, אדמומיות, פריחה ופצעים, מדובר באחת מדלקות העור הכרוניות הנפוצות ביותר. סיבת המחלה אינה ידועה, אך הרפואה יודעת לומר שקיים כשל בתפקיד המחסום העורי, בו העור מאבד את הלחות שלו ונוטה להתייבשות, גרד ואדמומיות.
אטופיק דרמטיטיס יכולה להופיע או להיעלם בכל גיל ובכל מקום בגוף, ועוצמתה משתנה מאדם לאדם. הסטטיסטיקות מעידות על מאות אלפים הסובלים מהמחלה, אך ברור שזה כולל גם מצבים ממש קלים או מקומיים. ההערכה היא שבישראל חיים כ-80,000 חולים שאיכות החיים שלהם נפגעה משמעותית עקב המחלה.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
כיום, אין למחלה טיפול שמרפא אותה, עם זאת קיימים מגוון משחות, תכשירים ותרופות (קרמים, משחה חדשה ללא סטרואידים וכן, כאלה הכוללות סטרואידים) שמטרתן להקל ולהרגיע את הסימפטומים. הורים או חולים מתמודדים עם תסכול וחוסר אונים מול תופעות קשות וכואבות שלעיתים בלתי ניתנות להרגעה עם כל התכשירים הקיימים.
חשוב להתייחס לפן הרגשי והנפשי של אטופיק דרמטיטיס, ראשית נציין שלחץ וסטרס משפעים ישירות על המחלה ומחמירים את התופעות, דבר שיוצר מסלול מעגלי מתמשך של התפרצות הפריחה בעקבות הלחץ וחוזר חלילה. שנית, ישנה רתיעה מובנית בציבור מהתקרבות לחולי אטופיק, ייתכן בעקבות תפיסה מוטעית של הידבקות – "זה לא מדבק", או עיוות של "היא לא מטפלת בעצמה מספיק" ועוד הנחות שגויות. השורה התחתונה הכואבת – חולי אטופיק דרמטיטיס חווים קשיים חברתיים, מצבי רוח משתנים, דימוי עצמי נמוך ונטייה לדכדוך, בעיקר כשהמחלה היא במצב החריף שלה.
גם אטופיק דרמטיטיס בדרגה קלה עד בינונית היא סבל לילדים ולהורים.
חומרתה של אטופיק דרמטיטיס מחולקת על פי רמות שונות: קלה, בינונית וקשה.
האתגרים העומדים בפני הסובלים מאטופיק דרמטיטיס קל עד בינוני והוריהם, הוא בעצם ההגדרה, אשר ממנה משתמע כי מדובר במחלה קלה. חשוב לזכור, גם במקרים קלים ובינוניים מדובר בהתמודדות עם גרד בלתי נסבל אשר מונע שינה ומגיע עד לכדי פציעה עצמית. בחלק מהמקרים הילדים מגרדים עצמם בזמן השינה וההורים נאלצים להגיע למצב בו הם קושרים את ידיהם על מנת שלא יפצעו את עצמם.
מה עושים?
  1. נמנעים ממקלחות חמות
  2. לובשים בגדים העשויים מבד קל
  3. מקפידים על גזיזת ציפורניים מקילה לעיתים על מי שסובלים מאטופיק דרמטיטיס
  4. מתייעצים עם רופא מומחה על טיפולים שיכולים להקל על תסמיני המחלה גם בדרגות קלות- בינוניות.
וכמה מילים על התמונה: מה שאתם רואים בתמונה הם מברשת שיער, מזלג וסקוטצ' לניקוי כלים. אבל עבור החולים באטופיק דרמטיטיס אביזרים אלה הם עזרים שמסייעים ברגעים שהגרד הוא בלתי אפשרי. תמונה זו ממחישה עד כמה אטופיק דרמטיטיס, גם אם מופיעה במצב של קל עד בינוני, יכולה להיות קשה ומורכבת.
למידע ופרטים נוספים היכנסו לאתר העמותה- https://atopic-d.org/