ביום שני, אובחנה בחטיבת הביניים של בית הספר הרב תחומי למדעים ואמנויות בחדרה, תלמידת כיתה ז' כחיובית לנגיף הקורונה. תלמידי בית הספר כולו נשלחו לבידוד בבתיהם. בבדיקות שנערכו בהמשך התגלו תלמידים נוספים כנושאים את הנגיף וכן מורה שנושאת את הנגיף.
1 צפייה בגלריה
ניידת בדיקות קורונה של "כללית"
ניידת בדיקות קורונה של "כללית"
ניידת בדיקות קורונה של "כללית"
(צילום: דוברות מחוז שרון שומרון, "כללית")
עוד קודם לכן, התקבצו התלמידים בכיתות האם שלהם, שם קיבלו דיווח על המצב מהמחנכים. "הסבירו לנו שקודם כל יעשו בדיקות לכיתה שלה, למורים שלה ולאחר מכן לכל השכבה, ורק בהמשך לפי סדר החשיפה, יעשו בדיקות גם לנו", סיפר תלמיד שכבה ט' בבית הספר.
ממחוז חיפה של משרד החינוך, הבהירו כי הבידוד נועד להגן על תלמידי בית הספר. ראש העירייה, צביקה גנדלמן, הבהיר בסרטון בדף הפייסבוק של העירייה כי מצבה של הילדה טוב וכי לאחר הערכת מצב הוחלט לשלוח את התלמידים לבידוד.

חוגי הספורט בוטלו

בסמוך לפינוי בית הספר והכנסת התלמידים לבידוד, החל מבצע בדיקות קורונה, שבוצע על ידי קופות החולים, בחניית בית הספר. במקביל, בוטלו חוגי הספורט שאמורים היו לשוב לפעילות בדיוק באותו היום לאחר כחודשיים.
בעוד רוב ההורים היו תמימי דעים באשר לנחיצות פיזור התלמידים לבתיהם, לאחר שנתגלתה תלמידה מאומתת לקורונה, לא כך היה באשר להחלטה להחזיר את התלמידים ללמוד מלכתחילה. "לטעמי, זו היתה טעות לחזור ללימודים. ממילא הפסידו כבר כמה חודשי לימוד, אז לא היה צורך להחזיר אותם בגלל לחץ כלשהו של ההורים או המערכת, כשברור מראש שאין כל יכולת לפקח על אם הם מקפידים על ריחוק ומסכה" אמרה חגית גבאי אם לתלמידה בכיתה ח'. "מכיוון שאין כל יכולת אמיתית להחזירם ללימודים בתנאים סטריליים, זה היה מיותר ולתוצאות אנו עדים עכשיו".
לדבריה, בשל המקרה ברב תחומי, היא חוששת מאוד לבני משפחתה: "עבר עלינו יום מלא חששות ולחץ. בתי בכיתה ח', לומדת באותו מתחם של התלמידה המאומתת ולי יש בעל ואימא בקבוצת סיכון, ויש לי עסק שזקוק לנוכחות שלי. אם גם אנחנו נצטרך להיכנס לבידוד, מהיכן תגיע הפרנסה ועוד אחרי כל ההפסדים בתקופת הקורונה?"
גם מיכל דינוביץ, אם לתלמיד כיתה ט' בבית הספר סבורה שלא צריך לשוב ללימודים: "חזרו בדיוק בתקופה שהיה שרב כבד, ומשרד הבריאות אפשר להיות בלי מסכות. לדעתי זה מה שהסלים את המצב. שליחת כל התלמידים לבידוד היא זה צעד קיצוני בעיניי. היו צריכים לבודד רק את ילדי השכבה. אולי אם לא היו שבים ללימודים, יכולנו להימנע מכך".
דלית רוזן, אם לתלמיד בכיתה ח' ותלמידה בכיתה ט' בבית הספר הבהירה כי היא תומכת בהחלטות הגורמים המקצועיים: "אני סומכת על אנשי המקצוע ועל הגורמים הרלוונטיים בתחום שסברו שבשלה השעה לשוב ללימודים. אני מרגישה שהם מתמודדים עם כל כך הרבה לחצים ומאמינה שהם קיבלו החלטה כזו כי זו היתה ההחלטה הנכונה שנשקלה ונבחנה רבות. אני מרגישה שאין לי את הזכות לבקר את מערכת החינוך. יתרה מזו, אין חובת שליחת תלמידים לבית הספר בתקופה הזו למיטב הבנתי ככה שמי שיש לו מקרה מיוחד או קבוצות סיכון בבית, שיעשה את שיקול הדעת שלו ולא ישלח".

