בבית הספר "שירת העשבים" בחדרה לומדים תלמידים המתמודדים עם קשיים נפשיים. אלא שכעת נראה כי אחרי עשור שבו הוא פועל בעיר לא יפתח בית הספר את שעריו בשנת הלימודים הבאה, עקב אי הסכמות בין העמותה המפעילה את בית הספר, שמעוניינת להמשיך להפעיל את המקום, לבין העירייה.
1 צפייה בגלריה
בית הספר "שירת העשבים"
בית הספר "שירת העשבים"
בית הספר "שירת העשבים"
(צילום: אלעד גרשגורן)

צוות מדהים

בית הספר הוקם לפני 16 שנה והופעל על ידי "העמותה לטיפול הומניסטי" בראשות יוסי ברקוביץ. בתחילה פעל בלהבות חביבה ובעשר השנים האחרונות פעל בחדרה. הורי הילדים מספרים כי הם מרוצים מהטיפול בילדיהם. "בית הספר הצליח להגיע עם הצוות המדהים לנשמה של הילדים, שעברו כל כך הרבה, חלקם כבר חוו אשפוזים, קשיים והתעללויות, ובכל זאת הגיעו לבית הספר בחיוך", סיפר אחד ההורים. "אלו ילדים שנפלטו ממסגרות אחרות בעיר, או שהיו שנים בבית. לא היה בעבורם כל פתרון מתאים אחר".
לפני חודשיים קיבלו הצוותים החינוכיים והטיפוליים וכן הורי התלמידים הודעה לפיה בית הספר לא ייפתח בשנה הבאה: "ביום בהיר אחד קיבלנו הודעה שבסוף השנה בית הספר ייסגר", מספרת אם לתלמיד. "אנחנו כל כך מרוצים מבית הספר, מהצוות הנדיר ומהמעטפת שניתנת לילדינו, שהתאגדנו ומאז אנחנו מנסים לגרום לכך שבית הספר יפעל - אם לא דרך העמותה, דרך עמותות אחרות".
איך הרגשתם כשקיבלתם את הודעת הסגירה?
"כעסנו, נלחצנו, לא הבנו מה גרם לכך, ויצאנו למלחמה על בית הספר שכל כך היטיב עם ילדינו. בשבועות האחרונים היינו קצת באופוריה כי הבנו שעמותת 'בית אקשטיין' מצויה במשא ומתן מתקדם להפעיל את בית הספר. שמענו שזה עומד לפני חתימה, כך שנרגענו, נשמנו מעט לרווחה. לדאבוננו, ביום חמישי שעבר נודע לנו כי המשא ומתן התפוצץ וילדינו צפויים להיות משובצים בבתי ספר אחרים בעיר. האבסורד הוא שיש הרבה ילדים שהגיעו ל'שירת העשבים' אחרי שנפלטו ממסגרות שלא התאימו להם, ועכשיו הם יוחזרו לאותן מסגרות. איזה מן פתרון זה? דווקא הילדים המדהימים האלה, שעברו כל כך הרבה בגילם הצעיר, שקופים לעירייה ולמשרד החינוך. הצוות עוטף את הילדים באהבה, מוגנות ותשומת לב. חשוב שילדינו יישארו עם אנשי צוות שהם סומכים עליהם. הם לא ילדים שטלטלה תיטיב עימם".
בית הספר פועל ברחוב ארלוזורוב בחדרה. לומדים בו מאה תלמידים, מחדרה ומיישובים סמוכים, בגילאי בית ספר יסודי ועד גיל 21.
בית הספר מלווה את הילדים בכל השלבים, לרבות הכנה לבגרות, הכנה לשירות צבאי או שירות לאומי, מציאת עבודה, פתיחת חשבון בנק והשתלבות בקהילה. "הילדים שלנו נפלטים כעת ממסגרת המותאמת להם כמו כפפה ליד", אומרת אם לתלמיד. "יש בתוכם ילדים בני 18 שאמורים להישאר בבית הספר עד גיל 21. עכשיו הם ייצאו לחיים ללא בגרויות, ללא הכנה. זה אולי נשמע טריוויאלי להורים אחרים, אבל לא לנו. הרי מראש הם הגיעו לבית הספר כאובים מהחיים. כל הנושא הזה של לשבץ אותם בבתי ספר אחרים באזור, זה פתרון של לסמן 'וי' מצד המערכת. הם יודעים שאין מסגרת אחרת לילדינו, אחרת למה פתחו את בית הספר הזה? הילדים שלנו חוששים כל יום לאן יחזרו בשנה הבאה".

