לרגע חשבת שהדבר הכי חשוב בעולם הוא הגיוס שלך לצה"ל, אבל אז גילית שיש מישהי חשובה יותר: כותבים עליה בכל אמצעי התקשורת, מצלמים אותה מכל זווית, מתרגשים מן הרגע שהיא עולה לאוטובוס, מסדרים לה שירות וי.אי.פי. והכל בגלל שהיא נועה קירל.
ומה זה עושה לך? מה המשמעות הפסיכולוגית עבור "מתגייסת מהשורה", שנדרשת להתמודד עם קשיי הטירונות, כשלצידה יש נוכחות של אישיות מיוחדת בתחום כלשהו?
1 צפייה בגלריה
קירל מתגייסת | צילום: טל שחר
קירל מתגייסת | צילום: טל שחר
קירל מתגייסת | צילום: טל שחר
מן הסתם, תמיד תהיה סוג של "נועה קירל" כזו או אחרת בכל טירונות בנים או בנות: צעיר או צעירה שיבלטו ביכולת משמעותית כלשהי. זה יכול להיות יופי מיוחד, כישרון משחק, ספורטאי מצטיין, אושיית אינסטגרם, הבחור שכתבו עליו בעיתון ואפילו המורעל של המחלקה, שמן הרגע הראשון הצטיינותו בולטת למרחוק ומאפילה על כל השאר.
כל אחת מהדוגמאות עלולה להתפרש אצל הצעירים ה"רגילים" שמתגייסים לצבא כמו צל שהוטל עליהם או כסיבה להרגיש חיוורים אל מול אבק הכוכבים שמפזרים ה"מוצלחים".
אז איך מסתדרים ומתמודדים כשאישיות "מיוחדת" עושה לצידנו ריצת בוקר בטירונות וחולקת איתנו את תורנות המטבח? האם זה מקשה או מקל להסתגל לחיים החדשים בצבא?
כמובן שחשוב לראות את התמונה בכללותה ולא לשקוע בהצצה מייגעת באחר, שלכאורה לקח את כל הקופה והתברך בכל הכישרונות. להיפך, זאת ההזדמנות להסתכל על עצמנו ולזהות אצלנו את הייחודיות שבנו. השאלה "מי אני כאדם" רלוונטית כאן מאוד, ויחד איתה השאלה מה אני מביא איתי לטירונות ולחברה סביבי.
דווקא בצבא יש המון סוגים של בולטות והצטיינות, ואף אחד לא צריך להיות סופר טאלנט עם מאות אלפי עוקבים באינסטגרם כדי להרגיש כך.
למשל, הקשבה, עזרה הדדית, תמיכה באחר ויכולת חברתית לגבש את הטירונים היא יכולת ייחודית שמהווה כוח ועוצמה אדירים להסתגלות בטירונות וגם בשירות שלאחריה. מי שיזהה אצלו את המשאבים המיוחדים, יוכל להרגיש מצוין גם אם הוא לא חתם לאחרונה על קמפיין דוגמנות.
גם אדם שניחן בכישרון בתחום מסוים הוא, בסופו של דבר, אדם רגיל. אמנם יש לו יכולות בתחום ספציפי, אבל גם הוא, בריצת הבוקר באמצע החורף, ללא ספק עשוי לחוות קשיים.
יותר משקובע הטייטל שאיתו הגעתם, משפיעה היכולת להסתכל על המילה "קושי" במבט חיובי ולקרוא לה בשם "אתגר": מדובר במשאב פסיכולוגי קוגנטיבי חשוב ביותר. האופן שבו תזהו ותתבוננו על היכולות שלכם הוא זה שייתן את הכוח והמוטיבציה להרגיש שגם אתם טובים מאחרים בדברים מסוימים.
"נועה קירל" כמשל: נכון, היא מוכשרת וזוכה להצלחה בתחומה, בדיוק כשם שכל אחד מכם מביא איתו את סגולותיו ויכולותיו. החוכמה היא להסתכל על עצמכם בעיניים חיוביות, לזכור מהו הכישרון המיוחד שלכם ולא ללכת שולל אחרי קנאת לייקים וקנאה בכלל. כך, בלי שום קשר לטאלנט זה או אחר, יהיה לכם קל יותר להצליח בשירות הצבאי. וגם בחיים.
בהצלחה לכולם. וגם לנועה קירל.
מאיה שטיין, רס"ן (במיל'), קב"נית (קצינת בריאות נפש), עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מטפלת במתבגרים ובהכנתם לגיוס לצה"ל. 052-3388957