מי שמקשיב ל"פלמה", הסינגל הלוהט של הזמר אור כהן מכרכור, לא יכול להישאר במקום. הוא מתחיל מיד לזוז. הסינגל שהגיע תוך שבועיים ליותר מ־600 אלף צפיות, שכב במגירה במשך שנה וחצי עד שכהן מכרכור הוציא אותו וחרך את הרשת.
2 צפייה בגלריה
אור כהן
אור כהן
אור כהן
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו עוד:
הקליפ הקופצני שצולם בווילה ובביץ' בר בקיסריה צובר עוד ועוד צפיות, אבל כהן (30) לא עוצר וכבר עובד על בלדה שכתבה והלחינה עבורו הדס שור ועל שיר שכתב עם חברו הזמר עדן חסון.
סינגל נוסף בקנה הוא תוצר של שיתוף פעולה בינו ובין אושר כהן שגם הוא ישוחרר בקרוב לאוויר העולם. "אני שייך לדור הישן שקרע את המועדונים ברגליים כדי להגיע להכרה ואני אף פעם לא מפסיק להקליט", הוא אומר בריאיון, "מקסימום אני עושה ברייק להופעות שמהן אני מממן את הסינגלים הבאים. אצלי זה הכול בעשר אצבעות".

בעיטת פתיחה

המוזיקה לא היתה העדיפות הראשונה של כהן. בילדותו הוא בכלל התמקד בכדורגל ושיחק במכבי נתניה ("אפילו הנפתי פעם את גביע המדינה") אולם בגיל 18 ויתר על המגרש לטובת אהבה אחרת שלו, המוזיקה. "היתה לי איזו פציעה קלה, שאמנם יכולתי לחזור ממנה לכדורגל, אבל יצא שבאותה תקופה בדיוק הכרתי את המנהל שלי, אלי ארביב, תושב פרדס חנה, שהיה מחובר לאנשים מעולם המוזיקה וקיבלתי החלטה לוותר על הכדורגל. הפעם הראשונה שהבחינו שאני שר טוב היתה ביום ההולדת של אימי כשהייתי בן 10, ואני זוכר שאנשים ממש התעלפו עליי, מאז בכל בר מצווה ואירוע שהייתי הולך, הדי. ג'יי. היה מעלה אותי לשיר".
במשך שלוש שנות פעילות משותפת עם ארביב הוציא כהן מספר סינגלים, ביניהם את "כמה כיף", "כוכבים של אהבה", "תני לי לאהוב" ו"ירושלים בת מלך" ("שעד היום, בחלוף 10 שנים עדיין מושמע בתחנות הרדיו").
2 צפייה בגלריה
אור כהן. "כשהגענו למקסיקו ראיתי שאני עף על המוזיקה הלטינית ברמה לא נורמלית"
אור כהן. "כשהגענו למקסיקו ראיתי שאני עף על המוזיקה הלטינית ברמה לא נורמלית"
אור כהן. "כשהגענו למקסיקו ראיתי שאני עף על המוזיקה הלטינית ברמה לא נורמלית"
(צילום: אלעד גרשגורן)
"במקביל הופעתי במשך שלוש שנים בכל פינה בארץ, חרשתי את השטח ממש. היום הדרך היא טיקטוקים, אינסטגרם וכל מה שקשור לרשתות חברתיות. אני מהזמרים שהיו אומרים להם בעבר, אתה עולה להופיע בשתיים עשרה בלילה ומפה לשם, מוצא את עצמו עולה אחרי שלל זמרים בשעה חמש בבוקר, ושר מול חמישה אנשים. אבל לא נורא, אותי זה חישל. הופעתי המון במועדונים בתל אביב, באירועים פרטיים. עד היום אלי ארביב ואני ביחסים טובים ואני אוהב אותו כמו אבא".
אחרי הניהול של ארביב, כהן יצא לדרך עצמאית ועכשיו הוא מנצל כל הזדמנות לעלות על במה. "חרשתי בתים, וניצלתי כל מועדון וכל הזדמנות לשיר ולאט לאט מפה לאוזן, התחילו להגיע פניות לאירועים פרטיים, חינות וחתונות. עם הזמן הפכתי להיות זמר בית בבר בחיפה בשם 'ברברוסה' שם הייתי שלוש שנים והיה מטורף כי הייתי תופס ליין של יום שני, שהיה חזק יותר מסופי שבוע. בשלב מסוים חזרתי להקליט סינגלים עם חומרים מקוריים שלי".

