חילקנו את המדריך ל- 8 חלקים. מומלץ לעבור על כל חלק ביסודיות כדי לצלול לעומק הדברים ולהבין היטב לפני קניית המיקסר.
3 צפייה בגלריה
מיקסר אומנים להגברה וקריוקי
מיקסר אומנים להגברה וקריוקי
מיקסר אומנים להגברה וקריוקי
(צילום: KAPLER)
חלק א': הגדרת צרכים ומטרות
1. אופי השימוש
ראשית, הגדירו את ההפקה בה אתם פועלים ->
הופעות חיות מרובות משתתפים - להקות עם מספר כלים אקוסטיים וחשמליים, זמרים, כלי נשיפה, הרכבים גדולים, הפקות תיאטרון, מופעי ריקוד ואירועים גדולים. כאן תזדקקו למספר רב של ערוצי כניסה, שליטה בגורמי דינמיקה, יכולות ניתוב רבות, ופלטפורמות מוניטור נרחבות.
אולפן הקלטה מקצועי - הדגש על איכות הפרה-אמפים, רזולוציה גבוהה של EQ, יכולות עיבוד סאונד מתקדמות, ממשק הקלטה רב ערוצי למחשב (למשל באמצעות USB, FireWire, Dante או MADI), ושמירה על מצב ה"סשן" (Scene Recall).
הגברה לאירועים קטנים , מסיבות קריוקי , וחפלות - יספיק מיקסר אומנים קטן וקומפקטי בתצורה אנלוגית, בעל מספר מוגבל של ערוצים 4-6 ערוצים.
חלק ב': בחירה בין מיקסר אנלוגי לדיגיטלי
מיקסר אומנים אנלוגי
• מתאים למי שמעדיף פשטות - כל פיידר, נוב, כפתור EQ ו-AUX חשופים באופן פיזי, ללא צורך לדפדף בתפריטים.
• צליל "אנלוגי" חם הוא לעיתים טעם נרכש, אך כיום ישנם מיקסרים דיגיטליים רבים שמציעים אמולציות אנלוגיות מעולות.
• מחיר נוח (ע"פ רוב), אך בהוספת ציוד היקפי (קומפרסורים, ריוורבים, Eq מדויקים) העלות מצטברת.
• חסרון ביכולת התאמה מהירה למצבים שונים, אין אפשרות לשמור סצנות.
מיקסר אומנים דיגיטלי
• יכולות שמירה ושחזור: ניתן לשמור מצבי סאונד (סצנות) בהתאם ללהקה או להרכב מסוים, ולהעלותם במהירות.
• אפקטים, קומפרסורים, גייטים ו-EQ פרמטרי מובנים בכל ערוץ – חוסך ציוד חיצוני יקר.
• שליטה מרחוק באמצעות טאבלט או מחשב: הסאונדמן יכול לנוע בחלל ולבצע התאמות, או אפילו להעניק גישה לאמנים לכוון לעצמם את המוניטור.
• עקומת למידה: דורש זמן הסתגלות, אך גמיש במיוחד בהמשך.
חלק ג': האיכות הקולית והפרה-אמפים
פרה-אמפים (Mic Preamps)
הפרה-אמפ הוא נקודת המוצא לאיכות הסאונד. פרה-אמפ איכותי יספק:
• טווח דינמי גבוה, מאפשר הגבר של אותות חלשים ללא רעש משמעותי.
• Headroom נדיב, המונע עיוותים בלתי רצויים כשהאות חזק במיוחד.
• עקומת הגבר (Gain) חלקה ואחידה.
• רעש עצמי (Self Noise) נמוך.
במיקסרים דיגיטליים רבים תמצאו פרה-אמפים טובים מאוד המגיעים מטכנולוגיות של חברות מוכרות, בחלקם אפילו אמולציות של פרה-אמפים קלאסיים.
3 צפייה בגלריה
מיקסר אומנים
מיקסר אומנים
מיקסר אומנים
(צילום: ברינגר)
חלק ד': עיבוד סאונד וניטור
EQ ודינמיקה
• EQ פרמטרי מרובה תחומים: במיקסר דיגיטלי איכותי תוכלו לכוון תדרים ספציפיים ולהתאים את רוחב הפילטר (Q) בדיוק.
