הסוד הוא בקליפה
על אף שאנחנו לרוב אוכלים את הפרי עצמו, רוב הוויטמינים והסיבים התזונתיים של פירות ההדר נמצאים דווקא בחלקה הלבן של הקליפה. כך שלמרות טעמה המריר, מומלץ לנשנש אותה מדי פעם.
2 צפייה בגלריה
ויטמין סי
ויטמין סי
ויטמין סי
(צילום: shutterstock)
היתרון הבריאותי
חוץ מהטעם הטוב של פירות ההדר, הם עשירים בפיטוכימיקלים - חומרים פעילים שנועדו להגן על הצמח מפני השפעות מזיקות של הסביבה, וגם לבני אדם הם בעלי תכונות בריאותיות חשובות.
קראו גם:
לימונן, למשל, שהוא חומר הריח שנמצא בקליפת הלימון ובקליפה של פירות הדר נוספים, נמצא כחומר פעיל המגן מפני סוגים שונים של סרטן, כמו סרטן העור, השד, הריאות ועוד.
מקור טוב לסידן
כולנו יודעים שחשוב לצרוך סידן בכמות מספקת מגיל ילדות, אך מתברר שסידן לא חייב להיות "לבן", ושיש בפירות הדר, ובמיוחד בתפוזים, כמויות גבוהות של סידן. אז כשאתם מקלפים, קחו טעימה או שתיים, כדי לזכות במנה יומית של סיבים תזונתיים חיוניים.
מיץ קלמנטינה, דיאטת אשכולית
שתיית מיץ קלמנטינות מפחיתה חומציות בשתן ומסייעת לסובלים מאבנים בכליות. גם מיץ תפוזים יעיל באותה המידה.
2 צפייה בגלריה
בפירות הדר, ובמיוחד בתפוזים, יש כמויות גבוהות של סידן
בפירות הדר, ובמיוחד בתפוזים, יש כמויות גבוהות של סידן
בפירות הדר, ובמיוחד בתפוזים, יש כמויות גבוהות של סידן
(צילום: shutterstock)
האשכולית פחות אהודה מאחותה התפוזית, אבל כדאי להכניס גם אותה לתפריט, כי יש בה כמות משמעותית של נוגדי חמצון, שעשויים להפחית שומנים בדם. יש גם מי שמאמצים אותה לתפריט מדי בוקר, בשל תרומתה לירידה למשקל.
כואב לכם?
פירות הדר הם תרופה טבעית טובה נגד התכווצויות וכאבי שרירים. הם עשירים באשלגן - אלקטרוליט שעובד יחד עם נתרן על מנת לשמור על המטענים החשמליים של התאים, מה ששולט בהתכווצויות השרירים ובתקינות תפקודם.
סיבה לחייך
ויטמין C ידוע בתרומתו למערכת החיסונית אך הוא גם משפיע לטובה על בריאות השיניים והחניכיים, מונע כיבים ומסייע בשמירה על היגיינת הפה.
על טעם ועל ריח
קליפות הלימון והתפוז סופחות ריחות לא נעימים: ניתן לשים אותן בתחתית המקרר, פח האשפה או ארון הנעליים.
רון יהודה שטרית, אתר מושבניק לתוצרת חקלאית ישראלית עד הבית