3 צפייה בגלריה
המבנה עם הגג הבעייתי בנווה חיים | צילום: שירות מיינט
המבנה עם הגג הבעייתי בנווה חיים | צילום: שירות מיינט
המבנה עם הגג הבעייתי בנווה חיים | צילום: שירות מיינט
בהלה בקרב הורים לילדים בגן השיטה בנווה חיים, בגין גג אזבסט שבור במבנה הצמוד לגן הילדים. לדברי ההורים בצמוד לגן, עומד מבנה 'בית הבוגר' שגגו עשוי אזבסט ישן ושבור ומכיוון שכך, הוא מהווה סכנה ממשית לביטחון ילדיהם.
גן השיטה הממוקם ברחוב אוסישקין בשכונת נווה חיים, מאלכס ילדי גן בגילאי טרום חובה 3-4. הוא ממוקם באזור מרכזי בשכונה, מקום בו מצוי גם אזור מסחרי קטן הכולל גם את סניף הדואר, ומטרים ספורים ממנו גם את בית ספר היסודי ניצנים ואשכולי גנים, עירונים אחרים.
לטענת ההורים, מאז החלה שנת הלימודים ועימה הגילוי כי גג אזבסט צמוד לגן, פנו לנציגי עירייה שונים ובכלל זה לנבחרי ציבור, ודיווחו על המפגע הבטיחותי, אולם העלו חרס בידיהם: "פנינו לכל גורם אפשרי", סיפרה אחת מהאמהות בגן.
3 צפייה בגלריה
צילום: שירות מיינט
צילום: שירות מיינט
צילום: שירות מיינט
"פנינו למוקד העירוני, דיברנו עם נציגים ונבחרי ציבור מהמפלגות השונות שאולי יסייעו לנו לפתור את הבעיה, אולם לצערנו , איש לא התגייס לסייע במציאת פיתרון. במצב הדברים הנוכחי אנו ושלחים את הילדים לגן בלב כבד, ובפחד גדול, אנחנו משוועים לעזרה ובטוחים שאיש לא היה רוצה להיות במקומנו. לשלוח ילדים לגן בתחושה שאתה שולח אותם לאפשרות של סיכון חיים זו תחושה קשה מאד להורה".
לדברי אחד ההורים, לפני כחודש ימים לערך אף הגיעה למקום מחזיקת תיק איכות הסביבה בעיריית חדרה , חדוה יחזקאלי, שהתרשמה מהבעיה הבטיחותית והבטיחה כי האזבסט יפונה לאלתר: "מאז קיבלנו ממנה הסברים אחרים שהעלות של הפינוי היא 250,000 שקלים והעירייה איננה יכולה לממן את זה ".
ההורה המשיך: "פנינו גם לנציגי המשרד לאיכות הסביבה, אולם עד כה מצוקתנו לא טופלה משום כיוון. הבעיה היא שאנחנו קהל שבוי: מחד אין לנו יכולת להותיר את הילדים בבית, עד שהעירייה תפנה את האזבסט ונהיה שקטים, ומנגד - עומדת המציאות שבמסגרתה רוב ההורים לא יכולים להרשות לעצמם השבתת הגן כמחאה, משיקולי עבודה ונאלצים לשלוח ילדים לגן בלב חרד".
3 צפייה בגלריה
הלוחות שפונו לאחרונה. מסוכן | צילום: שירות מיינט
הלוחות שפונו לאחרונה. מסוכן | צילום: שירות מיינט
הלוחות שפונו לאחרונה. מסוכן | צילום: שירות מיינט
עוד טוענים ההורים כי לפני מספר שבועות, פונתה פסולת ממבנה בית הבוגר ובמסגרת זו, הוצאו שני לוחות אזבסט והונחו באמצע הרחוב כלאחר יד, ללא כל פינוי ייחודי לפסולת אזבסט: "בהביני שאלו פני הדברים, מיד עזבתי את העבודה שלי וטסתי לגן לאסוף את בני מהגן", סיפר אחד האבות, "נדהמתי שזו תשומת הלב שנותנים בעירייה לאזבסט בסמוך לגן של עוללים".
יש לציין שבמסמך הנחיות אגף 'אבק מזיק' של המשרד להגנת הסביבה בעניין פינוי מוצר אזבסט, קיימות הנחיות קפדניות ביותר לאופן הפינוי, ובכלל זה התייחסות אפילו למיגון אותו ילבשו עובדי הפינוי. בסעיף ד' של ההנחיות הוסבר: "מוצר האזבסט יפונה בשלמותו ללא חיתוך ושבירה. המוצר ייעטף בשלמותו בניילון פוליאתלן עבה 0.1 מ"מ לפחות בשתי שכבות, והניילון יהודק בסרט דביק. על גבי עטיפות האזבסט יוסף הכיתוב 'סכנה! מכיל פסולת אזבסט', בצבע שחור באופן הבולט לעין".
חדווה יחזקאלי מחזיקת תיק איכות הסביבה בעיריית חדרה מסרה בתגובה: "האבזסט שנמצא בבית בוגר, נמצא שם מזה 40 שנה. לאחרונה פנו הורים מהגן הסמוך וביקשו להסירו. השבתי להורים שלשמחתי הוועד של בית בוגר הגיש בקשה לעיריה לשפץ את בית בוגר ולהפוך אותו למרכז ספורט עבור תושבי השכונה. בין היתר. הועד הגיש לעירייה את כל התוכניות בגין שיפוץ המקום, והדבר נמצא כעת בתהליך של מתן היתר. בד בבד עם קבלת ההיתר כמובן שתוטל על הועד האחריות, להסיר את גג האזבסט ולבנות גג חדש מתקדם וראוי".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה:
"בעקבות בקשת מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה, נערך השבוע סיור בשטח מטעם איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה (שרון כרמל). בסיור נמצא כי מדובר במבנה עם גג דו שיפועי עשוי מפלטות אסבסט צמנט. ישנם שברים רבים בקצוות הגג, אך הם מהווים פחות משליש משטח הגג. מרבית פלטות האסבסט במצב תקין - ולכן אין צורך בטיפול מידי.
המבנה כיום נטוש, אך מיועד לעבור שיפוץ ולשמש כמבנה ציבורי. מכל מקום, בחוות דעת מקדמית שהועברה לעיריית חדרה בנושא צוינה דרישה לפירוק ופינוי גג האסבסט באמצעות קבלת אסבסט צמנט בעל רישיון בתוקף מאת המשרד להגנת הסביבה, זאת כחלק מתנאי היתר הבנייה".