בארגון זק"א אימצו לאחרונה רעיון שנולד להקטין את כמות הגופות שנמצאות במצב של איבוד צלם אנוש: מעקב אחרי שעוני המים וצריכת המים של קשישים גלמודים, אשר ילמד האם קיימת סכנה לחייהם. הרעיון הוא, שציבור זה יאותר וימופה בתאגיד המים המקומי, ויתבצע מעקב תדיר על צריכת המים, כששינוי בצריכה או צריכה מועטה, יאותת על מצב חירום.
1 צפייה בגלריה
האם הזעיקה את המשטרה
האם הזעיקה את המשטרה
אפשר למנוע מוות
(צילום המחשה: shutterstock)
אולם עד שהרעיון יהפוך למציאות בעיר, מתנדבי זק"א חדרה מבקשים מהתושבים לבדוק בעצמם את שעוני המים, על מנת להציל חיים: "כל מי שגר בבניין משותף, יכול בקלות לתרום דקה מזמנו להצצה בשעון מים של שכן קשיש גלמוד שגר בבניין", אמר חזקי מנת מתנדב זק"א חדרה שבעצמו טיפל בשנה האחרונה בכחמישה מקרים שבהם נמצאה גופה זמן רב אחרי הפטירה.
"אני מבין שאנשים לא רוצים לדפוק בדלת פעם ביום כדי לבדוק האם השכן הקשיש הבודד בסדר, אולי חוששים מקורונה, אולי אלף ואחד דברים. הדבר שכן יכולים לעשות, בלי הפרעה לסדר יומם, בלי סיכון וחרדה - זה רק להציץ בשעון המים המשותף. אם השעון לא זז, להזעיק מיד את כוחות ההצלה והביטחון. הרבה פעמים אנחנו יכולים למנוע מוות מיותר אם נעלה על זה בזמן. יש מקרים שקשיש נפל ולא היה מסוגל לקום ולהזעיק עזרה וככה מוצא את מותו".
על פי נתוני ארגון זק"א, מראשית השנה טיפלו המתנדבים בכ- 140 גופות של גלמודים, שאותרו בבתיהם, זמן רב לאחר הפטירה. על פי רוב, לאחר ששכנים דיווחו למשטרה על ריח קשה מנשוא.
בזק"א יצאו בעבר בקמפיין שניסה לעודד את השכנים לנקוש אחת ליום על דלתות השכנים הגלמודים שלהם, אולם נראה כי לא קצר הצלחה רבה. כעת התקווה היא שבאמצעים טכנולוגיים כמו מעקב אחרי מדי מיים דיגיטליים, ניתן יהיה לצמצם את היקף התופעה.
"הקורונה אפילו הקצינה את המגמה הזו של קשישים עריריים וגלמודים שמתים בביתם ונשכחים", הסביר מנת. "במציאות שממילא יש ריחוק חברתי ולא רואים אחד את השני, קשה להבחין שלא ראית את השכן פרק זמן רב. עד שהרשות ותאגיד המים יצליחו להוציא לפועל את תוכנית המעקב באמצעות שעוני המים, אני קורא לכל התושבים לגלות מעורבות, אחריות וערבות הדדית - ולהציץ בשעון המים בבניין. זה עניין של שנייה והשנייה היא קריטית ומצילת חיים. לאיש לא מגיע להגיע למצב של איבוד צלם אנוש, תחשבו שזה קרוב משפחה שלכם, כך אולי תגבר המוטיבציה. מדובר בתופעה קשה שביחד יש בכוחנו להקטין אותה".
מתאגיד המים נמסר: "לא התקבלה בתאגיד פניה בנושא. מכל מקום, התאגיד בימים אלה מפעיל פיילוט להתקנת מערכת קריאת מדי מים מרחוק, לרווחת תושבי העיר. עם התקדמות הפיילוט וככל ותתקבל פניה בנושא, התאגיד ישמח לבחון את האפשרות להצטרך למיזם בתיאום מול גורמי הרווחה בעירייה".
מעיריית חדרה טרם נמסרה תגובה.
כל העדכונים - חדשות חדרה