לפתוח את העסקים בשבת, לפתח את תחום החינוך ולדאוג לניקיון העיר. ימים ספורים לפני הבחירות לראשות עיריית חדרה ולמועצת העיר, נראה כי מה שמפריע לתושבים הבוגרים מפריע גם לבני הנוער. חמישה תלמידים מרחבי העיר שיצביעו לראשונה ביום שלישי, התכנסו לכבוד הבחירות הקרובות, וסיפרו על התכונה בקרב חבריהם, על רמת העניין שלהם במערכת הפוליטית ועל שאיפותיהם העתידיות בתחום.
מה חשוב לנוער?
אורי זעירי, 17, תלמיד י"ב בתיכון עמל רב-תחומי, במגמת מחשבים ועיצוב, עובד במטה הבחירות של אחד המועמדים לראשות העירייה. לדבריו, הוא נתקל בלא מעט נערים שמגלים אדישות למערכת הבחירות. "התפקיד שלי הוא לגייס עוד צעירים, שיבואו לשמוע את איקי ואת החזון שלו, ולצערי לרוב אני נתקל במשפטים כמו, 'עזוב אותי, מה אני צריך את השטויות האלה. אני לא רוצה להצביע וחבל לי לבזבז את זמני'. יש לא מעט בני נוער שלא מתעניינים במערכת הבחירות. מצד שני, יש כאלה שמבינים עד כמה חשוב לממש את הזכות הזאת וכמה כוח יש לבני הנוער והם מתכוונים להצביע".
2 צפייה בגלריה
דן רומונובסקי (מימין), אדם שמידט, נעה נאבט, אורי זעירי ומאיה כהן | צילום: אלעד גרשגורן
דן רומונובסקי (מימין), אדם שמידט, נעה נאבט, אורי זעירי ומאיה כהן | צילום: אלעד גרשגורן
דן רומונובסקי (מימין), אדם שמידט, נעה נאבט, אורי זעירי ומאיה כהן | צילום: אלעד גרשגורן
נעה נאבט, 17, תלמידת כיתה י"ב בעמל רב-תחומי, במגמת מחשבים ותיאטרון, מבטאת תחושה אחרת. לדבריה, במעגל החברות שלה ובקרב תנועת הנוער שאליה משתייכת יש התעניינות בבחירות. "אני פעילה בתנועת נוער. אנחנו מבינים את משמעות ההצבעה, וכן מבינים שזאת הדרך הטובה ביותר להשמיע את הקול שלנו. לכן חשוב שכל נער ונערה בחדרה ובמדינה יממשו את הזכות הזאת שניתנה לנו", היא אומרת.
עוד לפני שבני הנוער יכניסו את פתק ההצבעה למעטפה וישלשלו אותה לקלפי, על המועמדים לראשות העירייה לדעת מה חשוב לנער החדרתי. החמישה אומרים פה אחד שהדבר שמעניין אותם יותר מכל זה לפתוח את העסקים בעיר בשבת, ושיהיו להם מקומות בילוי.
דן רומנובסקי, 17, תלמיד י"ב בתיכון חדרה במגמת ביולוגיה ודיפלומטיה, מסביר: "אין לנו מקומות בילוי. אנחנו יוצאים לבלות מחוץ לעיר. חשוב לי שחדרה תהיה פתוחה בשבת עם מקומות בילוי, חנויות, מתחמים וקולנוע".
כך חושב גם אדם שמידט, תלמיד י"ב מתיכון בית אליעזר במגמת קולנוע וביולוגיה. שמידט יחגוג את יום הולדתו ה-17 שלושה ימים אחרי שיצביע. הוא אומר, כי הוא מרגיש שהעיר סגורה ומשעממת. "הנערים בחדרה נאלצים לקחת אוטובוס ולצאת לחפש מקומות בילוי מחוץ לעיר, או שהם מתקבצים בפארקים. אתה מרגיש שאין לך מקומות בילוי בעיר. לפני כמה שנים סגרו לנו את הספורטן, שבו הייתי מבלה עם חברים", הוא אומר.
