השנה יפתח שוב מסלול לימודי צ'י קונג רפואי וטאי צ'י יאנג סטייל בפרדס חנה שתחזור להיות השלוחה הצפונית של המכללה הישראלית לאמנויות פנימיות. תשאלו למה דווקא פרדס חנה? אז הנה הסיפור כולו בתקציר.
הכל התחיל בשנת 2013 מספר אמיר פרלמן תושב פרדס חנה ומייסד המכללה הישראלית לאמנויות פנימיות, בשעתו הייתה לי קליניקה פעילה ופתחתי לטובת מטופלי קבוצת תרגול צ'י קונג רפואי באולם השמחות של בית הכנסת חברת משניות. קבוצה זו הייתה היחידה בארץ בזמנו, די מהר הקבוצה התמלאה במטופלים שהגיעו מכל הארץ. לצדם החלו להגיע מורים לצ'י קונג שביקשו לרכוש כלים מעולם הצ'י קונג הרפואי.
קיבלתי מצד אחד הרבה עזרה ועידוד ממורי מאסטר יאנג בכיר המורים ליאנג סטייל טאי צ'י בדורנו ופרופסור ג'והנסון ראש החוג הבינלאומי לצ'י קונג רפואי איתו בניתי את הסילבוס של הקורס צ'י קונג. מהצד השני היו בקשות חוזרות של תלמידי הותיקים לפתוח קורס הכשרת מדריכי צ'י קונג. לאחר שנה של כתיבה ותרגום מתוך הספרות המקצועית לעברית ייסדתי את מדיקל צ'י קונג ישראל ופתחתי שתי קבוצות לימוד בפרדס חנה ובבית שמש. שלוש שנים לאחר מכן כבר היו קורסים בתל אביב, ירושלים וטבעון שהייתה במשך חמש שנים השלוחה הצפונית של בית הספר.
1 צפייה בגלריה
מדיקל צ'י קונג ישראל
מדיקל צ'י קונג ישראל
מדיקל צ'י קונג ישראל
(צילום: סימה סידו)
עבורי להחזיר את הקורס לפרדס חנה זה להחזיר אותו הביתה, קבוצת מתקדמים התקיימה בפרדס חנה ברצף כל השנים מתחילת הדרך ועד היום. השנה יפתח מסלול משולב רב שנתי להכשרת מדריכי צ'י קונג וטאי צ'י צ'ואן יאנג סטייל. בתום השנה הראשונה הסטודנטים יכולים להיבחן להסמכה כמדריך או מדריכת צ'י קונג רפואי בסיסי. מנקודה זו נפתחות שתי אופציות המשך המסלול הרב שנתי להסמכה כמורים לטאי צ'י ו/או שנתיים לימודים להכשרת מטפלים בצ'י קונג רפואי. פרטים על קורס מדריכי צ'י קונג וטאי צ'י בפרדס חנה
מה זה בעצם אמנויות פנימיות? המושג אמנויות פנימיות מגיע מסין שם נטבע המושג ניי ג'יה או באנגלית internal Arts, זהו שם כולל ללימוד ופיתוח מיומנות בעבודה עם אנרגיית החיות של האדם והעיקריות שבהן תהיינה: ניי גונג מדיטציות מעולם הצ'י קונג, רפואה סינית אנרגטית ריפוי באמצעות הקרנת אנרגיה, סדרות צ'י קונג תנועתי ואומנויות לחימה רכות בהן העוצמה מבוססת צ'י במקום כוחם של השרירים. כגון טאי צ'י צ'ואן.
למעשה בעבר הרחוק הפילוסוף המרפא והלוחם היו אדם אחד. אלה תחומים משלימים המעצימים זה את זה וקשה להגיע לרמה גבוהה באמת באחד מבלי ללמוד את המכלול כולו. התרגול מקנה עם השנים שליטה בגופנו, היכרות מעמיקה של במבנה האנרגטי באדם ומיומנות תודעתית. מעבר לפן הרפואי והבריאותי זוהי דרך לסלול נתיב לגילוי עצמי, להתפתחות והעצמה אישית. עבורי ועבור רבים מתלמידי זוהי דרך חיים.
המכללה הישראלית לאמנויות פנימיות נוסדה במטרה לאפשר לימוד יסודי כמשנה סדורה של נושאים אלו בישראל. הסילבוס של מסלולי הלימודים נבנו בסטנדרטים גבוהים המקבילים ללימודים בסין ובארה״ב של צ'י קונג, טאי צ'י וניי גונג. תלמידים המקבלים הסמכה נדרשים לעבור בחינה מקיפה בה הם מדגימים גם יכולת ביצוע וגם בקיאות בפן הפילוסופי, המבואות ההיסטוריים והפן הבריאותי על פי הרפואה הסינית.
