הבהלה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ברחבי ישראל אינה פוסחת גם על התיירות באזור זכרון יעקב. תיירים מחו"ל כמעט לא מגיעים לאזור, ותיירות הפנים גם היא בירידה, ואינה יכולה לחפות על היעדר התיירות מחו"ל. כך המצב גם במדרחוב התיירותי במושבה. נזקי הנגיף כבר ניכרים בקרב העסקים במקום. "אם המצב יישאר כך, העסקים כאן יתמוטטו ולא יהיו הרבה אופציות חוץ מלסגור", אומרים בעלי עסקים במדרחוב.
בשבת שעברה, המדרחוב המיתולוגי נראה מנומנם. לתיירים מחו"ל לא היה זכר. "תשכח מהתיירים, הם כבר לא באים, וממה שנראה באופק, הם כבר לא יגיעו. התיירים מחו"ל נחשבים נתח חשוב בעסקים כאן, ומאז שהם הפסיקו להגיע אנחנו מרגישים ירידה ניכרת במכירות", אומר בעל עסק במדרחוב.
3 צפייה בגלריה
המדרחוב בזכרון יעקב. מנומנם, בלי תיירים מחו"ל
המדרחוב בזכרון יעקב. מנומנם, בלי תיירים מחו"ל
המדרחוב בזכרון יעקב. מנומנם, בלי תיירים מחו"ל
(צילום: פרטי)
טיול במדרחוב נחשב אטרקציה תיירותית, אלא שהאטרקציה הזאת הופכת שוממת יותר ויותר עם התפשטות הנגיף.

תנועה דלה

מי שנותן קצת אורך נשימה לחיים במדרחוב הם התיירים הישראלים. כמה מאות מטיילים ישראלים פקדו את המדרחוב בשבת, ובעבור חלקם זאת הייתה עוד תחנה בטיול שערכו באותו היום. "אנחנו מגיעים מדי פעם למדרחוב, ועכשיו רואים שהתנועה של המטיילים דלה מאוד. הגענו, עשינו סיבוב וכבר יוצאים לתחנה הבאה", אומר תושב ראש העין, שהגיע עם קבוצת מטיילים. "המצב מייאש. תיכננו טיול לחו"ל וביטלנו אותו, ועכשיו אנחנו מטיילים בארץ. אנחנו חושבים שהאנשים פוחדים לצאת מהבתים, המקום כאן פתוח ואין מה לחשוש, ומי שמאמין יודע שיש מי שישמור עליו למעלה".
בעל עסק: "תשכח מהתיירים, הם כבר לא באים, וממה שנראה באופק, הם כבר לא יגיעו. התיירים מחו"ל נחשבים נתח חשוב בעסקים כאן ומאז שהם הפסיקו להגיע אנחנו מרגישים ירידה ניכרת במכירות"
בעלי העסקים במדרחוב מספרים, כי הם כבר מרגישים את הפגיעה של נגיף הקורונה. לדברי דניאל בוראקס, הבעלים של גרינגוס גריל בר, מסעדה דרום-אמריקאית, הוא מרגיש מגמה של ירידה בלקוחות. "אתמול בוטלו אצלנו 12 שולחנות שהוזמנו לפני כשבועיים. המזמינים הסבירו שהם פוחדים להגיע בגלל הקורונה".
בוראקס פתח את המסעדה לפני כחמש שנים, והיום הוא מעסיק כ-20 עובדים. מסעדת גרינגוס נחשבת אחת המסעדות המוכרות והפעילות באזור. לדברי בוראקס, תיירים רבים מחו"ל היו פוקדים את המסעדה, ומאז משבר הקורונה כמעט אין תיירים. "מה שנשאר לנו זו תיירות פנים והאמת, אני מתחיל להרגיש את הנזק הכלכלי. באמצע השבוע רגוע מאוד ואין הרבה עבודה. אני מתכנן שכל העובדים יעבדו עם כפפות, ובנוסף להתקין מתקן טיהור לידיים בכניסה למסעדה". לדבריו, אם המצב לא ישתפר, הוא ייאלץ לצמצם בעובדים ולעבוד בעצמו. "אם בסוף לא תהיה לי ברירה אסגור את המסעדה. זה גם מצבם של עסקים אחרים כאן".
3 צפייה בגלריה
דניאל בוראקס. "אני מתחיל להרגיש את הנזק"
דניאל בוראקס. "אני מתחיל להרגיש את הנזק"
דניאל בוראקס. "אני מתחיל להרגיש את הנזק"
(צילום: פרטי)
אחת המשפחות שהגיעה מתל אביב למדרחוב מספרת, כי תיכננה טיול בחו"ל, אולם בגלל המצב נאלצה להישאר בארץ. "אנחנו מנסים לפצות את עצמנו בטיולי פנים", אומרים בני המשפחה, זוג הורים ושתי בנות. לדברי האם, "המקום כאן מדכדך. מה שמנע מאיתנו לצאת לטייל בחו"ל היה אך ורק הבידוד שאחרי. אם לא היה בידוד, הייתי נוסעת לחו"ל. אני לא חוששת ולדעתי אין מה לחשוש. אני כמו הנשיא טראמפ, חושבת שהכול תחושת בטן". הבת מאור, שחזרה מטיול ביוון, אומרת כי היא לא הרגישה שום בהלה ביוון. "רק מאז שחזרתי לכאן, אני מרגישה שכל האנשים בפאניקה. כמה עצוב לראות את המדרחוב עם מעט אנשים".

