האסון האקולוגי הימי שנגרם מעשרות טונות של זפת ונפט שנשפכו אל הים, לא דילג על חופי נתניה וחדרה. חופי נתניה נפגעו בצורה קלה יותר מחופים אחרים. לעומת זאת, שמורת גדור בחדרה נפגעה קשות, ומאות מתנדבים, גם בשמורה וגם בחוף פולג, עמלו בשבת והחלו בפעולות הניקיון.
2 צפייה בגלריה
זפת בחוף פולג. "הופעל נוהל חירום"
זפת בחוף פולג. "הופעל נוהל חירום"
זפת בחוף פולג. "הופעל נוהל חירום"
(צילום: רחל שפירא דותן)

מאות מתנדבים

"פרסמתי הודעה קטנה לחברים, וזה הפך למשהו ויראלי", אומרת ריקה אידלמן, ממארגנות הניקיון המאסיבי בחוף פולג, "הגיעו מכל הארץ. היינו מאות מתנדבים בשבת, עבדנו מהבוקר עד הערב. אני קיבלתי הכשרה ב-'אקואושן' (עמותה לשמירת הסביבה הימית, ד"ס), אני יודעת מה לחפש על החוף.
"זה שוק, אבל יחסית לא נפגענו קשה לעומת ערים אחרות. עם זאת, הטיפול של עיריית נתניה, לוקה. דבר ראשון, היה צריך לסגור את החוף. לא ייתכן שיהיה זיהום בחוף והוא יהיה פתוח לאנשים להסתובב איפה שהם רוצים. נתניה יצאה בזול, אבל לדעתי נוצר זיהום משני מכך שכולם דרכו על החוף".
בעירייה טוענים כי לא היה דופי בהתנהלות מול האסון. "מאז שהעירייה קיבלה את ההודעה, קם צוות בהוראת ראש העירייה לטיפול באסון", אומרת חברת המועצה והמשנה לראש העירייה טלי מולנר, הממונה על החופים, "מהרגע הראשון, הצוות עבד באופן מלא עם המשרד להגנת הסביבה. הפעלנו נוהל חירום. יש לעירייה ציוד ייעודי למקרים האלה, כמובן שהכל יצא מהמחסנים והשתמשו בזה, כולל ניקיון ראשוני. לשמחתנו האסון של נתניה השפיע על החופים של נתניה במידה קלה, לעומת חופים אחרים כמו בצפון".
מה עם התלונות על הסגירה המאוחרת של החופים? על התגובה המאוחרת של העירייה?
"מאז קבלת הידיעה, מנהלת החופים החלה לנקות את החופים וקיימנו סיורים רגליים לאורך כל החופים. העירייה סגרה בשנייה שמשרד הבריאות הורה על הסגירה. לגבי המתנדבים, כבר ביום שישי שעבר המשרד להגנת הסביבה פרסם לא להגיע לחופים, שכן הגעה של מתנדבים אינה מומלצת כי זה מסוכן. אם מתנדב החליט להגיע על דעת עצמו, זה לא בשליטתנו. המצב לא דרש S.O.S ברמה שיגיעו לנקות במהלך השבת. חשוב להבין שהמצב בשליטה מלאה, אבל דבר אחד חשוב לציין - המשרד לאיכות הסביבה חייב להעביר תקציבים. אי אפשר שהכל ייפול על הרשויות".

היענות מרשימה

גם בחדרה התארגנו קבוצות תושבים ספונטניות וניקו את שמורת גדור (אזור חוף 50) ואת חוף הדייגים.
מיכל וימר לוריא, מנהלת המחלקה החופית בעמותת אקואושן, המתגוררת בחדרה סיפרה כי בעיר יצאו מתנדבים מקומיים לנקות את החופים."פרסמנו שאנשים יכולים להגיע וארגנו ניקוי של החוף בשמורת גדור. אנשים התגייסו ובאו וזה היה נפלא לראות כזו היענות ושיתוף פעולה", היא אומרת
2 צפייה בגלריה
צב מלא בזפת בחוף גדור. עבודת ניקיון סיזיפית
צב מלא בזפת בחוף גדור. עבודת ניקיון סיזיפית
צב מלא בזפת בחוף גדור. עבודת ניקיון סיזיפית
( צילום: מיכל וימר לוריא)
וימר לוריא סיפרה כי אקואושן קלטה פניות של רשויות מקומיות למתנדבים לניקוי חופים וסיפקה אותם ברחבי הארץ, וכי לא נעשתה פנייה מעיריית חדרה. "בחדרה התושבים עצמם התגייסו והגיעו, במועדון הימי בחוף הדייגים למשל, נרתמו לעניין כל ילדי המועדון, חברי המועדון וההורים, בראשית השבוע נפתחה גם עמדה של רשות הטבע והגנים שפרסמו שאנשים יכולים לבוא לנקות. כרגע שמורת גדור נקייה יחסית, כי המאסה המרכזית של הניקוי נעשתה בשבת. הבעיה העיקרית שנתקלנו בה היא באזור הסלעי יותר. מה שקורה זה שהים סוחף את הזפת חזרה לים ולדעתי זה עוד לא נגמר ואנו צפויים לראות עוד פליטת זפת החוצה לחופים".
עוד הסבירה כי הידבקות הזפת על הסלעים ובעלי החיים היא הבעיה המרכזית. "זו עבודה סיזיפית וגם מסוכנת. בזמן שניקינו בשמורת גדור, מצאנו כשלושה צבים קטנים מתים, כשהם מכוסים זפת".
יוסי אהרוני נציג "צלול" באנשי הים תיכון לשמירת החופים, אף הוא תושב חדרה, הבהיר כי החופים עדיין לא נקיים לגמריי וכי עבודה רבה עוד מצפה לאנשי השטח: "הייתה פגיעה קשה בשמורת גדור, רק בשבת הוציאו שם כ־100 שקים של זפת. חוף הדייגים וצפונה גם נפגע וזה עדיין לא נגמר כי לא הספיקו לנקות את הכמויות העצומות. כעת העבודה היא בפינצטה, לאסוף את כל החתיכות שנתקעו בחול, באבנים ובין הסלעים.
מי שפעל וניקה ועמל הם תושבים מחדרה, אבל הגיעו גם מחוץ לעיר וניקו את חוף הדייגים וצפונה, עד מפרץ בנימין. (חוף כפר הים). במהלך העבודות נמצאו בעלי חיים מתים רבים מכוסים בזפת ובכלל זה צבים קטנים, סרטנים ודגים".
אהרוני מעריך כי בקיץ הקרוב עדיין נתקל בכמויות זפת חריגות בחוף: "בחופי חדרה, שהם באחריות העירייה, לא ידוע לנו על מאמץ ניקוי. במועצה אזורית חוף הכרמל למשל עבדו כל השבת, חילקו ציוד, העלו מודעות, ניקו. זה מקרה של אסון אקולוגי חירומי הרי. יתרה מזאת, אני בקשר עם פורום רשויות החוף, ונעשתה פנייה מטעמם ביום חמישי שעבר לעיריית חדרה אבל תגובה לא הגיעה".
מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "כנראה שאין גבול לשקרים ולאגדות מפי 'נציגי ארגוני טבע וסביבה'. חופי הרחצה בחדרה, נוקו מהזפת על ידי עובדי העירייה! אתמול, שני, היה סיור משותף בשטח מעם נציגי המשרד להגנת הסביבה. השאלה כפי שהיא מוצגת מהווה לשון הרע ומול נפעל בהתאם!".