הרוב הילדים וגם אנחנו המבוגרים, זקוקים לשגרה. השגרה מייצרת עבורנו תחושת בטחון, וודאות ומפחיתה סטרס. בימים אלה, כשהילדים כבר יצאו לחופשת הפסח והמצב הביטחוני המעורער לא מקל על הסיטואציה, אנו יכולים למצוא את עצמנו וגם את הילדים, יוצאים מאיזון. רונית מלק נופים ושירה יצחקי כהן, מרפאות בעיסוק במכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה, מציעות חמישה טיפים שיעזרו לכם.
2 צפייה בגלריה
ילד בוכה ואבא פעוט בוכה - תמונת פייסבוק
ילד בוכה ואבא פעוט בוכה - תמונת פייסבוק
בואו עם הילדים להלל יפה
(צילום המחשה: shutterstock)

תקופה זו, לפני חג הפסח, הינה אחת מהתקופות העמוסות והמאתגרות בשנה. רובנו עסוקים בניקיונות, ארגון וחידוש הבית ובנוסף צריכים להתמודד עם הילדים שיוצאים לחופשה שבוע וחצי קודם. ואם לא די בכך, גם המצב הביטחוני במדינה לא מקל על הסיטואציה.
לא מעט ילדים מתקשים להתמודד עם מעברים ושינויים בחיים. הם זקוקים לשגרה ויציבות. לדעת שבכל בוקר הם קמים ומתארגנים לגן/בית הספר, חוזרים בצהריים הביתה, נפגשים אחר הצהריים עם חברים או הולכים לגן השעשועים, אוכלים ארוחת ערב, מתקלחים והולכים לישון וחוזר חלילה. בחופשים ארוכים השגרה מתערערת וישנם ילדים החווים אי אלו קשיים שבאים לידי ביטוי בהתפרצויות זעם, אלימות, בכי קיצוני ועוד.

חמישה טיפים חשובים


רונית מלק נופים ושירה יצחקי כהן, מרפאות בעיסוק במכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה, מציעות 5 טיפים שיסייעו לכם לצלוח את חופשת הפסח בצורה טובה יותר:
הטרמה מראש- מומלץ להסביר לילדים מה צפוי לקרות, איך הולכת להיראות שגרת הימים הבאים. להסביר להם שיש חופש ארוך יחסית מהגן/ בית הספר. שבמהלך החג יהיה יותר זמן לפגוש משפחה וחברים, כך שירגישו פחות אי וודאות.
לוח פעילות- מומלץ להכין לוח פעילות שירכז את כל הפעילויות המתוכננות לחופשה. כדאי להכין טבלה מסודרת בה תקבעו מה עושים בכל יום- תכנון מראש מפחית אי ודאות וגורם לתחושת בטחון ויציבות גבוהה יותר אצל הילדים.
שתפו את הילדים בניקיון וסידור הבית- תנו לילדים להתנסות בסחיבת דברים בהתאם למשקל גופם, לנקות אבק עם מטלית, לסדר את ארונות הבגדים- כך תגבירו את תחושת השייכות שלהם ותחזקו את הביטחון האישי. פעילויות אלה מפעילות את שרירי הגוף, ומייצרות תחושה עמוקה שמווסתת ומרגיעה את הגוף.
סביבה שקטה- כדאי לייצר לילדים סביבה שקטה בה יוכלו לשבת ברוגע, עם עצמם, ולווסת את כל הגירויים שמסביב.
נסו לשמור על זמני שגרה גם בחופשה- אומנם קשה לשמור על שגרה בזמן חופשה ובפרט כשהמצב הביטחוני לא בהכרח מאפשר לנו להתנהל כרגיל, נסו בכל זאת להשכיב לישון את הילדים הקטנים בשעה לא מאוחרת, לאכול ארוחת ערב משותפת, כדי שהשינוי בסדר היום לא יהיה קיצוני מדי עבורם.

2 צפייה בגלריה
(הילד בוכה? יש מה לעשות. צילום המחשה: shutterstock)

קראו גם:

התפרצויות זעם והתקפי בכי? יש מה לעשות!


הורים רבים פונים למכון להתפתחות הילד על רקע קשיי ויסות של ילדיהם, שבאים לידי ביטוי בבכי, התפרצויות זעם, אלימות ועוד. ילד שחווה גירויים סביבו בעוצמה רבה מדי עלול להגיב בתוקפנות כלפי אחרים מתוך סטרס שהגוף נמצא בו ולאו דווקא על רקע רגשי. הרבה פעמים ההורים מתקשים להחליט איזה סוג טיפול מתאים יותר לילד- האם לפנות לפסיכולוג, ריפוי בעיסוק או בכלל קלינאית תקשורת. להלן רשימת שאלות שתסייע לכם לקבל החלטה:
  • הילד מראה קשיי ויסות, מוסח מגירויים ומתקשה להתרכז?
  • הילד מתקשה להתמודד עם הפסד או להמתין לתורו במשחק?
  • הילד מתקשה להתארגן ואתם מאחרים כל בוקר?
  • הילד מסרב ללכת יחף על חול, דשא או אבנים? מסרב לרחוץ ידיים, פנים ולצחצח שיניים?
  • הילד מסרב לאכול מאכלים במרקמים\ טעמים מסוימים?
  • הילד נמנע מטיפוס בגני משחקים? או מסרב לעלות על הנדנדות ו\ או המגלשה?
  • הילד נמנע מציור או כתיבה?
במידה שעניתם תשובה חיובית על רוב השאלות, כדאי שתשקלו ביקור אצל מרפאה בעיסוק לצורך אבחנה מדויקת יותר. מרפאות בעיסוק במכון להתפתחות הילד מטפלות בילדים בעלי קשיים מוטוריים, קוגניטיביים, תחושתיים מגיל לידה ועד גיל 9. הן מתמחות באיתור הגורמים המעכבים את התפתחותם התקינה של הילדים ונותנות מענה למגוון קשיים המשפיעים על תפקודם והשתתפותם בבית, בגן, בבית הספר ובחברת ילדים אחרים.

ליצירת קשר עם המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה יש לחייג 6742*