"החלטות נכונות"

צפריר אורנשטיין יו"ר הנהגת ההורים עירונית, סבור כי ההחלטה להחזיר את הילדים ללמידה היתה נכונה ומפציר בהורים לשמור על פרופורציות ולסמוך על גורמי המקצוע: "אני חושב שהיה נכון להחזיר את התלמידים ומאוד מרוצה מהתנהלות כל הגורמים בתחום החינוך. צריך לזכור שעיריית חדרה לא השיבה את הילדים ללמידה עם רוב הארץ, אלא לקחה עוד יומיים כדי לוודא שמוסדות החינוך ערוכים לקליטת התלמידים לפי הנחיות משרד הבריאות. כך שמאז ראשית הקורונה ועד לרגע זה בו אותרה תלמידה ברב תחומי, התנהלות העירייה ומחוז חיפה מצוינת, קיבלו החלטות נכונות ואנו כהנהגת הורים סומכים עליהם".
אורנשטיין מוסיף: "לפני שחזרו ללמידה, בני הנוער כבר התחילו לפגוש חברים, אז אם כבר יוצאים ונפגשים מדוע לא להחזיר ללמידה? כל מוסדות החינוך בעיר עושים כל שביכולתם לשמור על הנהלים, וההחלטות שמתקבלות הן שקולות ומידתיות. במקרה של הרב תחומי למשל, קיבלו החלטה נכונה ומהירה לסגור את בית הספר ולא את כל העיר".
אורנשטיין שיגר מסר מרגיע להורים ואמר: "אני מפציר בהורים לא להיכנס להיסטריה ולסמוך על המערכות העירוניות".
יום לאחר שנודע על התלמידה חולת הקורונה, בחרו הורים רבים מכלל בתי הספר היסודיים והעל יסודיים בעיר, שלא לשלוח את ילדיהם למוסדות החינוך. במקומות עבודה רבים ביקשו מעובדים שלהם ילדים ברב תחומי, לשוב לבתיהם ולשהות שבועיים בבידוד. כך למשל בחברת החשמל ובמספר גופים פרטיים. בנוסף, בבתי ספר נוספים בעיר נשלחו תלמידים לבידוד.
מהחברה נמסר: "חברת החשמל נוקטת במדיניות מחמירה בכל הקשור לבריאות העובדים. עובד שבא במגע עם חולה ויש חשש שנחשף לוירוס יוצא לבידוד עד שמתברר מצבו הבריאותי. החברה גם מבצעת בעצמה בדיקות לגילוי נגיף הקורונה בקרב עובדיה במטרה למנוע הידבקות".

"אין צורך בהיסטריה"

אילנה שטרהל, מנהלת בית הספר הרב תחומי למדעים ואומנויות סיפרה על השבוע הקשה שעבר על המוסד החינוכי: "בבית הספר לומדים 2197 תלמדים וכ-250 אנשי צוות, זה אחד מבתי הספר הגדולים בארץ, שמתפרס על פני 52 דונם. צריך לזכור שלכל שכבת גיל מבנה משלה. נכון שהילדים מסתובבים ואי אפשר לעצור את זה, אבל מהרגע שחזרנו ללמידה, יש הקפדה מאוד רצינית. בכל שער יש מורים שבודקים הצהרות בריאות ומסכות. להגיד שהילדים נמצאים 8-9 שעות עם מסכה לא אוכל, כי גם אף אחד מאיתנו לא בטוח עומד במשימה הזו".
ההחלטה של משרד החינוך לחזור לא היתה מוקדמת מידי?
"מבחינה זו שקשה להנחיל ולאכוף את כללי הבטיחות אצל תלמידים ובעיקר גנים ויסודיים זה נכון גם אצלנו. אנחנו מעירים וזה לא תמיד עוזר. אני אמביוולנטית, לגבי זה מכיוון שמציאות חיסון יכולה לקחת זמן רב, אז אי אפשר לעצור הכול לחלוטין. נכדיי למשל גרים בהולנד ובתי הספר חזרו ללמד, למרות ששם יש הרבה יותר מקרי מוות והידבקות. לגבי ההמשך, משרד החינוך משאיר הרבה אוטונומיה למנהלים, למשל, אם להזמין תלמידים למרתונים לקראת בגרויות. בעיניי סדר עדיפויות הוא בריאות הילדים לפני הכול ולאחר מכן שתלמידי י"א ו-י"ב לא יפגעו".
שטרהל העריכה, כי בני כיתתה של התלמידה יוותרו שבועיים בבידוד. בעניין יתר התלמידים היא סבורה שהדבר נתון לשינוי בהתאם לתוצאות הבדיקות: "אין צורך בהיסטריה ובלחץ, הנושא מטופל בצורה מעולה".