בסגנון מקסיקני

לפני כשנתיים הוא הוציא את הסינגל "בסוף הלילה" שכתבו לו ליאור אברמוב וניב שטובי. הסינגל לא כל כך תפס תאוצה, למעט באזור מגוריו. "המשכתי לשיר בחתונות ובחינות. ועם הזמן הצטלבו דרכיי עם עדן חסון שגם הוא מהאזור. הכרנו מפרדס חנה הוא היה אנונימי ובפרדס חנה אני הייתי יחסית מוכר. התחברנו והיה לו אולפן ביתי כזה, אני הגעתי אליו לשמוע חומרים ולהקליט דברים ושירים לחופה, להופעות, ככה נרקמה חברות", הוא מספר.

"אני מהזמרים שהיו אומרים להם בעבר, אתה עולה להופיע בשתיים עשרה בלילה ומפה לשם, מוצא את עצמו עולה אחרי שלל זמרים בשעה חמש בבוקר, ושר מול חמישה אנשים. אבל לא נורא, אותי זה חישל"
לפני כשנה וחצי, בראשית התפרצות גל הקורונה הראשון, במהלך חופשה במקסיקו עם חברים ובכלל זה עם חסון, החליט כהן להקליט את השיר "פלמה" שנח אצלו במגירה. "את השיר כתבו והלחינו רמי לב והבת שלו שיר. אני פניתי אליו בעבר כיוצר נפלא שכתב לזוהר ארגוב את 'עוד דקה את נעלמת' ועוד להיטים לבכירי האמנים, ואמרתי לו שאם יש משהו בשבילי, בווייב שלי, של להזיז את הגוף, קצבי שמח, כי כזה אני, שיגיד לי. רמי עשה כמה מופעים בעבר שבהם אירח גם אותי, ואמר לי 'בוא לאולפן יש לי משהו בשבילך'. הוא השמיע לי סקיצה של 'פלמה' ומיד אמרתי שאני רוצה, זה הווייב שלי והמוד שלי", אומר כהן.
"כשהגענו למקסיקו והתחלנו את החופשה שלנו עם מסיבות ועם חבר'ה ראיתי שאני עף על המוזיקה הלטינית ברמה לא נורמלית. אמרתי לעצמי יש לי את 'פלמה', אני חייב לעבוד עליו איך שאני חוזר לארץ. הקטע, שיעד הטיסה המקורי שלנו בכלל היה תאילנד אבל זה היה בראשית גל הקורונה ותאילנד היתה אדומה, אז שינינו למקסיקו, בדקה ה־90".
כהן שב ארצה וגילה ש־65 הופעות שתוכננו בעבורו בין חודש מרץ לאוגוסט בוטלו, בגלל הקורונה. "זו היתה אמורה להיות השנה הכי פוריה מבחינת הכנסות ממוזיקה", סיפר, "אז אמרתי לעצמי שזה זמן לעבוד על השיר. גלעד מרקוביץ' הפיק ועיבד, השיר היה מוכן, אבל לא היה לי לב להוציא אותו החוצה כשהמגיפה השתוללה ואנשים נפטרו מקורונה. משהו בתוך תוכי לא נתן לי להוציא שיר כל כך שמח. פשוט לא מצאתי בעצמי מקום לזה בתקופה שכל כך הרבה מתים. החלטתי לנצל את הזמן לעשות קליפ של פאן, וזה משהו שלא תכננתי בהתחלה".

