החורף הישראלי רגיל לספוג עלבונות. אנשים נוהגים לזלזל בו עם אמירות בנוסח "אין חורף בישראל".
3 צפייה בגלריה
להתמודד עם נזקי הסופות בבניינים משותפים
להתמודד עם נזקי הסופות בבניינים משותפים
להתמודד עם נזקי הסופות בבניינים משותפים
(צילום: shutterstock)
אבל בשנים האחרונות יותר ויותר אזרחים נתפסים חסרי אונים מול הנזק שנגרם לרכוש שלהם כתוצאה ממזג אוויר סוער.
מלבד עמודים ועצים שקורסים, גם מקום המפלט החשוב מכולם – הבניין - לא תמיד מהווה מקום בטוח בזמן סערה.
קראו גם:
האזרח הקטן משלם בגדול ונאלץ להתמודד עם בעיות של רטיבות, נזילות, סדקים, קצרים חשמליים ונזקים בלובי ובגינה.
ככל שסערות וסופות רבות יותר פוקדות את המדינה, כך מתרבות הפניות שמגיעות לאגודה לתרבות הדיור מוועדי בתים ומדיירים, שעומדים אובדי עצות מול נזקי מזג האוויר הסוער.
האגודה לתרבות הדיור הכינה טיפים - כל מה שצריך לעשות כדי להגיע מוכנים לסופה הבאה:
3 צפייה בגלריה
להקפיד על ניקוי של פתחי הניקוז ולשחרור סתימות בעזרת צינור מים
להקפיד על ניקוי של פתחי הניקוז ולשחרור סתימות בעזרת צינור מים
להקפיד על ניקוי של פתחי הניקוז ולשחרור סתימות בעזרת צינור מים
(צילום: shutterstock)
להקדים טיפולים
הזמינו בעלי מקצוע מבעוד מועד. הנזקים נגרמים במקומות שונים בבניין ולפעמים בלתי צפויים. יש נזקי רטיבות שנגרמים לקומות העליונות של המבנה, שמקורם בהצטברות כמויות גדולות של מים בגג.
המים עלולים להיאגר בעיקר עקב הזנחה וחוסר טיפול היוצרים הצטברות של לכלוך, עלים ופסולת בפתחי המרזבים ובתעלות או צינורות הניקוז. לכן יש להקפיד עוד בתקופת הקיץ על ניקוי יסודי של הגג ושל פתחי הניקוז ולדאוג לשחרור סתימות בעזרת צינור מים.
לאטום מראש
כדי למנוע גלישת מים לחדר המדרגות יש לבדוק את האיטום מתחת לדלתות היציאה לגג. במקרה של גג רעפים, יש לבדוק את הרעפים באופן שגרתי ולהחליפם לפי הצורך. אין צורך לאטום מחדש את כל הגג, אלא רק את הפרצה המקומית.
תיקון סדקים במעטפת החיצונית
סדקים בקירות חיצוניים, שנגרמים לרוב כתוצאה מבלאי או משינויים תרמיים, קיימים ברוב הבניינים הישנים. ניתן לאתר אותם מבעוד מועד.
על מנת למנוע את חדירת המים דרכם, יש לתקן את הסדקים במעטפת החיצונית של הבניין ולא בתוך הדירה, זאת על ידי פתיחת הסדק והרחבתו והחדרת חומר איטום (לרוב, חומר אקרילי גמיש).
סדקים בסמוך לחלון
ניתן לטפל בהם באופן עצמאי על ידי איטום חיצוני בחומר איטום גמיש ושימוש בחומר סילקוני על בסיס טרפנטין (להשיג בחנויות לחומרי בניין).
החומרים הללו טובים לשנתיים. חשוב לקרוא את הוראות היצרן.
3 צפייה בגלריה
פתיחת הסדק והרחבתו והחדרת חומר איטום, לרוב, חומר אקרילי גמיש
פתיחת הסדק והרחבתו והחדרת חומר איטום, לרוב, חומר אקרילי גמיש
פתיחת הסדק והרחבתו והחדרת חומר איטום אקרילי גמיש
(צילום: shutterstock)
פטרת ועובש
לפטרת ועובש שנוצרים עקב התעבות אדי מים בתוך הדירה (כתוצאה מהפרשי טמפרטורות בין החוץ והפנים) יש מספר פתרונות ודרכי מניעה:
מומלץ לדאוג לחימום שווה של כל חדרי הבית החל מהשעה 18:00 ולאוורר את החדרים על בסיס קבוע. קיימת אפשרות של צביעת הקירות הפנימיים בצבעים מיוחדים אנטי בקטריאליים שיכולים לעזור.
המקלט מועד לפורענות
בבניינים ישנים שבהם אין ממ"דים קיים מקלט בקומת הקרקע או במרתף, שגם הוא לעיתים מועד לפורענות פגעי החורף. הצפה במקלט היא בעיה חמורה שעלולה לפגוע ביסודות הבניין ומצריכה טיפול מיידי.
לשם מניעתה צריך לוודא שלא תתאפשר חדירת מי גשמים דרך פתחי החרום או פתחי האוורור. יש לוודא שאיטום המקלט תקין וכן להצטייד במשאבת מים חשמלית (מחירה כ-1,000-1,5000 שקלים) שתעזור במקרה של הצפה במקלט.
הלובי והגינה
במקרים רבים הגינה החיצונית והלובי הם האזור היחיד בבניין שסופג את הגשם, הברד, השלג והרוח. לכן יש להכינם מראש על ידי בדיקה מקדימה של הניקוז בחצר ובשטח הכניסה לבניין. יש לוודא שפתחי הניקוז נקיים ממכשולים ולכלוך ושמצב שיפועי הקרקע ושטחי הכניסה לבניין תקינים ומאפשרים ניקוז מהיר של מים.
כדאי שהגינה תהיה עשויה ברובה מאדמה ולא מריצוף, מה שיאפשר ספיגה של מי הגשמים. כמובן שמומלץ גם להרחיק עציצים, פסלים, פחים, אופניים או ציוד מיותר מהלובי, החנייה והגינה.
לבתים שניזוקו מומלץ להיעזר בייעוץ של מהנדס מקצועי בעל ידע במערכות ניקוז ואינסטלציית מים. ייעוץ הנדסי דרך האגודה לתרבות הדיור ניתן חינם, ייעוץ בשוק הפרטי יעלה לפחות 600 שקלים.
מערכת החשמל
להקטנת הסיכוי לקצר חשמלי יש לדאוג לתקינות מערכת החשמל ולוודא שאין כבלי חשמל חשופים או מוקדי רטיבות שעלולים לחדור לגופי תאורה או ארונות חשמל בתוך הבניין.
צנרת החשמל בדרך כלל עוברת בארונות החשמל של הבניין וחודרת גם לגג הבניין. החוטים מושחלים בצנרת פלסטיק חלולה, לכן יש לוודא שמעברי צנרת החשמל בגג ובמקומות פתוחים וחשופים לגשמים אכן אטומים לחדירת מים, כיוון שאפילו לחות יכולה לגרום לקצר.
תמיר לוי הוא מהנדס ראשי באגודה לתרבות הדיור
לשירות האגודה לתרבות הדיור ניתן לפנות בשעות פעילות של המוקד 8484*