ד"ר רונית עשת החלה את ההתמחות שלה לאחר גירושיה, בהיותה אם לפעוטה, ותוך שהיא מתלבטת בין התמחות ברפואת ילדים שנחשבת פחות תובענית. "ביצעתי תורנויות בילדים וגם בגניקולוגיה, שההתמחות בה היא תובענית מאד עם תורנויות רבות, אבל כשנדרשתי לבחור תחום שילווה אותי כל חיי החלטתי ללכת בעקבות התשוקה שלי. היום אני יכולה לומר שאם הייתי צריכה לבחור שוב, הייתי חוזרת על אותה בחירה. אני נמצאת בדיוק במקום שהייתי צריכה להיות בו", אומרת ד"ר עשת.
3 צפייה בגלריה
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת
(צילום: יאיר שגיא)
ד"ר עשת מחלקת את עבודתה בין המרכז הרפואי כרמל מקבוצת כללית, שם היא מכהנת כרופאה בכירה, לבין משרתה כמנהלת המרכז לרפואה יועצת של כללית בפרדס חנה, הכולל תחומים רבים ואף רפואת נשים. "כשאת בהתמחות את מכירה רק את העולם של בית החולים ולא את הקהילה. לשמחתי יכולתי להשתלב גם בעבודה הרפואית בקהילה ולמדתי שאפשר לתרום בה רבות ושיש בעשייה הקהילתית קסם רב", מסבירה ד"ר עשת.
"במרכז הרפואי בפרדס חנה אנו עובדים בגישה משולבת של כל הצוות הרפואי. מעניקים שירותי רפואה רחבים, החל ממעקב ההיריון, טיפול בילדות, נערות, נשים בהריון וכלה בנשים בגיל המעבר – הסבתא, האמא והנכדה. יש לנו קשר עמוק עם המטופלות וזה גם היופי שבמקצוע, אנחנו יכולים להשפיע על תחומים רבים".
ד"ר עשת שמה דגש רב על המפגש הראשוני עם נערות שמגיעות בפעם הראשונה לבדיקה. "החוויה הראשונית עם הגניקולוגית היא החשובה ביותר, אם אישה יוצאת עם טראומה היא תבוא לאחר מכן רק בהריונות או שכבר תהיה לה בעיה", מסבירה ד"ר עשת ומוסיפה שאותה פגישה ראשונה תהיה משמעותית להמשך הביקור הסדיר אצל רופאת הנשים והשמירה על בריאות האישה לאורך כל חייה. "לכן בדיקה ראשונה של נערה היא עדינה ומלווה בהסברים. אנחנו חייבים לטפל באיכות החיים בכל גיל, גם בגיל המבוגר, אני יוזמת נושאי שיחה שרלוונטיים לגיל ואם האווירה בחדר נעימה האישה תשתף אותי", היא מספרת.
3 צפייה בגלריה
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריה, מה שמונע ממנה שחיקה הוא דווקא השילוב בין העבודה בבית החולים והקהילה. "זה מקצוע מעניין מאד ויש בו כר נרחב לפעילות. חדר הלידה מטעין אותי באנרגיות ושם התשוקה. אני מגיעה למרפאה מלאה בכוחות לטובת העבודה אחת מול אחת עם המטופלות ושמירה על בריאותן".
לא מעט פעמים ד"ר עשת סוגרת מעגל עם המטופלות. "אם ראיתי עכשיו תינוקת באולטרסאונד עם דופק של השבוע השישי, רבים הסיכויים שאפגוש אותה בעוד כמה חודשים בחדר הלידה. זה אולי נשמע קלישאתי אבל זה מפעים אותי, זה קסם הבריאה וכיף להיות כל פעם שותפה לו".
כמו כל הרופאים, ד"ר עשת המשיכה בעבודתה האינטנסיבית בשנתיים האחרונות. אולי נחסכו גם ממנה פקקים בכבישים בתקופות הסגר, אך התווספו משמרות תובעניות בבית החולים. "בעלי מושבניק ויש להם רפת, והילדים היו יותר קטנים והיה מעייף אבל למזלי ולשמחתי אני זוכה לגיבוי מדהים מהבית", היא מספרת.
ד"ר עשת אומרת שבמרוצת השנים היא למדה שנשים הן עם מאוד חזק. "רואים את זה בהתמודדויות של נשים בכל התחומים, בין אם בפריון ובין אם בהריון בסיכון, ואנחנו יכולות הכול. יש לי מטופלות שהן כל כך אמיצות, שעברו דברים שיכולים לשבור כל אדם. אנחנו כנשים צריכות להאמין בעצמנו, לסמוך על האינטואיציות שלנו ועל היכולות שלנו, ולהקיף את עצמנו בחברות טובות ובמעגלי תמיכה של נשים לנשים".