הפתרון הקל

גורם בעיריית חדרה הבהיר כי המחלוקת בין העירייה לעמותה היא סביב חידוש חוזה הפעילות לעמותה המפעילה את בית הספר. "העמותה טענה שיש לה עוד שלוש שנים בבית הספר ושהעירייה לא מכבדת את ההתחייבות הזו, אלא נותנת לה אופק של שנה אחת, אחרי שהעמותה השקיעה שם רק בשנה האחרונה לא מעט תקציבים", הסביר, "מכל מקום, יש מספיק עמותות שיכלו לנהל את בית הספר. מצער שדווקא את הילדים הללו לא רואים והפתרון הקל הוא לסגור".
ההורים המודאגים פנו למשרד החינוך ובשבוע שעבר קיבלו ממנהל מחוז חיפה במשרד, ד"ר סער הראל, תשובה שאיששה את חששותיהם: "בעלת בית הספר הודיעה למשרדנו ולרשות המקומית על הפסקת הפעלת בית הספר החל משנת הלימודים הבאה", כתב, "לפיכך הנחיתי את הפיקוח הכולל בחינוך המיוחד לשבץ את כלל התלמידים על פי שלב הגיל ורמת התפקוד במוסדות חינוך מיוחד. כמו כן, המסגרות הקולטות נדרשו לבניית תוכנית התערבות אישית לקליטת התלמידים והסתגלותם המיטבית".
מנגד, ההורים טוענים כי ילדיהם שובצו במוסדות חינוך אחרים שאינם מתאימים להם. "יש שוני בין חינוך מיוחד לגווניו, יש חינוך מיוחד לבעיות התנהגות, בעיות קשב, יש בעיות נפשיות, יש יכולות לימודיות כאלו ואחרות בתוך החינוך המיוחד. לא נכון לשים את כולם בכפיפה אחת. לא נסכים שמערכת החינוך תצא ידי חובה על גב ילדינו".
במקביל, נראה שגם "העמותה לטיפול הומניסטי" בראשות יוסי ברקוביץ טרם אמרה את המילה האחרונה שלה בנושא.
במכתב שנשלח בשבוע שעבר ממשרד עורכי הדין לפידות את לפידות המייצג את העמותה לראש העירייה צביקה גנדלמן, לראש מנהל חינוך וקהילה ד"ר אסנת ספורטה ולמשרד החינוך, ביקשו את קיום החוזה שלהם מול העירייה, בטרם יפנו לבית המשפט: "אנו פונים אליכם כניסיון אחרון לפני פנייה משותפת של ההורים ושל העמותה לבית המשפט", כתב עו"ד הראל לפידות, "עמדת העמותה היא שהייתה הסכמה סופית ומוחלטת של העירייה להמשיך את הסכם השכירות. הדברים מתועדים בצורה ברורה. העמותה על סמך כך לא פנתה לאלטרנטיבות אחרות והשקיעה מכיסה למעלה מ־200 אלף שקל בבניית מגרש כדורסל אך לפני חודשים מספר, כמו כן השקיעה בבטיחות והשקעות נוספות סכומים לא מבוטלים. העירייה הודיעה כי לא תעמוד בהתחייבויות וכן הודיעה כי תיתן לעמותה שנה אחת בלבד".
עוד נכתב: "ממסמכים המגובים במידע שהגיע לידינו, בעוד לעמותה לא ניתן אופק שכירות הרי ל'בית אקשטיין' ניתן אופק שכירות ארוך טווח וכן התחייבויות להשקעות כספיות שונות. העמותה מבקשת כמוצא אחרון לאפשר לה לממש את התנאים שהצעתם ל'בית אקשטיין'".
יוסי ברקוביץ אמר השבוע: "מדובר באירוע בלתי ניתן להסבר. סוגרים בית ספר מתפקד ומצליח, איכותי עם חזון ודרך, כדי לתת את המקום לילדים רגילים. האם ילדי ישראל שונים? מדוע להעדיף ילדים רגילים על פני ילדים מיוחדים? את הילדים עם הצרכים המיוחדים זרקו, סגרו להם מסגרת עובדת ומצילה. דווקא את החלשים בחברה מסלקים כחפץ ממקום למקום. זו תעודת עניות לעיריית חדרה. מדובר בילדים שטופלו וטופחו ונזהרנו לא לטלטלם ולא להחמיר את מצבם, אותם מסלקים. אני מתקרב לגיל 65, עשיתי כמה דברים בחיי, כזה דבר לא ראיתי. במידה ונגיע לבית משפט נחשוף מסמכים והקלטות שיזעזעו את כולם".
בעיריית חדרה הפנו למשרד החינוך.
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד מייחס חשיבות עליונה למענים שיש לתת לילדי החינוך המיוחד, ולאור מדיניות זו המשרד עשה כל מאמץ כדי למנוע סגירתו של בית הספר שהיה בבעלותו של גורם חיצוני. כדי להמשיך ולהבטיח לתלמידים שירותי חינוך ברמה הגבוהה ואיכותית הם שובצו במוסדות חינוך חלופיים המותאמים לצרכים האישיים שלהם. המשרד יערוך מעקב צמוד אחר השתלבותם כדי להבטיח את רווחתם האישית".