"זאת היתה מערכת בחירות קשה. אני לא מאחלת לאף אחד לעבור את מה שעברתי. זה עלול היה לגלוש לאלימות פיזית. בימים האחרונים נאלצתי לשכור שומר אישי. ההסתה נגדי היתה אכזרית מאוד, עד שבאמת חששתי לחיי. ניהלו נגדי קמפיין אלים", כך אומרת הגר פרי יגור, ראש המועצה החדשה של פרדס חנה-כרכור.
לראשונה בתולדות האזור נבחרה אשה לכהן בראשות רשות מקומית. פרי יגור, שבנערותה חלמה על התפקיד, הצליחה לפרוץ את הדרך ולזכות בכס ראש המועצה, לאחר שניצחה בסיבוב השני את ראש המועצה המכהן, אלדד בר כוכבא, כשגרפה כ-55 אחוז מהקולות.
2 צפייה בגלריה
הגר פרי יגור | צילום: גיל נחושתן
הגר פרי יגור | צילום: גיל נחושתן
הגר פרי יגור | צילום: גיל נחושתן
הדרך של פרי יגור לניצחון לא היתה קלה, והיא כללה מסע הכפשות קשה נגדה מצד מתנגדיה, שהאשימו אותה בחבירה לקרן החדשה ולתנועות שמאל קיצוניות, ובאנטי-דתיות. למרות זאת, פרי יגור זכתה בניצחון מרשים.
לא להיגרר
"המערכה גלשה לפסים שלא חשבתי שנגיע אליהם במושבה", היא אומרת. "ניהלו נגדי קמפיין אלים ובוטה, עם תכנים מסיתים. מראש ידעתי שייתכן שיעמידו את החילוניות שלי מול חובשי הכיפה, ושיעמידו את הדעות הפוליטיות שלי למבחן. אבל לא תיארתי לעצמי שאגיע למצב שמשפחתי ואני נהיה מאוימים. שלוש פעמים מצאתי את עצמי מתלוננת במשטרה".
פרי יגור מסבירה, כי מסע ההכפשות נגדה התחיל מכתבה שבה פורסמו שמות מועמדים בבחירות המקומיות הנתמכים על ידי "הקרן החדשה". "השם שלי הופיע בכתבה וזה הפך למדרון חלקלק, כאילו ארגוני שמאל תומכים בי", היא אומרת. "יצאו שלטי חוצות אדומים בצבע דם, שעליהם נכתב 'תגידי לנו מי מממן אותך, נגיד לך מי את'".
בעקבות השלטים הגיעו פלאיירים, שחולקו בכל רחבי המושבה, ובהם נכתב שארגונים כמו "שוברים שתיקה", "עדאלה" ו"בצלם" תומכים בה. "כמו כן, ניהלו נגדי קמפיין מכוער נוסף שאין לו כל קשר למציאות, שאני לא יהודייה", היא אומרת. "התקשרו לבעלי ובצווחות אמרו לו שאני נוצרייה ושאני אשרף. פורסמו פליירים שהכילו תכנים שאני מתנגדת לברית מילה, כאילו אין לי בן שנולד לפני שנה ועשיתי לו ברית מילה. טענו שאני אחרים בתי כנסת, ושנתתי הוראה להסיר מזוזות בבתי הספר".
פרי יגור מספרת כי נאלצה לצאת לא רק למאבק על הקולות בקלפי, אלא גם על שמה הטוב. "בשלב מוקדם מאוד הבנתי שאני לא עומדת להיגרר למקום הזה", היא אומרת. "נשכתי שפתיים והכלתי את כל הכאב הזה. הנחיתי את המטה שלי לא להיגרר לדיונים אלימים ברשתות, לא להכפיש את הצד האחר בשום אופן, ולדבר רק על המסרים שלנו".
