"תמיד התלבטתי אם ללמוד רפואה או משפטים, והפור נפל על משפטים. לאורך השנים מצאתי דרך ייחודית לשלב בין העולמות באמצעות לימודי גישור, פסיכולוגיה פיזיולוגית, בודהיזם, טרילותרפיה, ו-NLP".
2 צפייה בגלריה
עו"ד מורן הראל
עו"ד מורן הראל
עו"ד מורן הראל
(צילום: רמה יאזמה, שיער ואיפור: רותם חן)
כך מתארת עורכת הדין מורן הראל (44) את דרכה הייחודית, שבאמצעותה היא מלווה זוגות במשבר בגישור תהליך הגירושין, וכן אנשים שמעוניינים לערוך צוואה או כאלה שעומדים להיפרד מהעולם, זקוקים לייפוי כוח מתמשך, מינוי אפוטרופוס או מסמכים רפואיים חיוניים וליווי בדרכם האחרונה, וגם "סתם" אנשים אשר חווים משבר בחייהם על רקע פרידה, אובדן או התמודדות עם מחלה.
הראל היא אשת מקצוע רב תחומית, ומלבד היותה עורכת דין ומגשרת העוסקת מזה עשרים שנה בתחום דיני המשפחה, מעמד אישי ואפוטרופסות, היא גם מרצה למשפט בנושאים של זכויות אדם, רפואה משפטית, פילוסופיה של המשפט, ובעלת תואר שני ותעודת הוראה בתחום האזרחות.
בראשית דרכה בעולם הרוח, לפני כ-13 שנה, הראל ליוותה את סב ילדיה כאשר חלה בסרטן, והכינה עבורו מסמכים משפטיים, אז נחשפה לספר המתים והחיים הטיבטי ויצאה למסע מרתק של חקירת ולמידת עולם הבודהיזם. בהמשך הדרך למדה לימודי טרילותרפיה והוכשרה כמטפלת.
בטרילותרפיה (אשר פותחה על ידי זן מאסטר ניסים אמון) - המשלבת בין הפסיכולוגיה המערבית ותורות מן המזרח, מחזירים את מערכת היחסים בין הראש לבין הרגש למצב מאוזן ולעבודת צוות בתהליך של גישור פנימי בין החלקים של אישיותנו.
"אף פעם לא הייתי עורכת דין שאהבה להתנצח בבתי משפט ולעסוק בתביעות ומלחמות", היא אומרת. "עשיתי את זה תקופה מאוד קצרה וידעתי "שאת זה אני לא רוצה לעשות".
וכשהתלמיד מוכן, המורה מגיע. הטרילותרפיה, היא אומרת, איפשרה לה להגיע ללקוח ממקום מכיל ומכוון, כפי שמדגים סיפורם של כמה וכמה מלקוחותיה, אותם ליוותה ברגעים של משבר כמו גירושין, התמודדות עם מחלה, אובדן, הכנת צוואה, ייפוי כוח מתמשך ואפילו בדרכם האחרונה.
הטיפול ב-NLP מאפשר דיבור על העבר ועל ההווה, תוך שיחרור כל מה שאין בו עוד צורך, וגם הוא משמש אותה בטיפול במשברים - מקרי גירושין, מחלה או אובדן.
2 צפייה בגלריה
עו"ד מורן הראל
עו"ד מורן הראל
עו"ד מורן הראל
(צילום: רמה יאזמה, שיער ואיפור: רותם חן)
"האג'נדה היא לא של עורך דין שיושב מאחורי שולחן עם פטיש", היא ממשיכה. "במסגרת עיסוקי אני נמצאת לא מעט בבתים של אנשים, בבתי חולים ובהוספיסים. לעיתים אני מתבקשת כמטפלת לערוך מעגלי פרידה וליווי רוחני לקראת המוות", היא מספרת ומציינת את עמותת "שותפים למסע", המלווה חולים סופניים ברוח הבודהיזם, ממנה מגיעים אליה אנשים בבקשה לעריכת מסמכים משפטיים חשובים.
גם הליכי גישור הגירושין אותם היא עורכת הם לא קונבנציונליים, ומכילים במקביל לעניינים המשפטיים ענייני רוח ורגש, שכן האנשים המגיעים אליה להליך גישור גירושין מקבלים אשת מקצוע אחת שהיא עורכת דין מנוסה, מגשרת ומטפלת, וזה יתרון גדול מאוד אשר מעלה דרמטית את סיכויי הצלחת הגישור.
קיימים גישורי גירושין המורכבים משלושה אנשי מקצוע שונים - עורך דין, מגשר ומטפל, כאשר במהלכם כל איש מקצוע נותן את דעתו ופועל בתחום שלו. ההליך עם עו"ד הראל, הוא הליך הוליסטי המתקיים מולה בלבד ויש לכך יתרון גדול.
הראל היא אם לבן 14 ותאומים בני תשע. היא נולדה וגדלה בחדרה, והיא מתגוררת בעיר עד היום, ויש לה בה משרד, כמו גם בתל אביב.
לפני כשנה התגרשה, וכאישה עצמאית המנהלת חיים מקצועיים עסוקים לצד חיי משפחה כאם חד הורית, היא מודה בחיוך שהיא נעזרת הרבה באימה, שלה היא מוקירה תודה גדולה, כי "בלעדיה כל זה לא היה קורה", וגם באוכל מוכן ועוזרת.
המוטו שלה הוא להקפיד לעשות טוב, להרבות טוב ולתרגל את זה ביום יום. אם אי אפשר לעשות טוב, אז לפחות לא לעשות רע. היא מיישמת את זה גם בהתנדבות בפרויקט "שכר מצווה" של לשכת עורכי הדין, וגם בהתנדבות דרך האפוטרופוס הכללי עבור ניצולי שואה ומיעוטי יכולת, הזקוקים לייפוי כוח מתמשך ואין להם יכולת כלכלית לערוך כזה.
מקרה מורכב שהגיע לפתחה לאחרונה הוא של אישה שביקשה שגופתה תישרף לאחר מותה, ונפטרה בנסיבות טראגיות. רק לאחר שנקברה נמצאה צוואתה, וכעת מתנהל הדיון בשאלה כיצד ניתן למלא אחר רצונה האחרון, על כל המשתמע מכך.
המסקנה, אומרת עו"ד הראל, היא כי אם עורך הצוואה מצווה בה דברים שחשוב לדעת אותם לפני שהוא עוזב את הגוף, עליו ליידע על כך את קרוביו, כדי לא להעמיד אותם בסיטואציות קשות לאחר פטירתו.
"אני יודעת שאני עוסקת בייעוד שלי, שהוא שליחות, ומקווה שאמשיך לעשות בדיוק את אותו הדבר ולעזור ליותר ויותר אנשים בשלל הכלים העומדים לרשותי, מעולם המשפט והרוח. אני שואפת להמשיך להתפתח, ללמוד ולהגדיל את ארגז הכלים הטיפוליים שלי", מסכמת עו"ד הראל, "ואולי להגיע גם לעיסוק ברפואה פליאטיבית של סיום החיים (בגלגול הזה)".
פרטים ליצירת קשר: Www.henharel.co.il
ולדף העסקי בפייס: חן-הראל עורכי דין