ענבל שריד התחילה לאייר כשהייתה בת 13 ומאז לא עצרה. עד לשירותה הצבאי הספיקה לאייר שישה ספרים שאת רובם כתבו אחיה וראו אור תחת קורת הגג של "הוצאת דגים" שהיא ומשפחתה הקימו.
1 צפייה בגלריה
ענבל שריד
ענבל שריד
ענבל שריד. "היה מרגש לאייר כזאת קלאסיקה"
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
עם השחרור מצה"ל כבר נקראה לאייר מהדורה מחודשת של קלאסיקות לוין קיפניס ובתוכם "נרקיס מלך הביצה" ו"שלושת הפרפרים". בהמשך איירה חמישה מספרי הילדים של יובל אברמוביץ', והיא משתפת פעולה גם עם גופים כמו רשות הטבע והגנים, עבורם איירה חוברות עבודה, ולמועצה לשימור אתרים איירה בין היתר חידות דיגיטליות. כמי שמגדירה עצמה כבעלת זיקה ברורה גם לעולם המילה הכתובה, היא מתעתדת להוציא כעת ספרים בשיתוף פעולה עם בעלה דודי, אמן קריקטורות, אותם יכתבו ויאיירו בצוותא.

ספרים זו שמחה

שריד (34) אמא לשלושה שמצפה לילד רביעי בשבועות הקרובים המתגוררת בחדרה, מספרת כי ספרים הם מטרת חייה וזו דרכה לשמח ילדים והוריהם.
על ראשית דרכה כנערה מאיירת סיפרה כי "נולדתי למשפחה מאוד יצירתית ואמנותית בבית שתמיד היה בו צבעים וחומרי יצירה בכל מקום. בגיל 14 איירתי את ספרי הראשון "הפיל והסנדלים" שנכתב על ידי אחותי הגדולה תמר והיה ראשון מתוך שישה ספרים שיצאו לאור ב'הוצאת דגים'. אבי, אחי הבכור ערך אמנותית את כל הספרים, כתב את חלקם, הוציאם לאור ואפילו בנה להם אתר שבו סבתא שלנו הקריאה את הסיפורים. זה היה בתחילת ימי האינטרנט, זה התחיל כספרים דיגיטליים, וכשהייתי בכיתה י' בערך, החלטנו להוציא אותם פיזית. אחי אבי כיתת רגליו בעבודת שטח, נפגש עם ועדי עובדים וגני ילדים והספרים נמכרו בעשרות אלפי עותקים. הספקנו להיות שנה אחת גם בשבוע הספר".
בתום לימודיה במגמת אמנות בעירוני א' בתל אביב התגייסה לצבא, ליחידת חילוץ והצלה של פיקוד העורף, בתפקיד לוחמת. "במהלך הצבא לא היה זמן לאייר, אבל אחרי שנתיים נכנסנו למן תקופה כזו של הרבה שמירות, קצת התחיל לשעמם לי, אז לקחתי את העבודות שלי, ריכזתי אותן ושלחתי לכל מיני הוצאות ספרים. חזרו אליי מהוצאת סער ומהוצאת אורנית. ותוך די השירות הצבאי שלי איירתי ספר אגדות בחרוזים בהוצאת אורנית".
עם שחרורה מצה"ל החלה לעבוד בהוצאת "סער" ולאחר חודשיים פנו אליה מהוצאת אורנית, עם הצעה מחמיאה: "התקשרו אליי וסיפרו לי שכלתו של לוין קיפניס, ציונה קיפניס, אהבה את מה שעשיתי בספר האגדות ושהיא רוצה שאאייר את 'נרקיס מלך הביצה' בהוצאה המחודשת, זה היה מרגש לאייר כזו קלאסיקה".
באותה השנה המשיכו ליפול לידיה הזדמנויות נוספות. כך למשל בתערוכת ספרי ילדים בבולוניה בה ביקרה, התבקשה לאייר גלובוס לילדים, מפת העולם שכולה מורכבת מחיות. בהמשך הדרך איירה גם ספר למורן אייזנשטיין (שלא ראה אור בסופו של דבר) המשיכה לאייר עוד קלאסיקות של קיפניס, את חוברות "פקחים צעירים" לרשות הטבע והגנים, ואת ספרי הילדים של יובל אברמוביץ'.
"יצא לי לאייר גם אפליקציה במיזם שבו היה שותף אייל דסאו מ'היי פייב'. כיום אני שוקדת על איור 'חלומות מוזמנים', של הפסיכולוג ד"ר יוסי טוביאנה".
מדוע את מאיירת רק ספרי ילדים?
"הסגנון שלי תמים, צבעוני, עם הרבה הבעות פנים, לכן אני פחות מתחברת לספרי מבוגרים. יש לי אפילו כוונות להיכנס עמוק יותר לעולם הילדים עם איורים על בגדים ופאזלים, בא לי לחקור את הנושא. בשנים האחרונות אני גם מציירת קריקטורות, לזה נכנסתי בעקבות בעלי דודי".

המילים ואני

מהיכן שואבת השראה?
"ההשראה מגיעה מהטסקט, מהאווירה של הסיפור, ממנו אני בוחרת באיזה טכניקה לאייר, דיו, קנבס וגירים, דיגיטלי אולי. כל ספר עולם אחר. יש מאיירים שממש אפשר לראות סגנון עקבי, אני חושבת שאני כל פעם חוקרת משהו אחר. אני שואבת הרבה השראה מהרשתות בחברתיות ומספרים שיש לי בבית".
יש כותבים שאת אומרת להם לא?
"כן אני חייבת להתחבר לטקסט, אם לא כיף לי לאייר, לא אעשה זאת".
ועם הזיקה לכתיבה לא מדגדג לך להוציא מוצר מוגמר, ספר שאת כתבת ואיירת?
"אני בהחלט חושבת על להוציא ספרים מגניבים ומצחיקים עם דודי בעלי ואנחנו כרגע בחיפושים אחרי רעיון".
יש לך דמות אהובה מכל האיורים שלך?
"לא, אבל אני מאד אוהבת לצייר צפרדעים כמו שאיירתי בנרקיס מלך הביצה".
לעדכונים: חדשות חדרה
פורסם לראשונה: 08:10, 31.10.21