היא מבהירה, כי בשום שלב במערכת הבחירות לא חשבה לפרוש מהמרוץ. לקראת הסיבוב השני נמשך מסע ההכפשות נגדה, לאחר שחלק מהמתמודדים שהפסידו בסיבוב הראשון חברו אליה. "קראו לנו בוגדים, נאלצתי ללכת בליווי שומר ראש, ובשום שלב לא הלכתי לבד", אומרת פרי יגור. "חששתי שזה עלול להגיע לאלימות פיזית. כאשר אתה שומע משפטים כמו 'הקם להורגך השכם להרגו', מה אני אמורה להבין מזה? מה שהרגיע אותי כל הזמן זה התמיכה האדירה שקיבלתי מהציבור".
לטובת הכלל
היא גדלה בבית חם ואוהב עם שני אחיה, עמית ויואב, לזוג הורים בשירות הציבורי. אמה, רותי, היתה מורה במשך 25 שנה בבתי ספר יסודיים ביישוב, ואביה יוסי ז"ל הקדיש את רוב חייו לשירות במערכת הביטחון. היא מספרת כי מאז ומעולם חלמה להגיע למעמד הזה. את דרכה בתחום הציבורי החלה פרי יגור לאחר שירותה הצבאי ביחידת 8200 של חיל המודיעין. במקביל ללימודי תואר ראשון במדע המדינה והמזרח התיכון וללימודי תואר שני במדע המדינה ובתכנון עירוני, עבדה בעיריית ירושלים, והתקדמה עד לתפקיד יועצת מקצועית למנכ"ל העירייה. "שם צמחתי לתוך המערכת המוניציפלית", היא מספרת. כבעלת תפקיד בכיר בעירייה, היתה פרי יגור מעורבת בתכנון ובניהול פרויקט הרכבת הקלה, שהיה פרויקט הדגל של הממשלה ושל עיריית ירושלים באותה התקופה, בהקמת גשר המיתרים ובפרויקטים אחרים. "אלה היו שנים קשות בירושלים, בזמן האינתיפאדה השנייה (2005-2000)", היא אומרת. "מדי יום חלפתי ברחוב יפו ובצומת הגבעה הצרפתית וכל פעם התפללתי להגיע ליעדי בשלום".
במהלך התקופה בירושלים הכירה את בעלה לעתיד, עמית יגור, כיום סגן אלוף בצה"ל. כשהגיעה ההחלטה להתמסד ולהקים בית, היה לשניהם ברור שהוא יוקם בפרדס חנה-כרכור. "זה הבית שלי. כאן נולדתי וכאן שלובים חיי ועתיד משפחתי", היא אומרת. "מי שמכיר אותי יודע שמילדות אני מכוונת לראשות המועצה, כי תמיד עניין אותי לעבוד עם אנשים ובעבורם, ולהשפיע על איכות החיים והסביבה. כל מה שעשיתי בחיי עד כה היה הכנה לכך". בשנה האחרונה הפכו הגר ועמית להורים מאושרים כשנולד בנם הבכור, עופר.
אחרי שסיימה את הפרק הירושלמי בחייה, ניהלה את מחלקת התכנון והיטלי ההשבחה במועצה האזורית חוף הכרמל. "אני חושבת שעבודתי כמתכננת ערים יכולה לתרום המון למושבה ואף לסביבה", היא מסבירה. "פרדס חנה זקוקה לתכנון מחדש כמעט בכל תחום. אני באה מרקע של 20 שנה בשלטון המקומי, ויש לי תוכניות מצוינות למושבה. עם זאת, אני יודעת שצריך לשמור על הצביון הכפרי באזורים הוותיקים, וכמובן להמשיך להתפתח בשאיפה של בנייה לגובה בפריפריה של המושבה ולא במרכז".