• קומפרסורים, גייטים ולימיטרים: שליטה בדינמיקה חשובה במיוחד בסביבה חיה, על מנת לשמור על רמת סאונד מאוזנת ולמנוע פידבקים.
• אפקטים - ריוורב, דיליי, מודולציה: במיקסרים דיגיטליים תקבלו בנק אפקטים איכותי. במיקסר אנלוגי תזדקקו לעיבוד חיצוני או Rack Effects, מה שדורש תקציב נוסף ונקודות חיבור.
מוניטורים ואוזניות
• מספר יציאות AUX גדול, אפשרות ל-Mixes נפרדים לאמנים שונים.
• יכולות שליטה במוניטור מכל ערוץ, מתן שליטה לאמן על המיקס של עצמו (באמצעות אפליקציות ייעודיות).
חלק ה': ניתוב, כניסות ויציאות
כניסות:
• כניסות Combo (XLR/TRS), כניסות Line ייעודיות, אפשרות לחיבור מכשירי Line level.
• DI Channels או שימוש ב-DI Boxes חיצוניים לצורך חיבור גיטרות ובסים.
יציאות ניתוב מתקדמות:
• קבוצות (Groups), תת-מיקסים (Sub-Mix), מטריצות (Matrix), ויציאות AUX שונות.
• אפשרות לנטרל ולהפריד ערוצים להקלטה חיצונית.
ממשקים דיגיטליים:
• USB / FireWire / Thunderbolt: לחיבור DAW במחשב ולהקלטה ישירה.
• Dante / AVB / MADI : פרוטוקולי אודיו על גבי רשת, המאפשרים להרחיב את המערכת בקלות, לחבר Stage Boxes מרוחקים, לחבר מספר עמדות מיקס במקביל, ולהקליט מופעים מרובי ערוצים בקלות.
חלק ו': שליטה מרחוק ואוטומציה
טאבלטים ואפליקציות שליטה
• במיקסרים דיגיטליים מודרניים קיימת אפליקציה ייעודית המאפשרת שליטה מרחוק.
• טכנאי הסאונד יכול לצאת לאולם, להקשיב למיקס מנקודות שונות ולבצע התאמות מיידיות.
• אמנים על הבמה יכולים להשתמש בסמארטפונים שלהם כדי לשלוט במיקס האוזנייה/מוניטור אישי שלהם, מה שמקל על התקשורת והזמן הדרוש לכיוון מוניטורים.
אוטומטיות
• שמירת מצבים שונים (Scenes) למופעים שונים, לסטים משתנים, או ללהקות אורחות.
• Recall מהיר בין מופעים, כניסה חלקה לסשן הבא ללא צורך לכוון הכול מההתחלה.
3 צפייה בגלריה
עיבוד סאונד וניטור
עיבוד סאונד וניטור
עיבוד סאונד וניטור
(צילום: קפלר)

חלק ז': מותגים ושיקולי איכות
מותגים מובילים:
Allen & Heath: ידועים באיכות הצליל, ממשק ידידותי, ורמת גמישות גבוהה. סדרות כמו QU ו-SQ פופולריות מאוד.
Soundcraft: מיקסרים ברמת סאונד גבוהה, דגש על איכות פרה-אמפים ואיקיו, מתאימים למגוון תרחישים.
Midas: איכות פרה-אמפים מעולה, נחשבים ל-Higher-End בתחום ההופעות החיות והאולפנים, נפוצים בסיבובי הופעות גדולים.
Kapler: מציעים תמורה גבוהה למחיר, הרבה פיצ'רים מתקדמים בעלות נוחה יותר, אך לעיתים איכות הבניה והאריכות בזמן פחותות לעומת מותגים פרימיום.
חלק ח': גודל, משקל וניידות
מיקסר אנלוגי גדול - קשה להובלה, דורש הרבה מקום ברכב או משאית, התקנה מסורבלת יותר.
מיקסר דיגיטלי קומפקטי - לעיתים קרובות בעל גודל קטן בהרבה, שליטה מרחוק משחררת את הצורך בקונסולת ענק פיזית, וניתן למקם את יחידות הקדם (Stage Box) על הבמה ולחסוך ריצת כבלים ארוכים.
ניתן להשיג מגוון ענק של מיקסרים ו- ציוד הגברה באתר מרכז הסאונד במחירים הזולים בישראל !

מוגש מטעם: projector-audio