מה משך הלימודים להכשרת מדריכי צ'י קונג וטאי צ'י?
משך הלימודים משתנה בהתאם להיקף החומר הנלמד בכל תחום, לימודי צ'י קונג רפואי עם אפשרות למבחן הסמכה כמדריך/ה נמשכים שנה אקדמית אחת, הכשרת מורים לטאי צ'י היא מסלול לימודים רב שנתי. בפרדס חנה נפתח מסלול משולב המאפשר בתום השנה הראשונה לקבל תעודה Medical Qigong Practitioner המאפשרת הדרכת קבוצות או לימוד פרטני. בתום השנה השלישית הסטודנטים ניגשים למבחן הסמכה כמדריכי טאי צ'י יאנג סטייל Taiji Instructor. בתחום הטאי צ'י יש סט כישורים רחב הכולל את ביצוע הפורם הארוך, פושינג הנדס, יישום אפליקציות מעשיות של הגנה עצמית והכרות מעמיקה של התרבות הסינית והפילוסופיה ממנה צמחה השיטה. רבים אינם מודעים לכך אבל טאי צ'י הייתה קיימת כפילוסופיה אלפי שנים לפני שהנזיר הדאואיסטי צ'אנג סאן פנג המציא על פיה את אומנות הלחימה הרכה טאי צ'י צ'ואן.
האם דרוש רקע ולמי הלימודים מתאימים?
הלימודים מתחילים בשנה הראשונה ממש מאפס, לכן אין שום דרישות סף וכל אדם בכל גיל יכול לבוא ללמוד לתרגל כדי להיטיב עם בריאותו. חלק מהסטודנטים באים לרכוש מקצוע וחלקם פשוט לתת לעצמם מתנה לחיים שזה מקסים. צ'י קונג ניתן ללמוד בכל גיל ובכל כושר גופני זוהי אומנות של קשב לגופנו, כאשר אני נשאל מתי הזמן הכי טוב להתחיל אני עונה: נכון ללמד את עקרונות תנועה הנכונה כבר בילדות זה הזמן הכי טוב אבל הזמן השני הכי טוב יהיה תמיד עכשיו.

בקורסים שלנו לומדים תלמידים בכל הגילאים, אני שמח לראות יותר ויותר צעירים בשנות העשרים באים ללמוד בשנים האחרונות, מולם יש לי כמה תלמידים בשנות השמונים לחייהם להפתעת רבים הם דווקא בעלי יכולות מרשימות ובמקרים רבים נמנים עם מצטייני המחזור.
פרטים על קבוצת לימודי צ'י קונג בפרדס חנה תוכלו למצוא באתר הרשמי של מדיקל צ'י קונג ישראל קורס משולב מדריכי צ'י קונג וטאי צ'י. כמו כן אתם מוזמנים להשאיר פרטים ולקבל הזמנה להתארח בשיעור לתרגל, לחוות שיעור ולראות תלמידים שרק לפני זמן קצר היו סקרנים כמוכם אני מאמין באמירה feeling is believing.
איך אתה הגעת ללמוד צ'י קונג וטאי צ'י
אני התחלתי כמו נערים ישראלים רבים מאומנויות לחימה, ואחד ממורי בנעורי לימד אותנו צ'י קונג בסיסי כתרגול לשם בריאות, האמירה הייתה תלמדו לתקן ולרפא את גופכם לפני הכל. בתחילת שנות העשרים לחיי נפצעתי קשה בתאונת דרכים והצ'י קונג ותרגול הקאטה המסורתית של טאי צ'י היו הפיזיותרפיה באמצעותה העמדתי את עצמי חזרה על הרגליים ללא כל מגבלה פיזית בניגוד לכל הסיכויים. מאותו רגע יצאתי למסע של לימוד שנמשך כמה עשורים בהם זכיתי להגיע ללמוד אצל כמה מגדולי המאסטרים של המאה העשרים. ממש עד שנת 2019 לפני הקורונה הייתי נוסע לבלות כמה חודשים בשנה במחנה אימונים המירנדה אצל מאסטר יאנג ג'ווינג מינג איתו אני מצולם בתמונה למעלה.
את אורח החיים ושגרת האימונים אני ממשיך גם ״מהמנזר הביתי״ מתרגל מעמיק ומעביר את הידע היקר מפז הלאה במסגרת הקורסים של המכללה, סדנאות מדיטציות מעולם הצ'י קונג המתקיימות בספטמבר ובפברואר בלב המדבר מקום קסום אליו כולנו נוסעים פעמיים בשנה לריטריט שהוא עבור רבים אירוע משנה חיים.
הראיון מוגש מאת אבנר אבדאב ואמיר פרלמן
פורסם לראשונה: 11:12, 25.04.22