תושבים מחדרה, ביניהם ילדים שהוריהם גדלו במעברת אגרובנק, מבקשים מעיריית חדרה להציל את שרידי המעברה ולהנציחה באמצעות הקמת אתר מורשת או מוזיאון. באזור מערב העיר שכנה בשנות החמישים מעברת אגרובנק.
2 צפייה בגלריה
המעברה בעבר. חלק בלתי נפרד מהעיר
המעברה בעבר. חלק בלתי נפרד מהעיר
המעברה בעבר. חלק בלתי נפרד מהעיר
(אוסף ארכיון מוזיאון החאן)
כיום מוקם באזור האנרג'י פארק שעתיד להיות אזור משרדים ומסחר. באזור המעברה הקדומה נותרו מעט משטחי בטון כשרידים, ותושבים רבים שעוברים במקום בצעידות או במסגרת סיורים היסטוריים, חרדים לגורלם.
צבי הלברכט, תושב שכונת ויצמן הסמוכה, צועד באזור על בסיס יומי. "בעבר העירייה פרסמה שיוקם אתר לאומי על שרידי מעברת אגרובנק, בכל זאת זו חתיכת היסטוריה", הוא אומר. "משפחות רבות התחילו את חייהן בעיר במעברה וזה מתבקש מאוד להציל את שרידיה.
"פניתי לאחראית על נושא השימור בעירייה, חדוה יחזקאלי, מספר פעמים במיילים ושאלתי האם יישמרו או יהרסו שרידי המעברה, אך טרם נעניתי. מנגד, ראיתי לאחרונה פרסומים לפיהם חברת בניה מסוימת צפויה להתחיל לבנות במקום וזה מצער".
2 צפייה בגלריה
האזור בו שכנה המעברה
האזור בו שכנה המעברה
האזור בו שכנה המעברה
(צבי הלברכט)
בועז ביטון, יו"ר סיעת ש"ס, אומר כי "כבן למשפחה של עולי מרוקו מוטלת עלינו החובה להנציח את זכרם של אבותינו. בוועדת שמות שהתקיימה ב-23.6.20, הבאתי לסדר היום את הצעתה של רמונד אוליאל להנציח את מעברת אגרובנק. ועדת השמות קיבלה החלטה שאף עברה במועצת העיר להנציח את המעברה במתחם אנרג'י פארק".
קראו עוד>>>
תושבת העיר, בת להורים שעלו ארצה ממרוקו בשנת 1951 למעברת אגרובנק: "זו לא רק ההיסטוריה של ההורים שלי או של העיר אלא של המדינה עצמה. לא ברור כיצד זה לא מספיק חשוב כדי שישמרו את זה. דובר בעבר שהמדינה בשיתוף העירייה תנציח את המקום.
"כעת אני שומעת שזה בכלל שטח פרטי, ככה שספק אם חתיכת ההיסטוריה הזו חשובה מספיק כדי לשמרה. כך או כך, גם אם השרידים יימחקו בבנייה, לכל הפחות העירייה צריכה לשקוד על הקמת מוזיאון בנושא, בדיוק כשם שבמוזיאון החאן יש מידע רב על העליות של החלוצים".
התושבת הוסיפה: "כשילדיי שואלים אותי על סבא וסבתא ואיך הגיעו לחדרה ואני מספרת על המעברה, הם לא מצליחים להבין במה מדובר. צר לי שהם מכירים את האזור בזכות הקניון ולא בזכות משהו שיזכיר להם את השורשים שלהם בעיר".
מהעירייה נמסר: "לדברי המשנה לראש עיריית חדרה וחברת הנהלת המוזיאון חדוה יחזקאלי, הייתה תוכנית משותפת לעיריית חדרה והמועצה לשימור אתרים לאתר חלקת אדמה באגרובנק כדי להפוך אותה לאתר לאומי לזכר 200 המעברות שהיו במדינה.
"התוכנית לא יצאה לפועל מאחר שאדמות אגרובנק הינן אדמות פרטיות, ולכן שוקלת העירייה בימים אלו הקמת מוזיאון מעברות בשיתוף פעולה עם יזמים פרטיים. הטענה כי אין הנצחה למעברת אגרובנק במוזיאון החאן חוטאת לאמת.
"במוזיאון החאן יש תצוגה ייחודית למעברת אגרובנק, כולל תצלומים וזיכרונות מתועדים ומוקלטים של תושבי המעברה. כמו כן מוצג במוזיאון שחזור של צריף מהמעברה, וכן תחנת אוטובוס אוטנטית מהמעברה שכתוב עליה אגרובנק. בנוסף, בימים אלה עובדים על שדרוג התצוגה במוזיאון, כולל מיזם מולטימדיה אינטראקטיבי שיאפשר צפייה בסרטים דוקומנטריים על מעברת אגרובנק".
לעדכונים: חדשות חדרה