בית משפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים קבע בשבוע שעבר, כי מינויו של חבר מועצת העיר רון שגן, לתפקיד יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיר יתבטל.
בדיון שהתקיים בעתירתו של חבר מועצת העיר טל אליהו, כנגד עיריית חדרה, הוועדה המקומית לתכנון ובניה, ראש העירייה, צביקה גנדלמן וחבר המועצה רון שגן, פסקה השופטת בטינה טאובר כי על שגן לחדול מתפקידו כיו"ר הוועדה.
1 צפייה בגלריה
מימין: טל אליהו, רון שגן
מימין: טל אליהו, רון שגן
מימין: טל אליהו ניצח, רון שגן, לא בתפקיד
(צילום: אסף פרידמן)
קראו גם:
"העתירה מתקבלת, במובן זה שאני קובעת כי בתפקיד יו"ר ועדת משנה לתכנון ובניה יכולים לכהן או ראש הרשות המקומית, או אחד מסגניו וכי תפקיד זה אינו ניתן להאצלה", כתבה השופטת טאובר בהחלטתה. "משכך, אין מנוס מן הקביעה כי בנסיבות העניין המשיב אינו יכול לכהן בתפקיד יו"ר ועדת משנה". עוד קבעה השופטת כי הנתבעים ישלמו את הוצאות העותר, בסך 10,000 שקלים.
אליהו, לשעבר סגן ראש העירייה, התנגד למינויו של שגן, מאחר ולא עמד בהוראות הדין. על פי פרוטוקול הדיון, הרקע למינוי היה חתימת ראש העירייה צביקה גנדלמן על הסכם קואליציוני עם סיעת "מחוברים" ששגן חבר בה, במסגרתו יקבל אחד מהם מינוי ליו"ר ועדת המשנה לתכנון ובניה. בישיבת מועצה אושר המינוי פה אחד וכך גם במליאת ועדת התכנון והבניה. זאת מתוקף סעיף 17 לחוק הרשויות (בחירת ראש הרשות, סגניו וכהונתם).
אליהו הסביר כי טרם המינוי טען בפני ראש העירייה כי רק ראש עירייה או אחד מסגניו יכולים לכהן בתפקיד, אולם, לטענתו, ראש העירייה השיב לו כי הוא מצויד בחוות דעת משפטית שמכשירה את המינוי. בדיון נאמר: "כשהעותר רצה לשאול שאלות בקשר לחוות הדעת, הורה ראש העירייה ליועצת המשפטית של העיריה שלא להשיב לשאלותיו ולאחר מכן גם קיבל מכתב ששולל את סמכויותיו כסגן ראש העירייה".
אליהו לא נואש, ושיגר מכתב לפרקליטות המדינה לבירור הסוגייה. תשובה שקיבל מעו"ד רוסלאן עותמאן ממחלקת חקיקה אזרחית, אישרה לו שהמינוי אכן לא נעשה כדין. עם תשובה זו, פנה ליועצת המשפטית של העירייה, בבקשה לאמץ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, וזו השיבה לו, כי אין חובה בחוק שראש העירייה או סגנו, יכהנו כיושבי ראש הוועדה. מכיוון שכך, עתר לבית המשפט.
בעתירתו, ביקש מבית המשפט להורות על ביטול מינויו של שגן ולהורות לו לחדול מלכהן בתפקיד זה בפועל, לאלתר. עוד ביקש, להורות על ביטול כל ההחלטות שהתקבלו על ידו כיו"ר הוועדה ועל ביטול כל ההחלטות שהתקבלו בוועדה בתקופה בה כיהן בניגוד לדין.
עם קבלת פסק הדין, אמר אליהו: "מדובר בבזבוז חסר רחמים של כספי המיסים שלנו, כשבעירייה ידעו מראש שהמהלך לא חוקי. לפניהם היתה מונחת, חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה שקובעת שהמינוי לא כדין, אבל הם בחרו להוציא עשרת אלפי שקלים על חוות דעת של עורך דין פרטי כדי להכשיר את המינוי. אני מזועזע מהקלות בה כספי הציבור בוזבזו בהיקף עצום".
רון שגן מסר בתגובה: "החלטת בית המשפט בנוגע למינויי כיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה הנה החלטה טכנית ולא מהותית, ומתייחסת רק לכך שראש העיר או סגנו יכולים לכהן כיו"ר הועדה.
"אלמד את משמעות החלטת בית המשפט באמצעות הלשכה המשפטית ואפעל ככל אשר אדרש בהתאם לחוק.
בשולי הדברים אך לא בשולי העניין חשוב לציין, כי אמשיך להוביל את פיתוח העיר ואגף ההנדסה ולהיות הכוח המניע בקידום תוכניות גדולות ומשמעותיות לעיר ולתושביה, מתוקף הסמכות שהואצלה לידי ע"י ראש העירייה כמחזיק תיק ההנדסה.
"בין אם אמשיך לכהן כיו"ר הועדה או כחבר בועדה אדאג שהסטנדרט שהכתבתי של שקיפות ושוויון בפני הועדה ואפס סובלנות לניגוד עניינים יימשך. מניעיו , של חבר המועצה טל אליהו נראים לי זרים ומוזרים היות ואין שינוי משמעותי בעבודת הועדה לגופה. ייתכן שהסטנדרט החדש של אפס סבלנות לניגוד עניינים ולקשרים עם קבלנים לא לרוחו וראוי לשאול אתו על מניעיו לעניין".
תגובת עיריית חדרה: "עיריית חדרה מכבדת את החלטת בית המשפט ובוחנת את המשך צעדיה המשפטיים. אנו שמחים כי בית המשפט בחר שלא לבטל את כל החלטות ועדת המשנה.
"באשר לטענה על בזבוז כספי ציבור, כנראה שהסגן המודח שכח שכאשר הוא סירב לחשוף את הסדר ניגוד העניינים שלו והעירייה נתבעה על כך, העירייה נעזרה בייעוץ משפטי חיצוני. האם אז זה לא היה בזבוז כספי ציבור? האם ההגעה לבית משפט בעניינו של מר אליהו, לא הייתה מיותרת? מדוע מר אליהו הסכים לחשוף את ההסדר שלו, רק אחרי דיון בבית המשפט? ".
לעדכונים - חדשות חדרה