2 צפייה בגלריה
צילום: קובי קואנקס
צילום: קובי קואנקס
צילום: קובי קואנקס
המשבר הקואליציוני סביב חוק הגיוס עלול לגרום לכדור שלג שעשוי להשפיע על הבחירות המוניציפליות לרשויות המקומיות. אלה עתידות על פי התכנון המקורי להתקיים ב-30.10.18.
חוק הפטור מגיוס אושר הבוקר (12.3) בוועדת השרים לחקיקה. את החוק יזמם ח"כ יואב בן צור (ש"ס), והוא אושר לאחר סערה גדולה ובמטרה למנוע בחירות מוקדמות שיתקיימו עוד השנה, כנראה בקיץ הקרוב. ואולם, השרה סופה לנדבר מישראל ביתנו, החברה בוועדה, הודיעה כי היא מתנגדת לחוק במתווה הקיים. סיעתה צפויה להילחם בנוסח שלו, מה שמעמיד את הכל בסימן שאלה.
בתוך כך מסתמן כי אם הבחירות לכנסת אכן יוקדמו לקיץ 2018, הבחירות לרשויות המקומיות יידחו מחודש אוקטובר לפחות בשלושה חודשים אל תוך שנת 2019. זאת בעקבות הקרבה בין שני המועדים, כאשר מועד חדש ייקבע מאוחר יותר.
2 צפייה בגלריה
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
הדבר יתאפשר בזכות הוראת שעה – חיקוק חוק זמני בעל תוקף מוגבל. בגדול, אין מניעה לקיים את הבחירות ביום שבו מתקיימות גם הבחירות לכנסת, והחוק אף קובע הוראות מיוחדות למצב מעין זה. עם זאת, בפעם האחרונה שהבחירות לכנסת והבחירות לרשויות המקומיות היו אמורות להיערך באותו היום, בשנת 1988, העדיפה הכנסת לדחות את הבחירות לרשויות המקומיות ב-3 חודשים.
זאת, בשל החשש שאצל בוחרים רבים תיווצר זיקה בין הצבעותיהם, ושיקולים מדיניים או כלכליים-חברתיים ישפיעו על אופן הצבעתם גם בבחירות לרשויות המקומיות.
אם הממשלה בסופו של דבר תתגבר על המשבר הנוכחי, הבחירות לכנסת ייערכו לשנה הבאה כמתוכנן ואילו הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו באוקטובר הקרוב.