בקהילת חדרה של החברה להגנת הטבע טוענים, כי העירייה כשלה בארבע השנים האחרונות בשימור גבעת האיריסים בעיר, וכי עקב כך סובלת הגבעה מפגיעה של רכבי שטח ומגניבות חול. איריס ארבל, שעומדת בראש הקהילה, שיגרה השבוע מכתב למנכ"ל עיריית חדרה, יעקב זיגדון, ובו דרשה את התערבותה המיידית של העירייה למען שימורה של הגבעה.
איריס הארגמן הוא מין נדיר וערך טבע מוגן שמצוי בסכנת הכחדה בארץ, זאת בשל בנייה ופיתוח בשטחים שבו היה נפוץ. גבעת האיריסים בחדרה נחשבת לאחד האתרים האחרונים בארץ שבו עדיין גדל הפרח.
1 צפייה בגלריה
גבעת האיריסים. "חשופה לפגיעה" | צילום: אלבום פרטי
גבעת האיריסים. "חשופה לפגיעה" | צילום: אלבום פרטי
גבעת האיריסים. "חשופה לפגיעה" | צילום: אלבום פרטי
לטענת ארבל, למרות ערכה הרב של הגבעה הנדירה, ושימורה בתוכנית המתאר של העיר, היא חשופה לפגיעה מתמשכת, בין היתר בגין נסיעה של רכבי שטח במקום, בהיעדר מעקה שיגן עליה.
המכתב מתווסף לשלל פניות אחרות שנעשו במהלך השנים בנושא, ובו כתבה: "זה שנים מספר אנו עדים לפגיעות בגבעת האיריסים, אתר טבע עירוני ייחודי וערכי, הסמוך לשכונת עין הים. האתר מוכר בזכות פרחי איריס הארגמן הצומחים בו. ככל הידוע, זהו אתר הפריחה הצפוני ביותר בארץ של מין זה, ולמעשה גבול התפוצה העולמית שלו. מלבד האיריסים, פורחים בגבעה מינים רבים נוספים, בהם שיחי רותם, אלקנת הצבעים, רקפות וכלניות. בנוסף, חיים על הגבעה מיני בעלי חיים רבים, מכרסמים, זוחלים ושלל ציפורים, ובהם שרקרקים שמגיעים לקנן באביב במצוק שבחזית הגבעה. מטיילים רבים מגיעים מכל הארץ ליהנות מיופייה של הגבעה ומהאיריסים הנדירים, אולם למרות ערכה היא חשופה לפגיעה תדירה".
ארבל הסבירה כי נגרם נזק גם למצוק עצמו: "הכניסה לגבעה מצד מערב הייתה חסומה בעבר הלא-רחוק למעבר כלי רכב, באמצעות בולדרים שהוצבו ככל הנראה על ידי העירייה. לפני כשלוש שנים הם נפרצו והמעבר נפתח. מאז החלו רכבי שטח ואופנועים לעלות על הגבעה, תוך הרס השטח ופגיעה בקבוצות האיריסים הנדירים. באחרונה החלו רכבי שטח לעלות על הגבעה גם מצד מזרח (רחוב גבעת הלבונה בשכונת עין הים), תוך שהם הורסים ומרחיבים את השביל ששימש עד כה להולכי רגל בלבד. התוצאה היא פגיעה נוספת וקריסת המצוק".
עוד קבלה ארבל על העובדה, כי הסימונים והחבלים שהציבו סביב האיריסים תלמידי בית הספר "חופים", שמאמצים את הגבעה, נהרסו והושחתו, ועקב כך האיריסים כיום חסרי כל הגנה. בנוסף, התלוננה על גניבת חול: "זה ארבע שנים שאנחנו מתריעים שוב ושוב על הפגיעה באתר, אולם דבר לא נעשה. אנו פונים אליך לפעול מיידית לפני שייהרס סופית. כצעד ראשון יש להציב מעקה בטיחות לאורך הכביש בגבעת הלבונה, כדי למנוע עליית רכבי שטח וגניבת חול. במקביל, יש לחסום שוב את את הכניסה לגבעה ממערב ולהציב בולדרים. יש לדאוג לחבלול ולסימון, וראוי לבצע אכיפה במקום מדי פעם. אנו קוראים לכם להפסיק להתעלם ולפעול באופן מיידי".
העתקים ממכתבה של ארבל שוגרו גם לבכירי עיריית חדרה, לחברה להגנת הטבע ולרשות הטבע והגנים. בחברה יש אישורי קריאה של המכתבים.
מהעירייה נמסר: "בצורה לא מפתיעה הגיע המכתב לעירייה אחרי שהגיע לכלי התקשורת. לאחר שילמדו בעירייה את מהות הפנייה, יוחלט כיצד לפעול".