מין חדש של צמח, שלא תועד בארץ מעולם, התגלה לאחרונה בשמורת הטבע "בריכת סמר" בחדרה. התגלית נזקפת לזכות סקר טבע עירוני המבוצע על ידי החברה להגנת הטבע, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות סביבה שרון - כרמל, על מנת לספק לעירייה תמונה מדויקת של הטבע בעיר.
1 צפייה בגלריה
סמר ננסי
סמר ננסי
סמר ננסי
(צילום: החברה להגנת הטבע)
ד"ר בן נתן, הסוקר הבוטני שאחראי לתגלית סיפר: "לפני מספר ימים, בשעות אחר הצהריים, סקרנו בבריכת סמר בחדרה, ששופעת צמחי ביצות וצמחי שלוליות נדירים שחלקם בסכנת הכחדה. תוך כדי כך, מצאנו מין חד שנתי של צמח הסמר, שהייתה לו צורה משונה. סמר הוא סוג גדול והגדרת המינים בתוכו מורכבת. סמר מצוי, שהוא מין חד-שנתי נוסף, הנפוץ בארץ בבית גידול דומה. הוא מין מגוון מאד, בעל מופעים שונים, ולכן לא היינו בטוחים בהתחלה אם זה מופע נוסף שלו, או משהו אחר. מכיוון שהוא נראה לנו מיוחד, אספתי כמה פרטים, ורק בבית, בבדיקה מעמיקה יותר, השתכנעתי שמדובר במין אחר לחלוטין".
לדבריו, רק אחרי בדיקה ותחקיר הושלמה התמונה: "חיפשתי חומרים על סמרים בספרות המדעית ואחרי מאמץ רב וחיפוש באינטרנט, גיליתי שמדובר ב- Juncus pygmaeus, שייקרא מעתה, באופן זמני, 'סמר ננסי'. מדובר במין חדש לישראל, ולכן אין לו שם עברי רשמי שאושר על ידי הוועדה לשמות צמחים, של האקדמיה ללשון".
כעת, עם הגילוי, אם האוכלוסייה בבריכת סמר תתברר כקבועה, הסמר הננסי ייכנס ל"רשימה האדומה" של מיני הצמחים בסכנת הכחדה בישראל, ויתווסף לכשמונה מינים נוספים בסכנת הכחדה שכבר מוכרים בבריכת סמר.
בחברה להגנת הטבע הסבירו, כי לפני כמה שנים התברר שיש המשך לבריכת סמר, מעברה הצפוני של מסילת הרכבת. בבריכות ההמשך, התגלה אוצר של בית גידול שהולך ונעלם במישור החוף, עם מגוון צמחי שלוליות נדירים, חלקם בסכנת הכחדה. "לצערנו, עד שהתגלה העושר שבהן, כבר יצאו לפועל תוכניות לפיתוח מרכז מסחרי במקום (אזור האנרג'י פארק), וכיום הן הרוסות ולא נשאר הרבה מכל העושר שהיה בהן. על בריכת סמר, שעוד נשארה לנו, חשוב להגן ולהשקיע מאמץ בשחזור בתי הגידול הלחים בקרבתה, למשל ביער חדרה, ובשמירה על המגוון הביולוגי הייחודי בהם".