עוגות הן חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. כמעט ולא ניתן לדמיין את החיים בלעדיהן. האם זה לא מעניין להבין קצת מהיכן הגיעו ומדוע נבחר שילוב טעמים כזה או אחר?
הינה כמה התחלות היסטוריות מעניינות לעוגות שכולנו אוהבים.
מי החליט לערבב יחד שני צבעים? עוגת שיש מגרמניה
עוגת שיש היא אחת העוגות הפופולריות והפשוטות ביותר להכנה. היא אחת מתוך רשימה ארוכה של עוגות בחושות שכיף להכין בבית והיא מתאימה לצד הקפה של הבוקר או להגשה לאורחים בלתי צפויים. המראה המיוחד של העוגה מגיע מחלוקת בלילת העוגה לשתי קערות, והוספת מרכיב כהה יותר לאחר מהן, כגון אבקת קקאו, קינמון ואפילו קרם פיסטוק. העיקר שתהיינה שתי בלילות שונות בצבען.
הרעיון לעוגה הגיע מגרמניה במאה ה-19, שאז החליטו לערבב בין שני בצקים. כאשר הגיעו מהגרים גרמנים לארצות הברית, ואיתם גם העוגה, היא נקראה "harlequin" אשר משמעותה "ליצן" – עוגת ליצן.

1 צפייה בגלריה
עוגות
עוגות
עוגות
(צילום: pixabay)

עוגת חמאה ממוצא אנגלי
עוגת חמאה גם היא אחת מהעוגות הבחושות הקלות ביותר להכנה. לצורך הכנתה יש צורך בחמאה, סוכר, קמח ומים והיא נימוחה, טעימה וביתית במיוחד.
באנגליה של המאות הקודמות היו מכינים עוגת פאונד קייק אשר נקראה כך כיוון שהיחס בין כל מרכיבי העוגה היה פאונד אחד, מה שגרם לכך שכל העוגות תצאנה זהות בטעמן. במאה ה-19 לאחר המצאת חומרי ההתפחה השונים, ניתן היה לשנות את היחס בין מרכיבי העוגות, וליצור בכל מתכון שילובים וטעמים שונים.
כיוון שהפאונד קייק התבססה על החמאה, שהייתה אחד המרכיבים שלה, בעוגה שנוצרה אחריה השתמשו באותם המרכיבים אך ביחסים שונים, ולכן עוגת החמאה אוורירית יותר.
עוגת גבינה אמריקאית
רבים זוכרים פרק מהסדרה "חברים" שבו רייצ'ל וצ'נדלר אוכלים עוגת גבינה אלוהית מהרצפה, כיוון שנפלה במהלך ויכוח ביניהם והם לא היו מוכנים לוותר עליה. עוגת גבינה אפויה היא אחד הסממנים המוכרים והידועים של ארצות־הברית, והיא גם אחת העוגות הבחושות המאתגרות יותר כיוון שהמטרה באפייה שלה היא שתתפח, תגבה ותקבל מעטה שחום מקסים. מרקמה נימוח וקליל והיא אינה דחוסה וכבדה כעוגות גבינה אחרות.
מקור העוגה האמריקאית הזו הוא מעוגת גבינה צרפתית על בסיס חלב מלא. ב-1872 הומצאה העוגה האמריקאית תוך התבססות על גבינת השמנת האמריקאית "פילדלפיה". זוהי עוגה עשירה בגבינות שמנות והיא נאפת בתבנית בעלת דפנות גבוהות כדי לאפשר לה להגיע לגובה מקסימלי. בארץ רבים משתמשים בסיר ג'חנון לצורך אפייתה.
עוגות שוקולד אולטימטיבית
נדמה כי עוגות השוקולד למיניהן היו כאן עוד משחר ההיסטוריה. הן ליוו את האדם הקדמון עת יצא מהמערות והתגלגלו לימינו אנו. לא ניתן לדמיין יום ההולדת בגן בלי עוגת שוקולד וסוכריות צבעוניות, תפריט קינוחים במסעדה בלי פרוסת עוגה עם גלידת וניל ואפילו את ניסיון האפייה הראשון במטבח בלי מתכון פשוט של עוגת שוקולד בחושה.
בפועל, עוגת השוקולד נוצרה במאה ה-17, כאשר הוסיפו בטעות אבקת קקאו של אותה תקופה לבלילת עוגה. ב-1828 ממציא הולנדי פיתח שיטה להפריד את חמאת הקקאו וליצור מוצרים נוספים, ביניהם טבליות השוקולד המוכרות לנו היום וכן אבקת הקקאו. שיטה זו הפכה את השוקולד למוצר פשוט ונגיש לכל אחד.
עוגת השוקולד כפי שמכירים ואוהבים היום החלה את דרכה רק בסוף המאה ה-19, עד אז היו בעיקר משקאות עם מרכיב זה, כאשר שפים אמריקאים החלו להוסיף אותו לתערובות השונות.
הרצון ל"משהו מתוק" מלווה את המטבח זה שנים רבות. בכל העולם הכינו סגנונות שונים של קינוחים ועוגות בהתאם לחומרי הגלם והטכנולוגיה שהייתה מוכרת באותה תקופה. העוגה הייתה סוג של לחם דחוס שהיו מוסיפים לו ממתיקים כגון דבש וסוכר וביצים ליצירת מרקם דחוס פחות.
העוגות כפי שאני מכירים היום הופיעו רק במאות ה-18 וה-19. מאז כמובן השתכללו המתכונים, נוספו חומרי גלם שונים וכרגע השמים הם הגבול.



מוגש מטעם: השף הלבן