הפרויקט שפעל בעיר בשנת 2016 והעניק אפשרות לבחורי ישיבה לבצע שירות אזרחי, במקום שירות צבאי, מחדש כעת את פעילותו. המשנה לראש העיר, יו"ר ש"ס בועז ביטון, שמוביל את הפרויקט מסביר שהוא מיועד לבני ישיבה "המעוניינים להתנדב ולתרום בשירות משמעותי וערכי, למען הקהילה".
2 צפייה בגלריה
חרדים
חרדים
חרדים
(צילום המחשה: shutterstock)
השירות האזרחי היה בשיאו בעיר בעת הקמתו לפני כארבע שנים, אולם ההיענות של בחורי הישיבה, הלכה ודעכה מאז. לאחרונה, בעקבות פגישה שהתקיימה בין ביטון, לבין אחראית ביטחון קהילתי בעיריית חדרה דבורה עמר ומנהל מישור החוף בארגון "חברים" (המתפעל את השירות האזרחי חרדי) ישראל ברדוגו, הוחלט לקדם שוב את הפרויקט.
במסגרת זו, נקראים בחורי ישיבה בגילאי 21-27 להתנדב כשעומדת בפניהם האופציה לבחור בין שני מסלולים: שירות אזרחי ביטחוני, שם מוצעים תפקידים בשב"ס, בשיטור עירוני ותפקידים נוספים עם אוריינטציה ביטחונית, או שירות אזרחי קהילתי, שם מוצעים תפקידים כמו: רכז חברתי בתלמודי תורה, מדריך מוגנות, חבר בסיירת ההורים, מדריך נוער ופעיל בעמותות חסד בשלל תחומי הרווחה.
גם מבחינת מסלולי השעות קיימת אפשרות בחירה בין שש שעות ביום למשך שנתיים, או ארבע שעות למשך שלוש שנים. בארגון "חברים", מדגישים כי יש אפשרות לשלב את השירות האזרחי עם לימודים בכולל או עבודה נוספת וכי הוא מלווה על ידי רבנים ואנשי חינוך. עוד נמסר כי בני השירות יקבלו מלגת כלכלה עד 2,000 שקלים, הנחות בביטוח לאומי ובארנונה, נסיעות חינם בתחבורה הציבורית ומלגות והנחות ללימודים בסיום השירות. זאת, לצד רכישת ידע מקצועי בתחומי התנדבותם.
2 צפייה בגלריה
פגישת עבודה בנושא השירות האזרחי
פגישת עבודה בנושא השירות האזרחי
פגישת עבודה בנושא השירות האזרחי
(צילום: עיריית חדרה)
בועז ביטון קורא לאברכים להצטרף למיזם: "השירות הזה הוא מה שמחבר למדינה ולקהילה, ויש מבחר רב של תחומי עניין מהם תוכלו לבחור. תוכלו להישאר בעולם התורה, לעשות חסד ולהרוויח מילגת קיום. אנו מאמינים שלימוד תורה בשילוב תרומה לקהילה, הוא מקור להתפתחות אמיתית, מלבד זאת שמדובר בערך עליון".
ישראל ברדוגו, חדרתי לשעבר, סיפר כי מבחינתו מדובר בסגירת מעגל: "אני היום מנהל האזור, אך מי שדחף אותי לעשות את השירות לפני מספר שנים זה בועז ביטון ומבחינתי זו סגירת מעגל מרגשת. השירות האזרחי משקיע היום משאבים רבים בהכשרות ולימודים לבני השירות על מנת לתת להם כלים להתנדבות איכותית ומקצועית. אנו בטוחים כי תהיה בעיר היענות חיובית ומשמחת".
בועז, מה תהיה הצלחה מבחינתך באשר לנתוני היענות?
"כשפתחנו את הפרויקט, היו כ- 30 בחורי ישיבה שהתנדבו. המטרה שלנו היא להעיר את רוח ההתנדבות והתרומה לקהילה, ובחדרה יש ציבור גדול של בחורי ישיבה. אנחנו אמנם לא בני ברק או ירושלים, אבל יש פה למעלה משבעה כוללים ולמעלה מ- 350 אברכים בכוללים - כך שיש מאגר לעבוד איתו בשירות האזרחי-חרדי. 40 בני ישיבה שיתנדבו במגוון המסלולים המוצעים, תהא בעיניי הצלחה ענקית".