כבר ארבעה חודשים שילד בן שש מפרדס חנה-כרכור לא הולך לבית הספר. הסיבה: סירוב המועצה המקומית לשבץ אותו, על פי בקשת הוריו, בבית הספר הדמוקרטי "שבילים" במושבה. "המועצה צריכה להתחשב בנו. אין שום הסבר להתעקשות המועצה שנלחמת בילד קטן", אומרת אמו של הילד.
1 צפייה בגלריה
הילד מפרדס חנה. צילום: אלעד גרשגורן
הילד מפרדס חנה. צילום: אלעד גרשגורן
הילד מפרדס חנה. צילום: אלעד גרשגורן
הילד למד בגן ילדים פתוח בסגנון דמוקרטי, שעקרונותיו מאפשרים לתלמידיו בחירה ופעולה חופשית. לפני פתיחת שנת הלימודים, נרשם הילד באמצעות אתר המועצה ל"שבילים". לדברי אמו, כאשר רשמה את בנה היא הצביעה אך ורק על בית הספר הזה, בלי כל אופציה אחרת. אלא שמועצת פרדס חנה-כרכור דחתה את הבקשה, והילד שובץ בבית ספר יסודי רגיל, ובלית ברירה התחיל ללמוד בו.
האם מספרת, כי כבר בשבוע הראשון ללימודים בנה החל להתלונן כי אינו מצליח להתאקלם בסגנון בית הספר הנוכחי, ובהמשך אף סירב ללכת ללימודים. "ביום החמישי ללימודים הוא חזר הביתה ואמר לנו שהוא לא מעוניין ללכת עוד לבית הספר. אין לי טענות לבית הספר שבו למד והם אף ניסו לבוא לקראתו, אבל הוא סירב, וטען כי זה לא מתאים לו", אומרת האם. "מה לעשות שהבן שלי אינו מסתדר בבית הספר הרגיל. למה צריך להעניש אותו ולשלוח אותו למסגרת שאינה מתאימה לו?".
לטענת האם, כל ניסיונותיה להעבירו לבית הספר הדמוקרטי עלו בתוהו. מאז בנה יושב בבית ומקבל שיעורים פרטיים. בעקבות כך, אמו נאלצה להפסיק את עבודתה, כדי להישאר איתו בבית. הוריו של הילד החליטו לא לוותר, ובאחרונה הגישו באמצעות עו"ד הדס ברוה ערעור למנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, ד"ר סער הראל, ובו דרשו לשבץ את בנם ב"שבילים".
לטענת עו"ד ברוה, "בניגוד לבני כיתתו מהגן, שהתאקלמו באופן טבעי ביותר בכיתה א' בבית הספר הדמוקרטי, נאלץ הילד להתחיל את שנת הלימודים בבית ספר רגיל, שהוא מבחינתו מסגרת חינוכית זרה ומוזרה, ובמנותק לחלוטין מכל חבריו הקרובים מהגן. אך טבעי הוא, כי רבים מחבריו מגן הילדים עלו לכיתה א' ב'שבילים', וברי כי מדובר במעבר טבעי והרמוני בתוך מרחב חינוכי מוכר". עו"ד ברוה דחתה את טענת המועצה, כי אין מקום בבית הספר הדמוקרטי, וציינה, כי אין מדובר בהיעדר מקום פנוי, אלא ברצון בית הספר להותיר את כיתותיו קטנות, בנות 30 תלמידים בלבד (בעוד תקן משרד החינוך עומד על 34 תלמידים בכיתה).
אמו של הילד מסבירה, כי בעקבות המצב בנה מסרב לפגוש את חבריו, מחשש שישאלו אותו מדוע אינו לומד. "הוא גם לא הולך למקומות ציבוריים מאותה הסיבה. הוא לא אוהב את העובדה שהוא חריג מאחרים. לצערי הרב, מועצת פרדס חנה אינה מתייחסת אליי ואפילו אינה רוצה לשקול את הסוגיה".
מהמועצה המקומית נמסר: "בית הספר הדמוקרטי מקיים מדי שנה בהתאם לנהלים הגרלה לקביעת התלמידים שישובצו. הפונה לא עלה בהגרלה והוא ברשימת המתנה.
"על רקע זה הציע אגף החינוך לפונה שיבוץ באחד מבתי הספר היסודיים האחרים ביישוב, פנייה שנענתה לצערנו בסירוב. עוד נציין, כי התלמיד החל את השנה בבית ספר במועצה האזורית מנשה, ולמיטב ידיעתנו הוא עדיין משובץ לבית ספר זה".