מקרה ראשון של קדחת הבהרות ב-2023 התגלה לאחרונה בעיר חריש. השבוע התקבל באיגוד ערים ווטרינרי שומרון דיווח ממשרד הבריאות על תושב חריש שנדבק בקדחת הבהרות (הכתמים), בעקבות כך ערכו אנשי המקצוע מהאיגוד וממשרד הבריאות חקירה אפידמיולוגית.
2 צפייה בגלריה
(המחלה מועברת על ידי קרציות(צילום: shutterstock))
התושב הגיע לבית החולים "הלל יפה” בחדרה ומצבו הוגדר קל. באיגוד מדגישים כי להגעה מוקדמת לבדיקה יש חשיבות גבוהה במקרה של קדחת הבהרות היות והתגובה למחלה עלולה להיות חמורה. יש לציין כי קדחת הבהרות נגרמת על ידי חיידק הריקציה קונורי המועבר על ידי קרציית כלב.
יו"ר האיגוד, אילן שדה, ציין כי זהו המקרה הראשון של קדחת הבהרות בשנת 2023. לדבריו, בשנה שעברה התגלו שלושה מקרים במרחב. "רמת נגיעות הקרציות בריקציה בארץ משתנה באזורים השונים", הסביר. "לא ברור מהו המאגר הטבעי של החיידק היות ובדיקות מצביעות על חשיפה של מספר רב של סוגי בעלי-חיים, בין אלה נמנים מעלי גירה, מכרסמים, כלבים ואחרים".

2 צפייה בגלריה
ד"ר ריאד בדראן. "תושבים מדווחים על כלבים וחתולים שנעלמו"
ד"ר ריאד בדראן. "תושבים מדווחים על כלבים וחתולים שנעלמו"
ד"ר ריאד בדראן. "סימני המחלה מתגלים אחרי חמישה עד שבעה ימים"
(צילום: אלבום פרטי)

הידבקות בקדחת הבהרות מתרחשת בעיקר בחודשי הקיץ, כאשר הקרציות פעילות ובני האדם מבלים יותר בחוץ. לכך יש להוסיף את העובדה שהכלב נמצא הרבה בקרבת בני אדם - יותר מבעלי חיים אחרים והוא בעל פוטנציאל רב יותר להעביר מחלה זו. ההדבקות עלולה להתרחש בבית, בחצר, בפארקים ובגינות ציבוריות, בפינות חי וגם בטבע.
קראו גם:
באזור התגלו בשנים האחרונות מספר מקרים כאשר אחד מהם שהתגלה בשנת 2017 הסתיים במותו של נער מאור עקיבא. בשנה שעברה התגלו בפרדס חנה שלושה מקרים ולפני כן רובי המקרים נרשמו בבנימינה.
הווטרינר הראשי ומנכ"ל האיגוד, ד"ר ריאד בדראן, ציין כי המחלה מועברת לבני אדם על ידי עקיצת קרציה נגועה, שכמעט ואינה מורגשת. "המחלה באדם מופיעה בדרגות חומרה שונות כמו חום, כאבי ראש ופריחה, לרבות כפות ידיים ורגליים. התקופה שחולפת מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא לרוב חמישה עד שבעה ימים. במידה ולא ניתן טיפול תרופתי המחלה אף עלולה להיות קטלנית ולהסתיים במוות. לאור זאת קיימת חשיבות עצומה לערנות להמצאות קרציות על הכלב, בבית, ובחצרות. במקרה של עקיצה יש לעקוב אחר התפתחות סימפטומים ולפנות לקבלת טיפול באופן מיידי".
פורסם לראשונה: 08:28, 06.06.23