בהלל יפה חשים את העלייה במספר הנשים ההרות חולות הקורונה. כבר במרץ 2020, נערכו באגף האימהות לקבל יולדות והריוניות מאומתות לנגיף קורונה. כחלק מההיערכות, נבנה מתחם נפרד לנשים הרות חשודות ומאומתות לקורונה. הקמתו, אפשרה לנשים נשאיות לקורונה ללדת במתחם מוגן וידידותי, רחוק מהמחלקות הזיהומיות.
3 צפייה בגלריה
מחלקת יולדות קורונה בהלל יפה
מחלקת יולדות קורונה בהלל יפה
מחלקת יולדות קורונה בהלל יפה
(צילום: דוברות הלל יפה)
לאחרונה, דיווח המרכז הרפואי על 2 יולדות, אחת מהן מורדמת ומונשמת ושנייה המאושפזת במחלקה לזיהומיות א' (מחלקה ייעודית למאומתי קורונה) במצב בינוני, שלאחר מאמצים כבירים התאוששו והחלימו. כמו גם על יולדת שהייתה במצב קריטי, והחלימה לאחר מאמצי טיפול מרובים והחייאה.
קראו גם:
מהמרכז הרפואי נמסר כי עד כה התרחשו 15 לידות של נשים מאומתות לקורונה במתחם הייעודי. "מדובר בנשים שכבר עברו הריונות ולידות, ללא מחלות רקע ולא נחשבו להיריון בסיכון לפני שחלו בקורונה", הסבירה ד"ר רינת גבאי בן זיו, מומחית להיריון בסיכון ומנהלת המחלקה לאם ועובר באגף נשים ויולדות בהלל יפה".
ההיערכות ללידות בעת קורונה לא עצרה במבנים ותשתיות. מנהל אגף נשים ויולדות, פרופ' מוטי חלק, מנהל מחלקת יילודים ופגים ד"ר מיכאל פלדמן, ומפקחת הסיעוד של אגף אימהות, אורלי בסיס, אף שקדו על בניית נהלים חדשים לימי הקורונה.
"בתחילה היו רק 'טפטופים של נשים חולות בנגיף' ", סיפרה תניה לוי, אחות אחראית חדרי לידה במרכז הרפואי והוסיפה: "אבל עד סוף חודש ינואר 2021 עברו במתחם כמעט 400 נשים מאומתות לקורונה, שנדרשו לטיפול כלשהו או אשפוז זמני. זה לא מספר קטן ונדרשו למידה והתאמות של הצוות, אבל הסתגלנו גם לזה. פיתחנו פרוטוקולים של טיפול בתנאי קורונה ובדקנו תדיר כיצד ניתן לשפר את תנאי האשפוז ולספק ליולדות, חווית לידה משמעותית, כפי שמתקיימת בשגרה".
3 צפייה בגלריה
מתחם יולדות קורונה בהלל יפה
מתחם יולדות קורונה בהלל יפה
מתחם יולדות קורונה בהלל יפה
(צילום: דוברות הלל יפה)
עוד הסבירה לוי כי, "מדובר באתגר לא פשוט לאור הלוגיסטיקה המורכבת של לידה בקורונה. הצוות לבוש בסרבלים, לא ניתן לקרוא תווי פנים בקלות, היולדת ובן זוגה נדרשים לעטיית מסכות (עד לשלב הלידה), ולעיתים אף קיימת מורכבות בשהות היולדת לצד התינוק".
אתגרים חיכו לצוותים בכל מקום, בחדר לידה, במחלקת יולדות ובמחלקת יילודים ופגים, כך למשל התאפשר מלווה אחד בלידה כשבימים כתיקונם נכנסים שני מלווים, נאסרה כניסת מבקרים למחלקת יולדות לאחר הלידה, קורסי ההכנה ללידה עברו למתכונת אונליין, וכך גם היכרות היולדת עם בית החולים התקיימה במרחב וירטואלי .
"למיילדות שמחויבות בחבישת מיגון כל העת, יש נוהל לפיו כשהן מקבלות יולדת שאינה מאומתת לקורונה בחדר לידה, הן נעמדות מרחוק, מורידות לרגע את המסכה, מציגות את עצמן וממשיכות את הטיפול", הסבירה לוי. "זאת בכדי לשבור את הקרח לפני הלידה, שהופכת אותה, את היולדת ובן זוגה, ליחידה אחת למשך מספר שעות".
3 צפייה בגלריה
חדר לידה ייעודי בהלל יפה
חדר לידה ייעודי בהלל יפה
חדר לידה ייעודי בהלל יפה
(צילום: דוברות הלל יפה)
במסגרת ההתאמות ללידת קורונה, החל ב'הלל יפה', נוהל "אפס הפרדה" כשגרה, במסגרתו האם שוהה לצד התינוק כל העת. "יולדת שחשקה בביות חלקי או גמיש, שהתינוק לא יהיה כל שעות היממה עימה, יכלה לקבלו ", הסבירה אורנה גרינברג, אחות אחראית במחלקת יולדות, "אבל אם קודם לכן רק עודדנו את שיטת 'אפס הפרדה', בעידן הקורונה היא הפכה להיות השיטה המועדפת, גם על היולדות".
ד"ר רינת גבאי בן זיו, מסכמת בקריאה לנשים הרות להקפיד הקפדה יתרה על הנחיות הבטיחות וכן לסור ולהתחסן: "מרבית הנשים שילדו אצלנו סבלו מתסמינים קלים בלבד של המחלה. היו לנו נשים שבזמן ההיריון חלו בקורונה ונדרשו לאשפוז, אבל רובן המוחלט, הסתדר עם טיפול קל ותומך. לאחרונה עם העלייה בהדבקה, שמערבת בעיקר ילדים ומבוגרים צעירים, אנו נתקלים בריבוי מקרים של נשים הרות מאומתות לקורונה ולצערנו, גם בעליה משמעותית בתחלואת הקשה.
לכן, אני מפצירה בנשים ההרות, להקפיד מאד,על ריחוק חברתי ועטיית מסיכות. אנו ממליצים לנשים הרות, בפרט אלו, עם גורמי סיכון ללכת להתחסן. לראות הרה,עם תחלואת קורונה קשה והידרדרות מהירה. זהו מחזה קשה לכולנו ובפרט לה ולבני משפחתה. אנחנו מחלקה ש'עושה חיים' וכך אנחנו רוצים להישאר", סיכמה.
לעדכונים - חדשות חדרה