מסתבר שאירוע זיהום הזפת, שפקד את חופי הארץ לפני כחודש, ממשיך להתגלגל. במהלך השבוע האחרון, נצפו בחופים שבין חיפה להרצליה, ובכלל זה בחדרה, עשרות מדוזות מתות שנפלטו לחופים. מי שטייל בחופי העיר בסוף השבוע האחרון, יכול היה להבחין כי הים הסוער, פלט לא מעט מדוזות מתות בעיקר לחוף אולגה, אך גם לחוף 'כפר הים', זאת לצד חלקיקי זפת קטנים.
3 צפייה בגלריה
 עשרות מדוזות מתות נפלטו לחופי חדרה, זפת
 עשרות מדוזות מתות נפלטו לחופי חדרה, זפת
עשרות מדוזות מתות נפלטו לחופי חדרה
(צילום: מירית גולן)
הפורום הישראלי לשמירה על החופים, קיים בשבוע שעבר סיורים בחופים שבין אזור חיפה להרצליה ודיווח על עשרות מדוזות מתות שנפלטו אל החוף כשבכל המקרים הללו, נצפו גם חלקיקי זפת חדשים על קו המים. על פי הדיווח, ברוב המקרים היו אלה חלקיקים קטנים ובחלק מהחופים נצפו בתוכם גם גושים גדולים ובינוניים.
הסיורים נערכו בין היתר בחופים: זבולון ב'קריית ים, חוף דדו וחוף הסטודנטים בחיפה, באזורנו בחוף מעיין צבי, בחוף האקוודוקט בקיסריה, ובחוף אולגה שבחדרה. כמות המדוזות הגדולה ביותר נצפתה בחופי קרית ים וחוף הסטודנטים.
(עשרות מדוזות מתות נפלטו לחופי חדרה. צילום: מירית גולן)
חנה קופרמן, יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים, אמרה בתחילת השבוע כי הממצאים האחרונים של המדוזות המתות, מלמדים כי הזיהום בים כנראה גדול מההשערה: "בזמן שהמשרד להגנת הסביבה הודיע כי תיתכן הגעה לחופים של כמות זפת מסוימת, ששקעה סמוך למים הרדודים, אזי הכמות החריגה של המדוזות המתות, לצד חלקיקי הזפת הממשיכים להגיע ללא הפוגה, מעלים חשש כבד שלא מדובר רק בזפת מקומית ששקעה קרוב לחוף, אלא לזפת שהתפוררה לחלקיקים קטנים בעומק הים וממשיכה להגיע".
3 צפייה בגלריה
 עשרות מדוזות מתות נפלטו לחופי חדרה, זפת
 עשרות מדוזות מתות נפלטו לחופי חדרה, זפת
עוד מדוזה שנפלטה לחוף
(צילום: מירית גולן)
3 צפייה בגלריה
 עשרות מדוזות מתות נפלטו לחופי חדרה, זפת
 עשרות מדוזות מתות נפלטו לחופי חדרה, זפת
חלקיקי זפת בחופי חדרה
(צילום: מירית גולן)
עוד אמרה: "לגבי המדוזות ידוע מתצפיות שנעשו בשנים האחרונות, שיש נחילי מדוזות גדולים, מול חופי ישראל גם בימי החורף. אבל כמות כה גדולה וחריגה של מדוזות מתות, בחופים רבים טרם נצפתה. על רקע חוסר השקיפות בחשיפת החקירה של אירוע הזיהום ובמיוחד אי פרסום האנליזה המלאה של מקור הנפט הגולמי העולמי שגרם לזיהום הזפת. העובדות מלמדות שיש סבירות גבוהה שהזיהום בים, הרבה יותר גדול ממה שמדווחים לנו ונראה שהאירוע עדיין רחוק מלהסתיים".
במשרד להגנת הסביבה עדכנו כי בימים האחרונים התקבלו תוצאות תקינות מדיגום מי הים ופרסמו את רשימת החופים בהם פעילות ספורט מותרת בתוך המים. בין החופים המאושרים שבהם כמות הזפת נמצאה תקינה גם, חוף אולגה, חוף האקוודוקט בקיסריה, בית ינאי, נעורים, מכמורת, תחנה 1 בעמק חפר, חוף קרית צאנז, העונות והארגמן בנתניה.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "ידוע שזפת ומוצרי נפט ככלל פוגעים בחי הימי. אין להוציא מכלל חשבון שהיתה פגיעה מסוימת גם במדוזות. למרות זאת חשוב לזכור שתופעת מדוזות מתות הנפלטות לחופים היא ידועה ונפוצה בכל עונה ללא קשר לאירוע הזפת".
לעדכונים – חדשות חדרה