איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל מתנגד להקמת שכונת הפרפרים בצפון חדרה, בשל מפגע אבק הפחם מתחנת הכוח אורות רבין, שטרם נמצא לו פתרון וגורם לתמותת בני אדם. במקביל, הפציר האיגוד בוועדה המחוזית לא לאשר את התוכנית.
1 צפייה בגלריה
פחם.  "משמעות אישור התוכנית תהיה תוספת תחלואה"
פחם.  "משמעות אישור התוכנית תהיה תוספת תחלואה"
פחם. "משמעות אישור התוכנית תהיה תוספת תחלואה"
(צילום: אלבום פרטי)
קראו עוד:
מדובר על תוכנית שהופקדה להקמת "שכונת הפרפרים" בצפון העיר, שתכלול 2,600 יחידות דיור. שטח התוכנית המדוברת כ 1,074 דונם וגבולותיה: ממערב לכביש 4, ממזרח לכביש 2 ומדרום לנחל חדרה וכביש 65.
במהות התנגדות העובדה שטרם הוצגו פתרונות מעשיים ומיידיים למפגע הפחם ואפר הפחם, המוסעים ברוחות מערביות וצפון מערביות מערמות הפחם בתחנת הכוח "אורות רבין" לעבר שכונות המגורים הקיימות ולכיוון המיקום העתידי של שכונת המגורים המוצעת: "כל עוד סוגיה זו לא באה לכדי פתרון, האיגוד סבור כי אין לאשר תוספת מגורים במרחב הנדון", נכתב בחוות דעת האיגוד, "היות ומשמעות אישור התוכנית תהיה תוספת תחלואה ותמותה דה פקטו של עשרות בני אדם בשנה".
בחוות הדעת של האיגוד, התייחסו גם לעובדה שבשנת 2012 כבר הוצגה תוכנית הדומה בגבולותיה למתחם המגורים המוצע של שכונת הפרפרים. אז החליטה ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית, לעצור את התוכנית לאור בעיית הפחם, ולאחר שהשתכנעה שקיים מפגע זיהום אוויר. האיגוד מוטרד כבר שנים ממפגע הפחם ממנו סובלת כיום בעיקר שכונת חפציבה הוותיקה הממוקמת כ-800 מטרים דרום מערבית מתחנת הכוח אורות רבין.
מעקב ותיעוד האיגוד אחרי מפגע האבק הפחם כבר הוביל בעבר את חברת החשמל למקצה שיפורים במערך ההרטבה של הפחם, ולהוספת מד רוח המתריע כשהרוחות הן לכיוון שכונת חפציבה. האיגוד גם הוביל סקר לבדיקת ההשפעות הבריאותיות של אבק הפחם בעולם במטרה לאתר תקנים מחייבים לניטור אבק הפחם.
עוד עלה מחוות הדעת, כי המשרד להגנת הסביבה הוציא לפני כעשור תנאים לחברת חשמל, לעניין אבק הפחם שנוסחו בהמלצת איגוד ערים ובתוכם: הקמת גדר היקפית סביב אתר הפחם, שתילת שדרת עצים בחפציבה ובשכונת הפרפרים שתהיה חוצץ ביניהן לתחנת הכוח וכן מתן האפשרות למפקח מטעם האיגוד לפקח יומיומית על נהלי הרטבת הפחם. על פי חוות הדעת, מבין התנאים הפיקוח של האיגוד הוא התנאי היחיד שהתקיים וגם זה באופן חלקי.
התוכנית הופקדה כבר בשנת 2020 ובדיונים להפקדתה נקבע כי תנאי להיתר בעבורה יהיה הפעלת שתי יחידות הפועלות על גז וכן מציאת פתרון למפגע הפחם.
"ברור לכל בר דעת, כי סוגיית מפגע אבק הפחם ואפר הפחם המוערם בשטח תחנת הכוח אורות טרם נפתרה ואינה קרובה לפתרון על אף הצהרות חברת חשמל", כתב אמיר וינר מתכנן סביבתי באיגוד ערים שרון כרמל. "ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית, סוברנית לקבל החלטה שלא לאשר את התוכנית. אם תעשה זאת תהיה בכך אמירה מפורשת של המדינה שאינה יכולה להשלים עם מפגע האבק ואפר פחם והתחלואה הנגרמת ממנו. בכך תפעיל הועדה לחץ על חברת חשמל לפעול במיידי להפסקת המפגע... ככל ותבחר הוועדה לאשר את התוכנית, בהתעלם מהסחבת והדיחוי בפעולות הנדרשות להפסקת מפגע זה, המדינה למעשה מודה כי עולם כמנהגו נוהג וחברת חשמל יכולה להמשיך בשלה, ללא מציאת פתרון רציני וקבוע לסוגיה כבדת משקל זו הפוגעת בבריאות אדם, הלכה למעשה".
חוות הדעת נחתמה בבקשה לצעד אמיץ מטעם הוועדה: "איגוד ערים מפציר בוועדה הנכבדה לנקוט צעד אמיץ בקנה מידה היסטורי כנגד לחצים כלכליים ופוליטיים ולהציב קו אדום, ברור. יש לפתור אחת ולתמיד את מפגע אבק הפחם מהמאגר הלאומי המרוכז באורות רבין".
יו"ר האיגוד אסיף איזק: "חברת החשמל מתעכבת ביישום הפתרון למפגעים ועד שהללו לא יוסדרו מיידית, נדבוק בעמדתנו המקצועית שרואה את טובת התושבים מעל לכל אינטרס כלכלי".
מחברת החשמל נמסר: "הפריקה והאחסון של פחם ותוצריו נעשית תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מיטביים אשר הושקעו בהם עשרות מיליוני שקלים. האמצעים עולים בקנה אחד עם המקובל באירופה. במסגרת שיתוף פעולה עם איגוד הערים שרון כרמל, נבחנו פתרונות יצירתיים נוספים כדוגמת גדר רשת. בהתאם למוסכם עם האיגוד, ההצעה נבחנה על ידי חברה בינלאומית מומחית ונמצא בלתי יעיל. החברה נמצאת בקשר עם איגוד הערים ביחס לנושא הגדר ולחלופות אפשריות. זאת גם ההזדמנות להזכיר כי השימוש בפחם בישראל נמצא במגמת ירידה מתמדת".
לעדכונים: חדשות חדרה