בקהילת ביתא ישראל בחדרה, שוקדים על שיפוץ מאסיבי של מבנה ישן ברחוב בוטקובסקי, והפיכתו לבית כנסת נוסף לקהילה.
1 צפייה בגלריה
קס רועי טמניו ליד המבנה ברחוב בוטקובסקי
קס רועי טמניו ליד המבנה ברחוב בוטקובסקי
קס רועי טמניו ליד המבנה ברחוב בוטקובסקי
(פרטי)
קראו עוד:
קס רועי טמניו בן ה-26, מנהיגה הרוחני של ביתא ישראל בחדרה, סיפר כי כיום יש שלושה בתי כנסת ברחבי העיר המשמשים את הקהילה: בגבעת אולגה, בשכונות בית"ר ובשכונת פאר. "הרגשתי שיש צורך בבית כנסת נוסף, שישמש לא רק את הקהילה המבוגרת אלא יחבר גם את הצעירים שיהיו חלק מהמסורת. בית הכנסת מצוי על שטח פרטי ברחוב בוטקובסקי, וזה מבנה נטוש שעמד שנים מוזנח, לכן יש הרבה עבודה לפנינו".
עד כה טיפלו אנשי מקצוע מהקהילה בהתנדבות במערכת החשמל וכעת מחפשים המתפללים מתנדבים שיסייעו להם בעבודות ריצוף, צבע וגידור המבנה.
"יש המון עבודה על המבנה הזה והצפי שלנו בראשית הדרך היה שבחג הפסח כבר נוכל להתפלל בו", מסביר קס טמניו. "אבל תוך כדי עבודות אנחנו לומדים שזה מקום שצריך תשומת לב ושיפוץ מהמסד עד הטפחות. נשמח אם בעלי מקצוע ירצו לתרום מזמנם, ממרצם ומכוונותיהם הטובות למען השמשת בית הכנסת".
קס טמניו גם סיפר כי המבנה שימש בעבר הרחוק דייר מוכר בעיר: "לפני כשבועיים, תוך כדי עבודות, עבר במקום מי שהיה ראש העירייה בעבר חיים אביטן וסיפר שזה בית ילדותו, כאן הוא נולד וזו נוסטלגיה של ממש. אנחנו מקווים להחזיר למבנה את חיוניותו, שיוכל לשמש כבית תפילה מכובד ונעים למתפללים".
כשיסתיימו העבודות תזדקק הקהילה לסיוע בעניין תשמישי קדושה. "יש לנו ספר תורה שקיבלנו בתרומה, אנחנו נשמח גם לסיוע בעניין סידורים, ספר תורה נוסף וכסאות", אומר טמניו.
"אנחנו מקווים שבהדרגה יירתמו תושבים לעניין, בעלי מקצוע, מתנדבים שרוצים לעזור או כל מי שמרגיש צורך להיות חלק ממערך הסיוע ולהצטרף אלינו".
קהילת ביתא ישראל נחשבת למי שבמשך אלפיים שנה שמרה בקנאות על יהדותה ומנהגיה על אף הניתוק מיהדות העולם. קס טמניו, הוא הקס הצעיר בארץ, שחזונו ושליחותו הם לשמר את המסורות והתפילות מבית אבא ולהנחילם לדורות הבאים בקהילה.
"התחלתי ללמוד אמהרית בגיל צעיר", הוא מספר. "בגיל 8 אבי לימד אותי את השפה וכמה תפילות ואחר כך המשכתי ללמוד אצל קס ברוק אליאס ועם פטירתו, אצל קסים אחרים, לימודי קס בנוסף ללימודים הרגילים. כואב לי לראות צעירים שאינם מכירים את השפה, המסורת והתרבות ממנה באו ואני זקוק למקום קבוע כדי לממש את חזוני הרוחני והחינוכי.
"בית הכנסת יהיה גם מקום לימוד שישלב בין מסורת לבין החיים המודרניים. מצאתי מקום מתאים בעיר, כעת אני זקוק לעזרה כדי להוציא לפועל את חזוני".
טמניו, שעומד בראש העמותה לשימור והנחלת מורשת יהודי אתיופיה, שוקד בימים אלו גם על תרגום תפילות וספרי תפילה ודת לשפת המקור.
לעדכונים: חדשות חדרה