הרדיו מחבק

על הפקת הקליפ הופקדה עדן אברמוב, והוא צולם במשך 14 שעות בקיסריה, באווירת מסיבת בריכה ססגונית: "זו פעם ראשונה שאני מוציא קליפ כזה מושקע עם רקדניות ולוקשיינים והפקה, גם ל'בסוף הלילה' הוצאתי אבל לא בסדר גודל הזה, ואני שמח ונרגש לקבל תגובות חיוביות. אני לא זמר מוכר, ו־600 אלף צפיות בזמן כל כך קצר, זה לא עניין של מה בכך. הסינגל מושמע לא מעט ואיך אני יודע שהשיר עובד? אנשים שאני לא מכיר מתייגים אותי באינסטגרם עם השיר, כמה פעמים בני נוער צפצפו לי ברמזור, לא הבנתי מה קרה, פתחתי חלון והם היו עם השיר ברדיו מניפים ידיים ושרים. פתאום עוצרים אותי ברחוב ואומרים: 'אחי, אחלה שיר', זה כיף וזה מוציא אותי קצת יותר החוצה מהאזור שלי".
שנה וחצי התעכבת וגם כעת כש"פלמה" יצא סוף סוף, אנחנו בגל רביעי של קורונה.
"נכון, אבל זו לא ההתחלה, כמו שהיה בגל הראשון. ראיתי גם שכל התעשייה ממשיכה לעבוד, אבל הכי חשוב מבחינת התחושה האישית שלי שיש לי אישור מעצמי, מרגיש לי שזה כבר לא חוסר טאקט להוציא שיר שמח שעושה טוב על הלב".
מה מבדל אותך מזמרים אחרים בז'אנר?
"אני מנהל את עצמי לבד, אין משרד שעומד מאחוריי ומשקיע, אני מופיע המון כדי לממן את הסינגלים שלי ובוחר את החומרים בקפידה. אני חושב שהיום רוב המוזיקה המזרחית נוטה יותר לכיוון פופי. אני בגאווה גדולה אומר שאני קודם כל זמר מזרחי, אוהב לסלסל, זה חלק ממני. נכון שב'פלמה' יש נגיעות פופ אבל במקביל שומעים שהזמר עם גרון מזרחי וגוון מזרחי מובהק. אני יכול לשיר הכול, פופ ובלוז, אבל אני זמר מזרחי לפני הכול. גדלתי בבית על זוהר ארגוב, חיים משה ואום כולתום. בראשית דרכי היו לי כל מיני מניירות שבגינן נשמעתי כמו זמר כזה או אחר, עם הזמן גיבשתי את עצמי".

יש קהל

יש לך לא מעט חברים שכבר עשו את זה. עדן חסון ונוי פדלון, אתה רואה עצמך שם בעתיד? לא צובט קצת בלב?
"אני רואה את עצמי נשאר בבמות ומגיע לקהל גדול יותר. מאז שאני ילד התמדה ואמונה הם מה שתמיד מנחים אותי, אם זה בכדורגל או במוזיקה. בתכל'ס, מי מגדיר מהי הצלחה? עד גיל 25 הייתי רץ, רודף, ופתאום זמר שהופיע איתי, התחברו לו כמה דברים והוא פרץ, ואמרתי 'מתי לי זה יקרה'. בשלב מסוים הבנתי שאני מתפרנס ממה שאוהב. זה לא מובן מאליו שאנשים מזמינים אותי לשמחות שלהם והכול מפה לאוזן. כמובן שיש לי שאיפות גדולות יותר ואני מאמין שעם סינגלים טובים, ובחירת שירים מדויקת, אהיה בעוד כמה שנים על במות גדולות יותר, חומרים מקוריים שלי, ועם קהל שצברתי כי לשם אני מכוון".
וזוגיות?
"אני מאוד רוצה לראות את עצמי עם אישה וילדים, וזה חלום לא פחות גדול מהמוזיקה. מגיל 24 אני ממש רוצה להיות אבא. גם זה יגיע. הזוגיות הנכונה מגיעה כשאתה שקוע בעניינים שלך בקריירה ובעזרת השם גם התחום הזה ייפתח, בלי שאשים לב".
המשפחה תומכת?
"כשהחלטתי לוותר על כדורגל, אמא שלי ממקום של דאגה אמרה לי 'כפרה עלייך, אולי תלמד משהו?', זה היה בגיל 22. היא ראתה שאני לא מתפרנס ממוזיקה ודאגה לי. אבל אני עם אמונה והתמדה ידעתי שאביא את עצמי למצב שאני מתפרנס ממוזיקה. כעת היא כבר רואה שאני לא רק מחזיק את עצמי אלא גם מתקדם ועולה".