החל מהשבוע יכולים תושבי חדרה לצאת מבתיהם ותוך דקות ספורות להיכנס לבית קולנוע מהודר, ולצפות בסרטים הכי חדשים שיצאו, זאת בעקבות פתיחת הסינמה סיטי במתחם המיקס.
מאז ראשית שנות ה-2000, כשנסגרו אולמות קולנוע "לב", נאלצו תושבי חדרה להרחיק אל מחוץ לעיר כדי לצפות בסרטים. כעת יוכלו התושבים לעשות זאת בעירם.
3 צפייה בגלריה
הסינמה סיטי בחדרה. בשורה לתושבים
הסינמה סיטי בחדרה. בשורה לתושבים
הסינמה סיטי בחדרה. בשורה לתושבים
(צילום: גיל נחושתן)
ראשית דרכו של הסינמה סיטי בעיר הייתה לפני שמונה שנים, אז נחתם הסכם בין האחים לאון ומשה אדרי, בעלי רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי, לבין איש העסקים קובי מימון, בעל מתחם מיקס בחדרה, להקמת מתחם סינמה סיטי במקום. החתימה הייתה בדצמבר 2012, ואת ההסכם הוביל ראש עיריית חדרה דאז, חיים אביטן, שצוטט בשעתו אומר: "לא ייתכן שעיר עם כמעט מאה אלף תושבים תהיה בלי בית קולנוע". כמו כן, מועצת עיריית חדרה אף הגישה בקשה למשרד הפנים להפחתת הארנונה לבתי קולנוע מ-88.37 שקל למ"ר לשנה ל-62.80 שקל מ"ר לשנה, בדומה לתעריף במתחמים אחרים של סינמה סיטי.
בחוזה שחתמו הצדדים, ושכלל תוכניות מפורטות להקמת המתחם, תואר כיצד הסינמה סיטי יתפרס על פני 5,000 מ"ר ויכלול חוץ מאולמות קולנוע, גם אולם תיאטרון, אולם כנסים, מתחמי בילוי ומסעדות, וייבנה בהשקעה של כ-50 מיליון שקלים. אולם רק כשמונה שנים לאחר מכן הושלם החזון.

החוק והשריפה

לא בכדי המתינו תושבי העיר שמונה שנים. מתחמי המיקס והסינמה סיטי עמדו במוקד סערה שהלהיטה את הרוחות בעיר, בראשית הקדנציה הראשונה של ראש העירייה, צביקה גנדלמן. בשנת 2014 החליט גנדלמן להעביר לאישור משרד הפנים חוק עזר עירוני, שייתן לו את הסמכות לאפשר לבתי עסק להיות פתוחים בשבתות. זאת בלי דיון, בחוק המוצע במועצת העיר. שמונה חברי מועצה מהקואליציה הבהירו, כי אינם "חותמות גומי", וטענו כי חברי המועצה הם שצריכים לאשר את התיקון המוצע. הדבר הוביל למלחמה בנוגע לפתיחת עסקים בשבת. בשיאה של המהומה הוצאה ש"ס מהקואליציה בגין התבטאויותיו של יו"ר הסיעה, בועז ביטון, בנושא.
3 צפייה בגלריה
הסינמה סיטי בחדרה
הסינמה סיטי בחדרה
הסינמה סיטי בחדרה
(צילום: גיל נחושתן)
מתווה משופר לחוק העזר, שהוצע לאחר מכן על ידי חבר מועצת העיר, אוהד מרחב, ודיבר על פתיחת עסקים רק בפאתי העיר, מתוקף חוק עזר עירוני ולא כהחלטה של ראש העירייה, נדחה אף הוא בישיבת מועצה סוערת, שלוותה בהפגנות ברחבת העירייה. בעיר שררה אווירה קשה בין האוכלוסיות הדתיות והחילוניות.
גורם בעירייה: "פתיחת הסינמה סיטי בעיר זה הרע במיעוטו מבחינת הדתיים. זה נחשב בקטגוריית בתי עינוגים. יכול היה להיות גרוע יותר מבחינתם. אם ההצעה של שי ברכה הייתה עוברת, כל המסחר בעיר היה נפתח. ככה שאני מניח שאת הצפרדע הזאת הם מוכנים לבלוע"
מחד גיסא טענו הדתיים ונציגיהם בקואליציה, כי חדרה היא עיר עם אוריינטצייה מסורתית, ויש לשמור על הסטטוס-קוו. מאידך גיסא טענו חלק מהנציגים של המפלגות החילוניות בעיר, כי פתיחת עסקים בפאתי העיר ולא במרכזה אינה פגיעה בסטטוס-קוו.
בינתיים התקדמה בניית המתחם אט-אט. אך לפני כשנתיים, בחודש אוקטובר 2018, עלה שוב המתחם לכותרות, הפעם בשל שריפה גדולה שפרצה במתחם מיקס, באזור שבו נבנה הסינמה סיטי. חלקו הצפון-מזרחי של מתחם המיקס ניזוק, והייתה סכנה שיקרוס. הוא אף נסגר לימים אחדים. לבסוף האזור שוקם והבנייה נמשכה.