אין אנגלית

מי שהרגיש את הירידה בעבודה הוא בוטיק "מיקה בגדי עיצוב". לדברי המוכרת במקום, עאישה חסאדיה עבד אלהאדי, כמחצית מהלקוחות שלהם הם תיירים, ורובם סינים ויפנים. "כבר חודשיים לא ראיתי אף סיני כאן. יש ירידה גדולה בעבודה, וכבר קיימת פגיעה כלכלית. רוב העבודה שלנו היא בסופי שבוע, וכבר רואים שאין תיירים. גם אנחנו העובדים חוששים מהידבקות, ואני שוקלת ללכת עם מסכה וכפפות. אני חושבת שקיים חשש שעסקים ייסגרו".
מוכרת בבוטיק מיקה: "כבר חודשיים לא ראיתי אף סיני כאן. יש ירידה גדולה בעבודה וכבר קיימת פגיעה כלכלית. רוב העבודה שלנו היא בסופי שבוע, וכבר רואים שאין תיירים"
מי שמנסה להחזיק מעמד הוא גסאן אבו חוסין, בעל מסעדת "חומוסיית אבו יזן". הוא פתח את המסעדה לפני כחמש שנים, ועד לאחרונה העסיק אצלו שני עובדים. "כיום נשארתי לבד. אני פותח את המסעדה וסוגר אותה. אין אצלי אף עובד".
לדבריו, בעבר הלא רחוק היו מגיעים אליו הרבה לקוחות מחו"ל, וגם קבוצות תלמידים ובני נוער ישראליים. "היום כמעט שאני לא שומע את השפה האנגלית. בני נוער ותלמידים הפסיקו להגיע בגלל הוראות משרד הבריאות. תיירות פנים אפשר למצוא רק בסופי שבוע. מה שחשוב אצלי שיש לי לקוחות קבועים, שהם עובדים ופקידים מהסביבה, וכולם נהנים מהאוכל שלי".
3 צפייה בגלריה
גסאן אבו חוסין. "בני נוער ותלמידים הפסיקו להגיע"
גסאן אבו חוסין. "בני נוער ותלמידים הפסיקו להגיע"
גסאן אבו חוסין. "בני נוער ותלמידים הפסיקו להגיע"
(צילום: פרטי)
ענת קראוס, הממונה על התיירות במועצת זכרון יעקב, אמרה, כי פנתה לשר התיירות וביקשה ממנו לשלוח נציג מטעם המשרד כדי לפגוש את מארגני טיולי התיירות במקום, ולהדריך אותם, על רקע המשבר. "נציג משרד התיירות כבר פגש את קהילת התיירנים בזכרון, וגם מהאזור, כדי לייעץ כיצד לפעול במשבר הנוכחי. כל התיירנים חרדים, ורוצים לדעת מה המנגנון שיעזור להם.
"אני מתכוונת לגייס את הקולגות שלי מהאזור לישיבה משותפת. יש להתייחס לדאגות התיירנים, וצריך לתת להם את מרב הפרטים כדי שיקבלו החלטות לגבי העסקים שלהם, מאחר שהם הנפגעים הראשונים מהמצב החמור שאליו נקלענו".