לדברי פרי יגור, היא מתכוונת להחזיק בתפקיד יו"ר ועדת התכנון המקומית וגם בראשות ועדת החינוך. "יש ירושה בנושא התכנון שאני צריכה לפתוח אותה מחדש. אני מתכוונת לעמוד בראש ועדת התכנון, ולא אתן את התפקיד לאף אחד. אני חושבת שהוועדה מתנהלת בלי יד מכוונת ובלי קווי מדיניות ברורים, וכשאין כללי משחק ברורים, אז מקבלים כל מיני תופעות של בינוי שלא מתאים לאזור ולסביבה".
2 צפייה בגלריה
הגר פרי יגור | צילום: גיל נחושתן
הגר פרי יגור | צילום: גיל נחושתן
הגר פרי יגור | צילום: גיל נחושתן
היו פרסומים שקבלנים מעורבים במערכת הבחירות.
"יש לי כבוד גדול לקבלנים, כי בסופו של דבר הם אלה שמפתחים את היישוב ובלעדיהם קשה להתקדם. אבל עם כל הרצון הטוב וזה לגיטימי שהם רוצים להרוויח, אחריותי כשליחת ציבור היא לשמור על האינטרס הציבורי, ולשקול את מגוון השיקולים לטובת הכלל".
פרי יגור כבר התחילה בפגישות עם חלק מחברי המועצה וראשי האגפים. היא מסבירה, כי כרגע היא לומדת את הרשות ושומעת את העובדים, "אני מאמינה שבעוד כחצי שנה אקבל החלטות לגבי כוח האדם שבמועצה", היא אומרת. היא נמצאת בקשר עם ראש המועצה לשעבר, דוד לוין, לשם ליווי מקצועי, וכן פגשה את יריבה הפוליטי לשעבר, חיים געש, שכיהן כראש המועצה. "יש לי הערכה רבה לחיים, ואני מאחלת לו בריאות שלמה", היא אומרת. "אני חושבת שבמשך 20 שנה שבהן היה ראש המועצה, הוא הביא את המושבה לפיתוח, ואני רוצה לקבל את ההדרכה שלו. עם כל המחלוקות בינינו ברמה האידיאולוגית, הוא אחד האנשים המוערכים ביותר ביישוב".
אף על פי שהאשימו אותה כי תפגע בציבור הדתי אם תיבחר, אומרת פרי יגור, כי התחייבה במערכת הבחירות לשמור על הסטטוס-קוו בכל מה שקשור לדת ולשבת. "כך גם חתום עם השותפים הקואליציוניים. אני חושבת שהגענו למקום יפה בפרדס חנה, של קהילות שיודעות להכיל אחת את האחרת. אנחנו לא עומדים להיות תל אביב, מצד אחד, ולא בני ברק, מצד שני. אני רוצה שתהיה אצלנו שבת-תרבות, ומתכוונת להקים שולחנות עגולים לבעלי עסקים, לבעלי נכסים ולתושבים, כדי לגבש תוכנית עבודה וחזון חדש בכל מה שקשור לפיתוח הכלכלי והעסקי של המושבה".
המשימה הראשונה שפרי יגור כבר התחילה לעבוד עליה היא בניית בית ספר תיכון חדש. בנוסף, תידרש לטפל במרכז המושבה, מהוואדי ועד בית הכנסת הגדול. יש לה כבר קואליציה, שתומכים בה, בין היתר, יואב קעטבי, שיקבל תפקיד ממלא מקום בלי שכר, אייל כגן שישמש כסגן, ואפרים מעודה, שיהיה יד ימינה של ראש המועצה בכל מה שקשור לפיקוח ולתפעול המועצה.
היא מאמינה שזכייתה בראשות המועצה תפרוץ דרך בעתיד לנשים שיתמודדו על תפקידים כאלה ביישובים אחרים. "אני חושבת שצריך לעודד עוד נשים להתמודד בעתיד", היא אומרת. "כבר נפגשתי עם ענת קליש-רותם, וקיבלתי המון שיחות טלפון מראשי רשויות ומחברי כנסת. מי שאני מעריצה הוא ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ'. אני חושבת שרשויות צריכות להיות יוזמות, והוא פורץ דרך בתחום הזה".