"דממה דקה"

אם כך, כיצד קורה, שמתחם שעורר סערה לפני שש שנים, בעקבות הכוונה שייפתח בשבת, מתקבל בשקט יחסי כרגע?
"לפני חודשים מספר העלה חבר מועצת העיר, שי ברכה, הצעה לפתיחת עסקים בשבת, לרבות מרכולים, וגם חברי סיעת מחוברים תמכו בהצעה", מסביר השבוע גורם בעיריית חדרה. "הטיעון היה, שהציבור דורש שינוי והתאמת אורח החיים לתקופה הנוכחית. ההצעה נכשלה, כשהצביעו בעדה שמונה חברים במועצה, והתנגדו 11 חברי מועצה. אם נשווה את הדיון הזה לדיון בקדנציה הראשונה — זה הבדל של שמיים וארץ. בסיבוב הראשון התערבו אפילו חברי כנסת מהסיעות הדתיות, הפעם הייתה דממה דקה. בעבר היו הפגנות, מלחמות ברשת, הוגש בג"ץ, סיעה נזרקה מהקואליציה. הפעם דממה. אף אחד לא מתכוון להיאבק, ונראה כי יש השלמה עם פתיחת הסינמה סיטי בשבת".
ממה נובעת ההשלמה? מכך שהציבור צמא לבילויים בסופי שבוע?
"להערכתי זה נובע משתי סיבות. הראשונה — העייפות ממלחמות הדת. השנייה — פתיחת הסינמה סיטי בעיר זה הרע במיעוטו מבחינת הדתיים. זה נחשב בקטגוריית בתי עינוגים. יכול היה להיות גרוע יותר מבחינתם. אם ההצעה של שי ברכה הייתה עוברת, כל המסחר בעיר היה נפתח. ככה שאני מניח שאת הצפרדע הזאת הם מוכנים לבלוע".
ראש העירייה צביקה גנדלמן מסר: "עם פתיחת סינמה סיטי בחדרה מתרחב ההיצע של האפשרויות העומדות בפני תושבי העיר והסביבה לבילוי והנאה. כחלק מההיערכות העירונית לשיפור השירות לציבור חובבי הקולנוע, הכשרנו חניון עם מאות מקומות חנייה לנוחות באי המתחם. כפי שהבטחנו, ובניגוד לכל המשמיצים והמקטרגים, יפעלו בתי הקולנוע בכל ימות השבוע, כולל שישי ושבת, כפי שהם מופעלים במתחמי סינמה סיטי אחרים ברחבי הארץ".
3 צפייה בגלריה
סינמה סיטי חדרה. בעד או נגד?
סינמה סיטי חדרה. בעד או נגד?
סינמה סיטי חדרה. בעד או נגד?
פורסם לראשונה: 07:48, 28.02.20