ילדה בת 12 מחדרה אינה הולכת לבית הספר זה ארבעה חודשים. זאת, מכיוון שאגף החינוך בעירייה מסרב להעבירה לבית ספר אחר בעיר. לדברי אמה, מצבה של בתה, תלמידת כיתה ז', הסובלת מבעיות רגשיות, מחמיר בעקבות אי-הליכתה לבית הספר.
לטענת האם, כבר בתהליך הרישום, ביקשה שבתה תלמד בחטיבת ביניים שבה לומדת גם אחותה הגדולה וכן חברותיה של הילדה. וזאת, כדי לספק לה רשת ביטחון חברתית. לטענת האם הובהר לה, כי עליה להירשם לחטיבת ביניים אחרת, ומשם היא תוכל לעבור לחטיבה המבוקשת.
"זה לא נעשה ואנחנו מרגישים שאיכזבו אותנו", אומרת האם. "בתי ניסתה להתאקלם בחטיבת הביניים שאליה שובצה, אבל סבלה מבעיות חברתיות מול בנות אחרות. ניסיונותיה להשתלב שם לא צלחו. אין לה שם אף חברה, אחותה לא לומדת עמה. מדובר בילדה שממילא חווה קושי רב ברמה הרגשית וברמת הביטחון העצמי".
1 צפייה בגלריה
נשארת בבית. רוצה סביבה תומכת | המחשה: shutterstock
נשארת בבית. רוצה סביבה תומכת | המחשה: shutterstock
נשארת בבית. רוצה סביבה תומכת | המחשה: shutterstock
עוד הסבירה האם, כי אין לה דבר נגד חטיבת הביניים שאליה שובצה בתה, אלא שהילדה שלה ממאנת בתוקף לשוב אל ספסל הלימודים בבית הספר המדובר. "לבתי יש מורה נהדר, וכל הצוות גם הגיע אלינו פיזית לנסות לדבר עמה", אומרת האם. "הם הראו נכונות לסייע, אבל הבינו שהילדה בשלה. במצבה הרגשי כיום, התחום הלימודי לא מדבר אליה, ולא משנה לה כמה החטיבה שאליה שובצה נהדרת. היא זקוקה למעטפת חברתית שתאפשר לה את השקט ללמוד. זהו רצונה ולא רצוני. בעירייה אמרו לי לא אחת, שהבעיה בי, ובחוסר יכולתי להציב לה גבולות. כמובן אין בכך אמת. אף אחד מהילדים שלי לא שלט בי או הייתה לו בעיית גבולות. אבל לא כל הילדים זהים, ובמקרה הזה לילדה יש מצוקה אמיתית. מכיוון שכך, אמשיך לעמוד לצידה עד טיפת דמי האחרונה".
לדברי האם, היא שיגרה כל טופס ודוח אפשרי לאגף החינוך, אולם למרות שיחות, מיילים, וועדות רבות בעניין, הילדה עדיין לא שבה ללימודים. "שלחתי אישורים שמעידים על הפן הרגשי, הסוציו-האקונומי, הלימודי, מה לא", אומרת האם, "אני מרגישה שאני מנהלת מלחמה במקום שלא צריך בכלל לנהל מלחמה. המערכת צריכה לזהות את הבעיה ולבוא לקראת הילדה. פניתי גם לאגף החינוך במחוז חיפה, פניתי לכל גורם אפשרי. בעירייה התקיימו אין-ספור ועדות לגבי בתי, ולמרות דוחות המעידים על מצבה הרגשי, נדחינו שוב ושוב".
האם ממשיכה: "בתי כבויה, בוכה כל היום, מעלה פוסטים של ייאוש, ישנה בימים, ערה בלילות, מבודדת גם חברתית, ונוצר אצלה פער בלימודים, מה עוד צריך לקרות כדי שבעירייה יתעוררו ויראו את המצוקה הזאת? אני לא זזה מבתי, חוששת לה, על רקע הדברים שאנו רואים ושומעים ברשתות החברתיות, ונורות האזהרה שהילדים הללו שולחים. אני מפחדת שזה עלול להיגמר רע".
"מצוקת הבת מחריפה"
האם מדגישה כי מצוקת בתה החריפה, לאחר שראתה כי בזמן שהיא שוהה בבית, בלי מסגרת, תלמידה אחרת מבית ספרה עברה לחטיבת ביניים אחרת, בעוד בתה נתקלת בסירוב: "אם זה חוק ולא מעבירים אף ילד בעקבות החלטה של מנהל אגף, ניחא, אבל למה לעשות איפה ואיפה?", אומרת האם.
באחד הדוחות שכתבה עובדת סוציאלית מאגף הרווחה בעיריית חדרה, היא תיארה את מצבה של הילדה: "הילדה היא ילדה טובת לב, נבונה ורגישה מאוד. לאורך השנים תפקודה לווה בעליות ובמורדות, סביב חוויות ומשברים משפחתיים. כמו כן, ניכר כי יש לה קשיים רגשיים. היא קיבלה תמיכה וליווי מצוות בית הספר היסודי שבו למדה. בעקבות שיבוצה בחטיבת הביניים, חוותה הילדה אכזבה ותסכול רב, כיום היא שוהה בבית. הניסיונות להשתלב בחטיבה שאליה שובצה לא צלחו. היא אינה לומדת ונמצאת בתחושת אכזבה ותסכול רב. היא מבקשת לעבור ללמוד בבית ספר אחר עם חברותיה".
בעקבות המתואר, ביקשה העובדת הסוציאלית שבאגף החינוך יבואו לקראת הילדה וייענו לבקשתה: "אני מבקשת בכל לשון של בקשה להתחשב במצבה המורכב ולסייע לה בחזרתה ללמידה רציפה, וכנדרש על פי חוק. זאת, כדי שתוכל למצות את כישוריה ויכולותיה הלימודיות והחברתיות. בנוסף, נבקש להיענות לבקשתה של הילדה להשתלב בבית ספר עם חברותיה, ובכך לסיים את שהותה בבית. היא זקוקה לחיזוקים ולסביבה לימודית מכילה ותומכת, להמשך התפתחותה ולמימוש צרכיה מבחינה רגשית, חברתית ולימודית".
ממשרד החינוך מחוז חיפה נמסר: "התלמידה שובצה לחטיבת ביניים על פי אזור הרישום שלה. יחד עם זאת, הנושא נמצא בטיפול מעמיק של גורמי המקצוע ברשות ובמשרדנו. התקיימה שיחה עם בני המשפחה, נבנתה תוכנית התערבות מיוחדת בעזרת ביקורים בבית של צוות ושל חברות מהכיתה להשבה של התלמידה ללימודים סדירים".
מעיריית חדרה נמסר: "לאם ולתלמידה ידוע היטב כי אין אפשרות למעבר, מכיוון שבית הספר המבוקש מלא. עם זאת, ניתנה לתלמידה אפשרות לעבור לבית ספר חלופי. העובדות שתיארה האם אינן מדויקות, מאחר שלתלמידה יש מסגרת חינוכית תומכת, משך ההיעדרות קצר משמעותית מהמתואר, ולאורך כל התקופה נשמר קשר רציף כולל ביקורי בית של הצוות החינוכי, תלמידים מבית הספר והקב"סית. נמשיך ללוות את התלמידה עד למציאת הפתרון שיחזירה לתפקוד מלא".