זעם בקרב פעילים חברתיים מהקהילה האתיופית בעיר, בעקבות מקרה שלדבריהם מוגדר כ'שיטור יתר'. ביום שני בשבוע שעבר (29/6/20) עוכבו שני בני נוער על ידי שוטרים מתחנת חדרה לאחר שחצו את כביש 4 (לכיוון מערב) במקום מסוכן ולא במעבר חציה.
1 צפייה בגלריה
תחנת משטרת חדרה. פגישה טעונה
תחנת משטרת חדרה. פגישה טעונה
תחנת משטרת חדרה. פגישה טעונה
(צילום: איתמר רותם)
שני הנערים היו בדרכם לבחינת הבגרות במתמטיקה שהתקיימה בבית הספר הרב תחומי למדעים ואומנויות. אחד הנערים שהיה נטול מסכה להגנה מפני קורונה וחשש לקבל קנס גם על היעדר מסכה נמלט לכיוון בית הספר. בתגובה רדף אחריו אחד השוטרים לתוך שטח בית הספר עד שהשיגו.
במסגרת הבית ספרית לא ראו בעין יפה את הרדיפה אחר הנער והבהלתו דקות לפני תחילת בחינת הבגרות שלו: "נערים חצו במקום לא תקני כדי לא לאחר לבגרות. נערים שכל דקה חשובה להם בגלל תוספת זמן שיש להם לבחינה. מה הפשע הגדול שלהם שהיה צורך לרדוף אחריהם ולהבהילם עד לשערי בית הספר?", שאל אחד הפעילים החברתיים הבולטים בעיר, "נכון שעברו על החוק, חצו במקום מסוכן או היו ללא מסכה, אבל איפה האיפוק? איפה שיקול הדעת?".
בקרב פעילים מהקהילה האתיופית בעיר התלקח זעם בעקבות המקרה, מה גם שהוא אירע יום לפני ציון 'יום השנה' למותו של סלומון טקה: "ידוע לנו משוטרי קהילה שהשוטרים ברחבי הארץ קיבלו תדרוך לגלות איפוק בשבוע הזה ובקונפליקטים לא להסלים את המצב. למרות זאת, בחדרה החליטו לרדוף אחרי נער לתוך שטחי בית הספר ולהוציאו בברוטליות החוצה כדי לתת לו דו"ח", אמרו פעילים חברתיים מהקהילה בעיר, "וככה באווירה ובאקלים הזה הוא היה צריך לעשות את הבגרות שלו.
"כל הכבוד למשטרת חדרה שממשיכה עם שיטור יתר לנערי הקהילה ועם דעות קדומות. בכירי הקהילה נפגשו לפני שנה עם מפקד משטרת חדרה בעניין שיטור היתר ויחסי האי אמון בין הצדדים ולמרות זאת - אפס סבלנות ואפס אינטליגנציה רגשית מופעלת בשטח".
במשרד החינוך מודעים למקרה וכך גם בעיריית חדרה. בעקבותיו, התקיימה ביום שלמחרת פגישה טעונה בין חבר מועצת העיר מ'עידן חדש' טספאי אדרג'או, סמנכ"לית העירייה ד"ר אסנת ספורטה ומנהלת ביה"ס הרב תחומי אילנה שטרהל לבין מפקד תחנת חדרה סנ"צ יגאל בן לולו. על פי הדיווחים הפגישה הוגדרה מתוחה מאד ולא העלתה מסקנות: "בפגישה דרש ארג'או ממפקד התחנה שיכיר בבעיות הגזענות והדעות הקדומות של שוטריו, אך הוא לא היה מוכן להודות בכך", סיפרו הפעילים שנכחו במפגש, "דפקו על שולחנות וביקשו תשובות ואין. וזה לא מפתיע כי אם אתה לא מכיר בכך שיש לך בעיית גזענות בתחנה איך תטפל בה?".
מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "מדובר בנערים החוסים תחת חוק הגנת הקטין. חשיפת פרטים מזהים מהווים עבירה פלילית".
ממשרד החינוך נמסר: "הנושא נמצא בבדיקת המשטרה ובית הספר"
ממשטרת מחוז חוף נמסר בתגובה: "משטרת ישראל אוכפת מזה כשלושה חודשים וחצי את התקנות לשעת חירום בכל רחבי הארץ, כשהשוטרים ניצבים בחזית המאבק הלאומי לבלימת התפשטות הקורונה בארץ, למען בריאות כולנו.
"במקרים בהם מבוצעת אכיפה, נדרש האזרח להזדהות כחוק כתנאי בסיסי לביצועה וצר לנו כי בימים בהם נדרש שיתוף פעולה מצד האזרחים יש הבוחרים לנסות ולהכשיל את עבודת השוטרים, תוך סירוב להזדהות, בריחה מהשוטרים, התנגדות לעיכוב או מעצר, תקיפת שוטר וכיוצא בזה. אנו קוראים לציבור להקפיד על קיום לשון החוק, להישמע להנחיות השוטרים ולמלא אחר התקנות, למען הבריאות של כולנו ובכדי שיחד נבלום את התפשטות הנגיף".