מה עושים כשכאב תוקף בזמן הליכה וריצה?
איך מתמודדים עם כאב בעמוד השדרה, בצוואר, במפרק הברך, בכף הרגל ובקרסול?
מה עושים עם תסמונת הכתף הקפואה? ועם גמישות יתר?
האם כדאי לשכב במיטה ולנוח עד שהכאב יעבור?
ואיך מטפלים בבעיות אורתופדיות אצל פעוטות וילדים?
3 צפייה בגלריה
התנועה והכאב
התנועה והכאב
התנועה והכאב
(צילום: shutterstock)
בספר "תנועה, כאב ומה שביניהם" (הוצאת פוקוס), שיצא בימים אלה לאור, מציג ד"ר סאם ח'מיס, פיזיותרפיסט, חוקר ומטפל, את התשובות לשאלות שמטרידות אנשים רבים על בסיסי יומיומי.
קראו גם:
ח'מיס, בעל תואר שני ודוקטורט בביומכניקה, מספק תשובות לגבי כאבים נפוצים שאנו חווים ומציע דרכים לשיקום הגוף, שיכולות לסייע לעוסקים בפעילות ספורטיבית חובבנית ומקצועית ולכל מי שיושב יותר מדי ומגלה פחות מדי מודעות לגופו.
העורכת המקצועית של הספר היא אילנית אברון, פיזיותרפיסטית ומי שעומדת בראש מערך השיקום באיכילוב.
3 צפייה בגלריה
כל מבט לעבר הסלולרי מפעיל עומס מתיחה על שרירי הצוואר, הדיסקים ומפרקי החוליות
כל מבט לעבר הסלולרי מפעיל עומס מתיחה על שרירי הצוואר, הדיסקים ומפרקי החוליות
כל מבט לעבר הסלולרי מפעיל עומס מתיחה על שרירי הצוואר, הדיסקים ומפרקי החוליות
(צילום: shutterstock)

חמש סיבות נפוצות לכאבי צוואר

רכינה לפנים
כאשר מעיינים בספר קריאה, או מטים את הראש/צוואר קדימה, וגם כאשר מקלידים מול מחשב, הרכנת הראש יכולה להשפיע על היציבה של הגוף ולהפעיל עומסים משמעותיים על אזור הצוואר. במצב זה, נוצרת צורת C בעמוד השדרה העליון, כאשר הסנטר נע קדימה, הכתפיים צונחות והגב העליון כפוף.
אז מה עושים?
יציבה נכונה שבה קודקוד הראש, חוליות הצוואר העליונות והתחתונות והגֵו העליון נמצאים בקו אנכי אחד לקרקע היא עקרון חשוב ובסיסי למניעת כאבי צוואר. נסו לדמיין עיפרון הנלחץ בין שתי השכמות, ובכך מאפשר לייצב את אזור הגֵו העליון ולתקן את היציבה.
סביבת עבודה לא מתאימה
כמחצית מהאנשים העובדים באמריקה סובלים מכאבי צוואר כרוניים. אחת הסיבות לכך היא סביבת עבודה מול מחשב שאינה ארגונומית. ארגונומיה לקויה נובעת לרוב מכיסא משרדי שאינו תומך בעקומות הטבעיות של עמוד השדרה ומחוסר התאמה בגבהים בין הכיסא לשולחן ומסך המחשב.
בעקבות תמיכה לא מתאימה של עמוד השדרה וחוסר בתמיכה של הזרועות, העובד נאלץ להתכופף קדימה אל השולחן המשרדי, ובכך משנה את הביומכניקה של עמוד השדרה ויוצר עומס מצטבר על הדיסק הבין-חולייתי הצווארי.
3 צפייה בגלריה
ד"ר סאם ח'מיס
ד"ר סאם ח'מיס
ד"ר סאם ח'מיס
(צילום: יח"צ)
אז מה עושים?
יש לשפר את סביבת העבודה באופן שתתאים לעובד – מבחינת הזוויות והגובה של העמדה. בנוסף, כדאי לשים תזכורת, לקום מהכיסא, להימתח, ולשנות תנוחה כל 40-30 דקות. פעולה זו מעוררת ומשפרת את זרימת הדם ומאפשרת הקלה על עמוד השדרה.
עישון
המון פתולוגיות נקשרות לעישון סיגריות, החל בסרטן הריאות ועד לסוכרת, וכיום ניתן להוסיף לרשימה גם כאב צוואר כרוני. העישון תורם לגרימה לשינויים ניווניים של הדיסקים הבין-חולייתיים בגב ובצוואר. תופעה זו יכולה להוביל להיצרות של עמוד השדרה ולהגבלה משמעותית בתנועתו. העישון יוצר היצרות וחסימה של כלי הדם ומכאן מוריד את רמת החמצן המגיעה לרקמות עמוד השדרה ולדיסקים. בכך, מואץ תהליך ההתנוונות ונפגע גם תהליך השיקום הטבעי של רקמות אלו.
אז מה עושים?
על ידי הפחתה בעישון או הפסקתו באופן מוחלט.
התמכרות לטלפון סלולריים
בכל פעם שאתם מסתכלים לעבר הטלפון הסלולרי אתם מפעילים עומס מתיחה על שרירי הצוואר, על הדיסקים ועל מפרקי החוליות. דמיינו את הראש והצוואר ככדור באולינג המונח על תושבת כדור גולף. ראשינו שוקל כ-5 ק"ג ומכאן נדרש המון מאמץ לשמור את אותו "כדור באולניג" מעל תושבת חסרת יציבות, קרי הצוואר.
אז מה עושים?
השתדלו להמעיט את זמנכם מול המסך, החזיקו את המכשיר הסלולרי בגובה העיניים כך שצווארכם יישאר במנח נייטרלי. מעת לעת כדאי לבצע מתיחות לצוואר ובכך למנוע כאבים.
תנוחות הצוואר במהלך השינה
במהלך השינה מצויים מפרקי הצוואר במיני מנחים לא שגרתיים, למספר שעות לא מבוטל. עובדה זו עלולה להוביל לכאב צוואר הנמשך לאורך כל יום המחרת. באופן שגרתי, במהלך שנת לילה אתם משנים את תנוחתכם פעמים מספר ובכך גם משנים את מנח הצוואר.
בכך, נמנעת שהייה ממושכת בתנוחה צווארית לא תקינה. מצבים כמו שינה לאחר שתיית אלכוהול מרובה, או לאחר יום עמוס ומעייף, יכולים להוביל לתשישות של הגוף ולחוסר תנועה במהלך השינה, ומכאן ליצור כאבי צוואר בבוקר המחרת.
בנוסף, שינה עם מספר רב של כריות, כרית קשה מדי או רכה מדי עלולים להשפיע על מנח הצוואר לאורך הלילה ואף לעורר את אותו כאב ביום המחרת.
אז מה עושים?
על ידי שימוש במזרן קשיח ובכרית ארגונומית המטביעה את מנח הצוואר הניטרלי, כאשר הוא המשכי לעמוד השדרה. כך ניתן למנוע עומס גם במהלך שנת הלילה.