בניית היסודות
חלק בלתי נפרד מהשכלה גבוהה, במיוחד מתוכניות לתואר שני, הוא הרכישה של ידע במגוון תחומים. באמצעות לימוד מעמיק בקורסים והתנסות מעשית, הסטודנטים רוכשים הבנה מעמיקה במגוון נושאים כמו כלכלה, שיווק ומנהיגות.
הלמידה המגוונת הזו מניחה את אבני היסוד ליכולת קבלת החלטות בצורה מודעת. באמצעות שימוש במנעד רחב של ידע, הבוגרים נעשים מומחים ביכולת להעריך מצבים מורכבים, לשקול מספר נקודות מבט ולשקול את התוצאות האפשריות של בחירותיהם.
1 צפייה בגלריה
לימודי תואר
לימודי תואר
לימודי תואר
(צילום: pexels)

מקרי בוחן ממשיים
במסגרת תוכניות לתואר שני ישנה לרוב התנסות בחקר של מקרים מהעולם האמיתי. מקרי בוחן אלה מציגים בפני הסטודנטים אתגרים ממשיים מעולם העסקים והדילמות העולות בקרב חברות וארגונים. באמצעות ניתוח של אותם מקרים, הסטודנטים מפתחים חשיבה ניתוחית וביקורתית. הם לומדים לזהות אתגרים מהותיים, להעריך את המידע הקיים ולהציע פתרונות מקיפים. הלמידה המבוססת על התנסות מעצימה את הבוגרים להיות מסוגלים לגשת להחלטות בעולם המקצועי עם תחושה של ביטחון ומומחיות.
תרבות דיון
השכלה גבוהה מחזקת אימוץ של תרבות דיון בריאה. מעודדים את הסטודנטים להביע את דעותיהם, לאתגר תיאוריות קיימות ולקחת חלק בדיונים סוערים עם חבריהם ללימודים וגם עם המרצים. באמצעות אותם דיונים ניתן לעדן את היכולת לחשוב בצורה ביקורתית. הסטודנטים לומדים כיצד לבטא את המחשבות שלהם בצורה לוגית, להגן על העמדות שלהם באמצעות ראיות ממשיות ולהישאר פתוחים לנקודות מבט אחרות. החלפה זו של רעיונות מעודדת יצירתיות ומרחיבה את יחסם של הלומדים לקבלת החלטות.
התנסות מעשית
תוכניות רבות של תואר שני במנהל עסקים מציעות הזדמנויות להשתתף בהתנסות בסביבות מעשיות של קבלת החלטות. אותן התנסויות מדמות מצבים של עסקים אמיתיים, כך שהן מאפשרות לסטודנטים לקבל החלטות ולראות כיצד ההשלכות של בחירותיהם מתגשמות בסביבה נטולת סיכונים.
התנסות ממשית זו מסייעת בחידוד של היכולות, מאפשרת בחינה של יכולת השיפוט במצבי לחץ ומאפשרת למידה גם מהצלחות וגם מכישלונות. התנסות זו מכינה את הלומדים להתמודד עם החלטות מורכבות במהלך הקריירה המקצועית שלהם.
הקפדה על אתיקה
השכלה גבוהה שמה דגש רב על קבלה של החלטות בצורה אתית. הבוגרים לומדים כיצד לבחון שיקולים של השלכות אתיות בבחירותיהם וכיצד ליישר את ההחלטות עם מוסר ואחריות חברתית. הבסיס האתי הזה מבטיח שהבוגרים ייגשו לתהליכים של בחירה לא רק ממקום של נקודת מבט עסקית, אלא גם ממקום של מודעות כיצד בחירותיהם משפיעות על החברה ועל בעלי עניין בארגון. קבלת החלטות בצורה אתית מאפשרת יצירה של אמון, יושרה ונקיטה בגישות ניהול בריאות אשר מיטיבות עם הקשורים לארגון.
לסיכום, חשיבה ביקורתית ויכולת קבלת החלטות הן חלק בלתי נפרד מחייהם של אלה הפועלים בתחומי עולם העסקים. מי שבוחרים ללמוד בתואר שני למנהל עסקים, כמו גם בתארים שניים מתחומים אחרים, יכולים ליהנות מלמידה ורכישת מיומנויות של ביצוע יוזמות וקבלת החלטות בצורה הטובה ביותר. באמצעות פיתוח מודעות, הכרות עם תרבות דיון מפרה וראייה אתית, ניתן להזניק עסקים וארגונים אל עבר הצלחה משמעותית. לכן, השכלה גבוהה היא הרבה יותר מתהליך של רכישת ידע בלבד, היא גם מפרה יכולות ומעניקה לסטודנט כלים שימושיים.

מוגש מטעם: אוניברסיטת רייכמן