מיה כהן, 17, תלמידת י"ב בתיכון חדרה במגמת ביולוגיה, מדעי המחשב ופיתוח אפליקציות, חושבת שגם ניקיון העיר חשוב. "אני רוצה שחדרה תהיה נקייה יותר. לפעמים אני רואה ערימות זבל, שנדרשים לעיריה שבועיים לפנות אותן. לדעתי, צריך להשקיע עוד במערכת החינוך", היא אומרת.
בבחירות הקרובות יצביעו לראשונה בני 17, וכהן אומרת כי זה בדיוק הגיל שבו צעירים צריכים לממש את זכות ההצבעה, ולהיות חלק ממי שיקבע את עתיד העיר. "בעיניי זה הגיל הנכון. רובנו גדלנו רוב חיינו כאן, וצריך לתת לנו הזדמנות להיות שותפים בקביעת פניה העתידיות של העיר".
רומנובסקי חושב שהחוויה הראשונית הזאת תעודד את בני הנוער להיות שותפים ומעורבים פוליטית בעתיד. "בגלל שאני נמצא במגמת הדיפלומטיה, נושא הבחירות מדבר אליי".
2 צפייה בגלריה
קלפי, בחירות, הצבעה. צילום: שרון צור
קלפי, בחירות, הצבעה. צילום: שרון צור
קלפי, בחירות, הצבעה. צילום: שרון צור
תחושתו של שמידט שונה. לדבריו, הוא רוצה להתרחק כמה שיותר מהפוליטיקה, בגלל רמת השיח והשפה שבה משתמשים הפוליטיקאים. "הייתי מוכן להיות מעורב פוליטית, אבל כשאני רואה איך הדברים מתנהלים בשיח בין האנשים וגם בשיח הציבורי, זה רק מרחיק אותי. לפעמים אני רואה איך עושים סיפור מכל דבר קטן, ואיך מנפחים אותו עד שזה פוגע באנשים".
לא בראש שלנו
חמשת בני הנוער מזהים אדישות לכל נושא הבחירות אצל חבריהם בבתי הספר ובשכונות. לדבריהם, לא מעט תלמידים בעלי זכות הצבעה כבר הצהירו שאין ברצונם להשתתף בבחירות. "יש כאלה ששמחים שמדובר ביום שבתון, ורוצים לנצל אותו ליום כיף. יש כאלה שאומרים שאין להם כוח וזה לא בראש שלהם", הם אומרים.
החשדות שנקשרו לשמם של ראשי העירייה בחדרה בשנים האחרונות מוכרות לבני הנוער. "אי אפשר להתעלם מכותרות שראש העיר נעצר בגלל חשד לשחיתות", אומר זעירי.
נאבט מוסיפה, כי "כשאני פוגשת אנשים מחוץ לעיר ואומרת להם שאני מחדרה, הם מעקמים את הפרצוף".
גם סוגיית התחרדות העיר אינה נעלמת מעיניהם. "אנחנו מרגישים שחדרה הולכת ומתחרדת. כשאתה רואה שהכל סגור בשבת בעיר חילונית, אז ברור שחדרה מתחרדת", אומר שמידט. "הנוער החדרתי רוצה לראות קולנוע בסופי שבוע, ורוצה מקומות בילוי, מועדונים ועוד".
גם נאבט חושבת שהחרדים מקשים על התנהלות העיר. "אפילו קניון מול הים סגור בשבת. איך ייפתח קולנוע כאשר אסור שיפעל בסופי שבוע?"
ומה באשר למצעד הגאווה? בנושא זה הם היו תמימי דעים: "עיר שאין בה מצעד גאווה היא עיר חשוכה. לא מפריע לנו שיהיה מצעד, כי זה עניין של כיבוד האחר".