הורים לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה טוענים, כי בחצי השנה האחרונה נגנבו חפצים בעלי ערך סנטימנטלי רב, שהונחו על קברי יקיריהם. לדברי קבוצת ההורים, המונה כ-15 איש, במרוצת החודשים האחרונים נגנבו עציצים, נעלי צבא, פלטות קרמיקה שעליהן צוינו פרטי הנפטר, ומזכרות מלאכת יד שהכינו אימהות, והניחו על מצבות ילדיהן.
1 צפייה בגלריה
בית הקברות. "לחפצים יש ערך רגשי גדול" | צילום: אלבום פרטי
בית הקברות. "לחפצים יש ערך רגשי גדול" | צילום: אלבום פרטי
בית הקברות. "לחפצים יש ערך רגשי גדול" | צילום: אלבום פרטי
ציון בוסקילה, אביו של אלירן בוסקילה ז"ל, שנהרג בפיגוע בצומת מגידו בשנת 2002, סיפר: "מדובר בוונדליזם שקורע את הלב. לא ברור מי ירצה לגנוב למשל נעליים צבאיות של החייל עצמו, שאחת האימהות שתלה בתוכן פרחים. אין כאן עניין כספי, יש כאן עניין שמפרק את ההורים, כי לחפצים יש ערך רגשי גדול. להגיע לקברים זה הפורקן של ההורים.
זו תחושה של 'לפנק' את הילד, אשתי אפילו הניחה על קברו של אלירן ז"ל את הבושם שאהב. פעמיים בתוך שבוע נגנב מעל קברו של בני עציץ בשווי 300 שקל. אבל הכסף לא מעניין אותנו, יש כאן לב ונשמה של הורים שעושים, טורחים וסוחבים דברים לקבר לכבוד הילדים. באים למחרת, ומגלים כי מה שהניחו כבר לא שם. אפילו פרחים מפלסטיק גונבים. יש אימהות שעוסקות במלאכת יד, והכינו לוחות מקרמיקה ועליהם שם הילד ופרטי פטירתו, וגם את זה גונבים. הורים מתפרקים מזה. מי גונב עציץ מעל מצבה של ילד? מי גונב נעליים צבאיות, פרחי פלסטיק? זה לא נתפס".
לדברי ההורים, הם פנו כמה פעמים למשרד הביטחון ולעיריית חדרה, ועידכנו את נציגיהם בדבר התופעה הכואבת, גם במסגרת פגישה משותפת שהתקיימה לפני כחודש: "הסברנו להם את כאבנו, וסיפרנו על תופעת הגניבות שרק הולכת ומתפשטת", אמר אחד ההורים, "אבל הם מכניסים אותנו ללופ שלהם, בעניין מי צריך לממן הצבת מצלמות במקום ועל מי חלה האחריות: על משרד הביטחון או על העירייה. אנחנו לא רוצים להיות במקום הזה, אנחנו מבקשים פתרון.
"פריטים אישיים שנגנבו שום כסף לא יחזיר אותם. יש הרבה רגש במצבות הללו, מדוע אנחנו צריכים לחוות כאב נוסף? לא נראה לנו כי מדובר בעלות גבוהה כל כך, ששווה בעטיה להמשיך את סבלנו ואת חרפת גניבות הפריטים האישיים".
יש לציין, כי בישיבת הנהלת העיר בשבוע שעבר, הציע סגן ראש העירייה, טל אליהו, להתקין בבית העלמין הצבאי מצלמות שיחוברו למוקד העירוני. באופן הזה, ניתן יהיה לעקוב אחר המתרחש בבית העלמין בזמן אמת, וגם להתריע באמצעות רמקולים באוזני הגנבים טרם מעשה.
ממשרד הביטחון נמסר: "אגף משפחות הנצחה ומורשת מצר על האובדן ועל התחושות של המשפחות השכולות. אנו נבוא בדברים עם עיריית חדרה להתקנת מצלמות בבית העלמין ולחיבור למוקד העירוני בתיאום מלא עם משרד הביטחון".
מהעירייה נמסר: "ההצעה תעלה על שולחן המועצה, והיא תדון בנושא ותקבל החלטות בהתאם".